וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זהירות: זאת הסיבה שכדאי לשמור על הפה

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 30.6.2022 / 8:01

מה ניתן ללמוד מפרשת חוקת, שבה התורה מספרת לנו על תלונות עם ישראל במדבר, בדרך לארץ ישראל? האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, מנהיג "שובה ישראל", הרחיב על כך בשיעורו. ההסבר המלא בפנים

גבר מכסה את פניו. ShutterStock
דיבור לא טוב שמדברים על אדם פה בארץ - פוגע בו בשמיים ומוריד לו את המזל/ShutterStock

בשבת הקרובה נקרא בבית הכנסת את פרשת חוקת שבה התורה מספרת לנו על תלונות עם ישראל במדבר, בדרך לארץ ישראל.

האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, מנהיג "שובה ישראל", חידד בשיעורו את המסר שניתן ללמוד מהפרשה; דיבור לא טוב שמדברים על אדם פה בארץ - פוגע בו בשמיים ומוריד לו את המזל.

וכך אמר הרב פינטו:

במשך ארבעים שנה שהיו בני ישראל במדבר היה להם אוכל, שתיה והגנה בזכות שלושת הרועים, בזכות משה רבנו היה את המן, בזכות אהרן היה את ענני הכבוד ובזכות מרים היה את הבאר. אומרים רבותינו הקדושים מתי שמרים נפטרה, המים פסקו ואז באו בני ישראל למשה ואהרן בתלונות שרוצים מים לשתות. הקב"ה אומר למשה "קַח אֶת הַמַּטֶּה וְהַקְהֵל אֶת הָעֵדָה אַתָּה וְאַהֲרֹן אָחִיךָ וְדִבַּרְתֶּם אֶל הַסֶּלַע לְעֵינֵיהֶם וְנָתַן מֵימָיו וְהוֹצֵאתָ לָהֶם מַיִם מִן הַסֶּלַע וְהִשְׁקִיתָ אֶת הָעֵדָה וְאֶת בְּעִירָם. וַיִּקַּח מֹשֶׁה אֶת הַמַּטֶּה מִלִּפְנֵי ה' כַּאֲשֶׁר צִוָּהוּ. וַיַּקְהִלוּ מֹשֶׁה וְאַהֲרֹן אֶת הַקָּהָל אֶל פְּנֵי הַסָּלַע וַיֹּאמֶר לָהֶם שִׁמְעוּ נָא הַמֹּרִים הֲמִן הַסֶּלַע הַזֶּה נוֹצִיא לָכֶם מָיִם. וַיָּרֶם מֹשֶׁה אֶת יָדוֹ וַיַּךְ אֶת הַסֶּלַע בְּמַטֵּהוּ פַּעֲמָיִם וַיֵּצְאוּ מַיִם רַבִּים וַתֵּשְׁתְּ הָעֵדָה וּבְעִירָם".

אנחנו מוצאים דבר של פלא גדול שרבותינו הקדושים חולקים והרבה פירושים נאמרו על פסוקים אלו. הקב"ה רואה שבני ישראל מתלוננים על המים ואומר למשה רבנו שידבר אל הסלע, משה רבנו לוקח את המטה ואוסף את בני ישראל "שִׁמְעוּ נָא הַמֹּרִים הֲמִן הַסֶּלַע הַזֶּה נוֹצִיא לָכֶם מָיִם" משה רבנו מכה את הסלע פעם ראשונה ולא יוצאים מים ואז משה מכה את הסלע פעם שניה ויוצאים מים.

הקב"ה אומר למשה רבנו על זה שלא קידשתם את שמי וגרמתם חילול השם, לא תיכנסו לארץ ישראל. כמה שמשה רבנו רצה להיכנס לארץ ישראל וזה היה חשוב לכלל עם ישראל שמשה רבנו יכנס לארץ כדי שיהיה תיקון השלם ולא היינו עוברים את כל הגלויות וכל הדברים הקשים, אבל הכל התקלקל בגלל העניין של מי מריבה וכך לדורי דורות נקראו מי מריבה. אם כך צריך להבין מה קרה במי מריבה, במה משה טעה ובמה בני ישראל טעו?

רש"י אומר שמשה רבנו טעה שהקב"ה אמר לו לדבר אל הסלע ומשה רבנו הכה את הסלע ובכך נגרם חילול השם ועל זה נענש שהקב"ה אמר לו שלא יכנס לארץ ישראל. הרמב"ן, האבן עזרא ואור החיים הקדוש חולקים ואומרים שהטעות של משה רבנו הייתה לא בהכאת הסלע אלא על זה שגינה את בני ישראל ודיבר אליהם בצורה קשה שִׁמְעוּ נָא הַמֹּרִים בחינת מורדים בקב"ה ולא מתנהגים טוב, על זה נענש משה רבנו וזה היה הדבר החמור של מי מריבה. אם כך ננסה לרדת לעומקם של הסברות ולהבין את פירושם של הדברים.

התורה הקדושה אומרת לנו (דברים כג, כד) "מוֹצָא שְׂפָתֶיךָ תִּשְׁמֹר וְעָשִׂיתָ" האדם צריך להיזהר זהירות גדולה בכל דבר שמוציא מפיו "לֹא יַחֵל דְּבָרוֹ כְּכָל הַיֹּצֵא מִפִּיו יַעֲשֶׂה" (במדבר ל, ג) האדם צריך להיזהר זהירות גדולה במה שאומר. יש ברית כרותה לשפתיים, שכל מה שהאדם אומר בפה שלו זה בסוף קורה. אנחנו מוצאים אצל יעקב אבינו שאוסף את נשיו ואומר להם שצריך לברוח מהר מהבית של לבן אביהם וכך אומר ללבן "כִּי יָרֵאתִי כִּי אָמַרְתִּי פֶּן תִּגְזֹל אֶת בְּנוֹתֶיךָ מֵעִמִּי" (בראשית לא, לא) בגלל שיעקב הוציא מפיו פעם שלבן יקח את הנשים שלו, לכן הוא ברח ואם אמר את זה בפה בסוף זה יקרה. כל דבר שאומרים בפה בסוף זה יקרה, האדם צריך להיזהר ולהישמר ממה שמוציא מהפה שלו.

צריך לדעת עד כמה דבר שהאדם מוציא בפיו הוא חמור ומסוכן, הגמרא אומרת (חגיגה טו:) שרבה בר רב שילא פגש את אליהו הנביא ושאל אותו מה עושה הקב"ה בשמיים, ענה לו אליהו הנביא לומד תורה ואומר שמועות מפי כל התנאים והאמוראים חוץ מרבי מאיר בעל הנס. שאל אותו למה הוא לא אומר תורה בשם של רבי מאיר, אמר לו אליהו הנביא משום שרבי מאיר למד תורה מאלישע בן אבויה שהתנהג בדרך לא טובה ובגלל זה הקב"ה לא לומד תורה בשמו. אמר לו רבה בר רב שילא רימון מצא, תוכו אכל קליפתו זרק. רבי מאיר מצא רימון את הפרי של הרימון הוא אכל ואת הקליפה שלו הוא זרק, אז הוא לא עשה בזה שום דבר רע. אמר לו אליהו הנביא עכשיו אני שומע את הקב"ה, שאומר מאיר בני אומר כך וכך.

רואים פה דבר של פלא גדול, ברגע שלמטה בארץ אמרו דבר טוב על רבי מאיר מיד הקב"ה מתחיל לומר תורה בשמו. רואים פה דבר מפחיד, מה שלמטה מדברים, מה שבארץ מוציאים מהפה זה עושה כוח למעלה בשמיים ונכתב שם. לכן האדם צריך להיזהר, לפעמיים האדם מקלל את האחים שלו, את הילדים שלו, את המשפחה שלו, גם אם זה בכעס הוא חושב שאין בזה כלום וזה רק קללה, צריך לדעת שכל דבר נשמע בשמיים וזה מסוכן סכנה גדולה ביותר ויכול להיתפס, יכולים לקרות דברים רעים וקשים מה שהאדם מוציא מהפה.

וכך מסופר בזמן הבעל שם טוב על אדם שישב ובזמן קשה דיבר לא טוב על מישהו, באותו רגע שדיבר לא טוב היה זמן שנתפסו המילים בשמיים ונכתב על אותו אדם מוות. הבעל שם טוב אמר לו שהוא גזר מוות על אותו אדם בכך שאמר עליו דברים לא טובים. אדם שמדבר דברים לא טובים יכול לגזור מוות לשני, יכול לסגור לאדם את הפרנסה, לגרום דברים קשים מאוד לשני. לכן האדם צריך להיזהר זהירות קשה ביותר, כי הוא יכול לחרוץ גורלות של אנשים ולגרום הרס למשפחות שלימות וחורבן גדול לאדם השני.

ולא מדובר על לשון הרע שכוחה חמור וקשה מאוד, אלא על מה שהאדם מדבר וגורם נזק גדול וקשה למי שדיבר עליו כי המילים שלו נתפסות בשמיים. למה שמדברים למטה בארץ יש משמעות גדולה בשמיים וזה יכול לשנות מטוב לרע ומרע לטוב חיים של האדם, מה שמדברים למטה על האדם בארץ. לכן אם האדם יודע שמדברים עליו לא טוב, הוא צריך ללכת כל הזמן להשתדל ולהסביר שמדברים עליו לא טוב. גם אם אותו אדם לא שמע, עדיין צריך ללכת ולומר שמה שאמרו זה לא טוב ולא על ידי מחלוקת או דברים לא טובים, אבל האדם צריך לדבר לתקן ולנסות לסדר, כי דיבור שמדברים למטה יש לו השפעה וכוח למעלה.

על פי זה נבאר ונאמר את מה שקרה עם בני ישראל ומשה רבנו במי מריבה, בני ישראל היו במדבר ואיך שיצאו ממצרים היו בלי זכויות, כמו שאמר שרו של מצרים מה אלו עובדי ע"ז אף הללו עובדי ע"ז. הרבה מהמכות במצרים היו על ידי המטה שהיו בו סגולות גדולות וכוח גדול, זה המטה שהיה לאדם הראשון ולאבות הקדושים. עם המטה הזה משה רבנו עשה בדרך ניסית את עשרת המכות למרות שלא היו לבני ישראל זכויות וכך גם בקריעת ים סוף שלא היו לבני ישראל זכויות, בכוח של המטה משה רבנו קרע לבני ישראל את הים. כך כל הדרך, מתי שלבני ישראל לא היו זכויות משה רבנו עשה להם ניסים מעל הטבע.

בני ישראל היו במדבר ולא היו להם זכויות, הם שתו מים מכוחה של מרים שהייתה צדקת קדושה מרוממת עם מידות גדולות, בכוח ובזכות שלה שתו בני ישראל מים. אחרי שמרים נפטרה וארבעים שנה שתו בני ישראל מים בכוחה של מרים, פתאום אין לבני ישראל מים לשתות. הקב"ה אומר למשה ללכת ולקחת את המטה ולדבר אל הסלע. לדבר פירושו שיש לבני ישראל זכויות והם צדיקים ומגיע להם מים, מקל זה שאין להם זכויות ואין להם כוחות וצריך נס כמו קריעת ים סוף וכמו העשר מכות במצרים שיצא להם מים מהסלע.

משה רבנו הולך עם שתי הבחינות האלו, בחינה לדבר שמגיע להם בזכות ובחינה עם המקל שאין להם זכות והוא צריך לתת מכה לעשות נס כמו קריעת ים סוף ועשר מכות במצרים. משה רבנו מגיע ואומר "שִׁמְעוּ נָא הַמֹּרִים" פותח את הפה לדבר קשה על עם ישראל שאין לכם זכויות, ברגע שמשה רבנו אמר את זה הוא סגר את הכוח של עם ישראל. כמו שהקב"ה התחיל ללמוד תורה אחרי ששמע על רבי מאיר שמצא רימון ואכל את הפרי ואת הקליפה זרק והתיר ללמוד תורה בשמו, הפוך מכך ברגע שמשה רבנו פתח את הפה על עם ישראל, הוא סגר את הכוח של עם ישראל ואז עם ישראל ירדו לדרגה קטנה שאין להם זכות למים, ומה שמקבלים זה בזכות המטה בנס כמו שקריעת ים סוף הייתה על ידי נס וכמו שכל הדברים במדבר היו על ידי נס.

ועל זה הקב"ה כעס על משה רבנו למה דיבר רע על בני ישראל, כי בכך הפחית את כוחם שלא יקבלו את המים בזכות, אלא יקבלו אותם במתנה כמו שלא מגיע להם. אם משה רבנו היה הולך ואומר שלבני ישראל מגיע בזכות את המים אחרי ארבעים שנה, אז המים בדיבור היו יוצאים כי זה מה שהשם רצה. אבל משה רבנו בא ואמר שאין להם זכות בדין לקבל את המים, בזה שאמר להם שִׁמְעוּ נָא הַמֹּרִים סגר בשמיים את הזכות של בני ישראל שיקבלו רק במקל על ידי נס את המים, כמו שראינו אצל רבי מאיר בעל הנס שהדיבור התיר למעלה או מחייב למעלה, אותו דבר זה מה שעשה משה.

לכן שני הדברים דברי רש"י ודברי הרמב"ן שניהם אמת, משום שלפי רש"י משה רבנו נענש כי היכה את הסלע ולא דיבר לכן הוא נענש, אבל זה הגיע בגלל שמשה רבנו היה צריך לדבר אל הסלע ולא דיבר ואז לא היה מתדרדר כך הדבר. אם כך גם ההכאה של הסלע וגם הדיבור של משה שדיבר, זו הטעות שעליה נענש משה.

והאדם צריך ללמוד פה יסוד גדול, שעליו לשמור את מוצא פיו ולהיזהר במה שמוציא מפיו, חוץ מלשון הרע שזה דבר לכשעצמו חמור וקשה, אלא גם כשאדם מדבר כלפי השמיים ואומר מפיו דבר לא טוב, הוא סוגר וגורם נזק וחורבן בשמיים לאדם השני. "וְתִגְזַר אוֹמֶר וְיָקָם לָךְ" (איוב כב, כח) כל מה שאדם אומר בפה שלו ככה קורה, לכן האדם יזהר בכל מה שמוציא בפיו למטה כי יש לזה השפעה גדולה וכוח גדול בשמיים.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully