וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הרב פינטו בשיעורו: רבנים, השאירו את האשמה למקרים נדירים

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 21.6.2022 / 15:04

אשמה היא ללא ספק אחת הסוגיות שנוגעות בחיי היומיום של כולנו. באחד משיעוריו במעונו במרוקו, בהשתתפות תלמידים ורבנים, האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו דיבר בהרחבה על הנושא. ההסבר המלא בפנים

גבר בדיכאון. ShutterStock
"את האשמה משאירים רק ביננו לבין ה'"/ShutterStock

האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, מוסר בימים אלו שיעורים רבים במעונו שבמרוקו בהשתתפות תלמידים ורבנים. באחד השיעורים האחרונים התייחס הרב פינטו לסוגייה שנוגעת בחיי היומיום שלנו: אשמה.

וכך אמר הרב פינטו: "אחת מהטעויות הקשות והחמורות שהעולם טועה בה - היא שאחד מאשים את חבירו בכל עת ובכל זמן ואנו רואים זאת באיש ואשתו, איש ובנו, אבא באחיו, וכו' וברגע שבמציאות שלנו המילה השימושית ביותר היא "אשמה", אתה אשם, אתה לא טוב, אתה לא בסדר, אנו מאבדים את המחשבה האמיתית".

"המושג "אשמה" - זה רק כלפי נושאים רוחניים, כלומר, להאשים אדם - זה רק אדם שעבר על מצוות ה' ועבר עבירות ועשה דברים לא טובים, אבל כלפי העולם - מתוך המציאות הזאת שחיים באשמות אחד כלפי השני, איבדנו את המחשבה האמיתית, את התואר ואת המשקל של המושג "אשמה", הסביר הרב פינטו.

הרב פינטו הוסיף כי "אשמה זה בעצם דבר שקל מאד להשתמש בו ובזה אדם משעבד את השני, את אשתו ואת בניו במציאות הזאת של אשמה, כי ברגע שהאשמת בני אדם ואמרת לו: פגעת בי, ציערת אותי, באותו זמן אתה משעבד את כל רצונותיו של האדם השני, קושר ומשעבד אותם ואתה שולט בו ע"י האשמה וקושר אותו בחבלים ואזיקים".

"יש אנשים שזו הדרך בחיים שלהם להאשים את השני ושוב ע"י האשמה הם קושרים וכובלים אותם את הילדים, את ההורים, את האחים, וע"י הקשר הזה הם חונקים את ההתפתחות השכלית והרגשית של האנשים האהובים עליהם, כי תמיד הם נמצאים במקום של אשמה, אם הם בסדר או לא בסדר".

"את האשמה משאירים רק ביננו לבין ה'. רבנים, אישי חינו, אנשי רוח, כל אדם באשר הוא, בעל ואשה, הורים וילדים, בבקשה מכם, תשאירו את המושג אשמה למקרים נדירים, כי דבר שמשתמשים בו יותר מדי - הוא מאבד את כוחו וענינו והוא רק מזיק ולא מועיל ולא נותן שום השראה".

"כשכל הזמן צועקים; אתם לא בסדר, עשיתם רע - זה לא גדולה, זה רק קושר אנשים בחבלים ועי"ז שולטים באנשים שליטה אלימה ולא ראויה. זו הנהגה פסולה מהיסוד".

הרב פינטו הסביר בשיעורו כיצד צריך לבנות נכון את הדרך החינוכית: "צריך לבנות את החיים בדרך חיובית ע"י אהבה ואחווה ולראות את הדברים בצורה טובה, לראות את הקב"ה כמקור החסד ולא כמקור האשמה כלפי השני. בודאי שאם אדם עשה דבר לא טוב צריך להעמידו על מקומו אבל בלשון רכה בצורה נכונה".

"לכן", אמר הרב פינטו לסיום, "את האשמות נשאיר רק ביננו לבין ה'. להזכיר לכולם את האשמות שלהם - זה לא תפקידנו וגם רבנים וחכמים הזהרו בדבריכם לעשות הכל מתוך מיתוק הדינים, מיתוק הדיבור. לא לבנות את החיים ע"י האשמות אלא בבניה חיובית וטובה וכך בונים עולם בצורה חיובית ויותר טובה".

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully