וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האישה שהצילה את בעלה מהאש

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 23.6.2022 / 12:29

האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו דיבר בשיעורו על סיפורו של קורח שליבה אש נגד משה רבינו וסופו שנבלע באדמה, הלקוח מתוך פרשת קורח שאותה נקרא בשבת בבית הכנסת. ההסבר המלא בפנים

אילוסטרציה. ShutterStock
אם נביט על כל מחלוקת קורח ועדתו, נראה שמי שיצר את המחלוקת וליבה את אש המחלוקת היו הנשים/ShutterStock

בשבת הקרובה נקרא בבית הכנסת את פרשת קורח שבה התורה מספרת לנו את סיפורו של קורח שליבה אש נגד משה רבינו וסופו שנבלע באדמה.

האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, מנהיג "שובה ישראל", הרחיב בשיעורו והסביר:

אם נביט על כל מחלוקת קורח ועדתו, נראה שמי שיצר את המחלוקת וליבה את אש המחלוקת היו הנשים. אשתו של און בן פלת הצילה את בעלה מהמחלוקת כמו שהגמרא אומרת (סנהדרין קט:) שאון בן פלת היה אדם חשוב ונבון משבט ראובן, מהאנשים הראשיים שהיו עם קורח בעצה אחת לקום ולעשות מרד כנגד משה רבנו. אשתו של און בן פלת הייתה חכמה ואמרה לבעלה, אם משה רבנו צודק לא יצא לך מזה כלום ואם קורח צודק הוא יהיה הנשיא של עם ישראל במקום משה וגם פה לא יצא לך מזה כלום, אז אל תיכנס למחלוקת הזאת. אמר און בן פלת לאשתו שנשבע לקורח שהוא איתו ועכשיו הוא לא יכול לברוח באמצע אחרי שהיו ביחד מההתחלה במהלך הזה נגד משה.

אמרה אשתו של און בן פלת שהיא תעזור לו לצאת מזה, הלכה והשקתה אותו יין שירדם וישבה בפתח הבית, הורידה את הכיסוי ראש והייתה מסלסלת בשערה. האנשים שהיו עם קורח היו צדיקים אנשי שם, כאשר באו לקרוא לו וראו אותה בפתח הבית שהיא עם שיער גלוי, אמרו זה לא דבר צנוע, הסתובבו והלכו, לא נכנסו לבית. כאשר התעורר און בן פלת כבר היה מאוחר ונבלעו כולם באדמה, לא נשאר מהם כלום. רואים שאשתו של און בן פלת בחכמה ובתבונה הוציאה אותו מהמחלוקת על ידי ששחקה בשערה.

ואילו אצל קורח אנו רואים שחז"ל אומרים לנו דבר של פלא גדול, הגמרא אומרת (פסחים קיט.) אמר רבי חמא (בר) חנינא שלש מטמוניות הטמין יוסף במצרים, אחת נתגלה לקרח ואחת נתגלה לאנטונינוס בן אסוירוס, ואחת גנוזה לצדיקים לעתיד לבוא. אם כך שליש אחד מכל האוצרות היה אצל קורח שהיה חכם ועשיר וצדיק וכל המעלות הגדולות היו בו ואומר האר"י הקדוש שסופי תיבות הפס' (תהלים צב, יג) "צַדִּיק' כַּתָּמָר' יִפְרָח'" יוצא קר"ח שעתיד לחזור ולהיות צדיק.

מתי שהקב"ה ציווה למנות את שבט לוי שיהיו כהנים להשם, היה צריך לקחת תער ולגלח את כל השערות שהיו בגוף של כל הלווים, לנקות אותם מכל השיער בכדי להכין ולטהר את הלווים לעבודה להשם ואז היו מניפים את הלווים. כך עשו גם לקורח שהיה איש עשיר מאוד, הורידו לו את השיער מהראש, מהידיים, מהרגלים מכל הגוף והניפו אותו באויר. כשחזר לביתו אישתו התחילה לצחוק עליו שמשה רבנו עשה לו ככה כדי לצחוק עליו שהוא העשיר הגדול קרח בלי שערות ומבוזה, ואילו אהרן אח של משה מסורק יפה ולבוש יפה, כמו מלך. כך אמרה אשתו של קורח ובמילים אלו הסיתה אותו לקום ולעמוד נגד משה רבנו ולעשות את החורבן הגדול והמחלוקת הקשה שנכתבה לדורי דורות ולנצח נצחים, מחלוקת קורח ועדתו.

ואומרת התורה "וּבְנֵי קֹרַח לֹא מֵתוּ" (במדבר כו, יא) קורח מת אך בניו לא מתו הם נשארו, כל דור ודור שיש תלמיד חכם שקם מישהו נגדו, זה מבני קורח ועדתו. מאותה מחלוקת שאשתו של קורח הסיתה אותו על השיער שגילחו לו והניפו אותו, משם התחיל החורבן. רואים פה שתי נשים, אשתו של און בן פלת הצילה אותו בזכות שיער והביאה גאולה לעולם, אשתו של קורח דרדרה אותו ואת העולם לחורבן גדול בגלל שיער.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully