וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עשה מעשה נאצל והצליח להשפיע על דורות

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

14.7.2022 / 9:55

בפרשת פנחס שאותה נקרא בשבת בבית הכנסת, התורה מתארת את מעלותיו של פנחס שלא דאג לטובתו האישית אלא לכבודו של הקדוש ברוך הוא. האדמו"ר הרב פינטו מסביר את כוחו של פנחס שבמעשיו השפיע על דורות שלמים עד ימינו אנו. ההסבר המלא בפנים

יהודי חרדי מביט. ShutterStock
פנחס השפיע על דורות שלמים עד ימינו אנו/ShutterStock

בשבת נקרא בבית הכנסת את פרשת פנחס שבה התורה מתארת את מעלותיו של פנחס שלא דאג לטובתו האישית אלא לכבודו של הקדוש ברוך הוא.

האדמו"ר הרב פינטו מסביר את כוחו של פנחס שבמעשיו השפיע על דורות שלמים עד ימינו אנו.

וכך אמר הרב פינטו בשיעורו:

כתוב המדרש (במד"ר כא, א) אָמַר הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּדִין הוּא שֶׁיִּטֹּל שְׂכָרוֹ. הקב"ה אמר שבדין פינחס יקבל את השכר שלו, צריך לשאול הרי פשוט שכל אדם שעושה מצוה בדין הוא שיקבל שכר, אם כך מה החידוש שהמדרש מלמד ומחדש לנו שפינחס יקבל שכרו, מה העומק של המדרש הזה? ועוד צריך להבין מה הפירוש והעומק שהתורה אומרת לנו על פינחס "בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם"?

אלא אולי אפשר לבאר ולומר על פי דברי רבותינו הקדושים, הגמרא אומרת (קידושין ל:) ואמר ר"ש בן לוי יצרו של אדם מתגבר עליו בכל יום ומבקש המיתו שנאמר (תהלים לז, לב) "צוֹפֶה רָשָׁע לַצַּדִּיק וּמְבַקֵּשׁ לַהֲמִיתוֹ" ואלמלא הקב"ה עוזרו אין יכול לו. הגמרא אומרת שבכל יום יש לאדם התמודדות עם היצר הרע שבא להכשיל אותו ואם הקב"ה לא יעזור לאדם, הוא לא יוכל להתמודד מול היצר הרע ולנצח אותו כי היצר הרע הוא מלאך עם כוחות גדולים ולכן האדם צריך עזרה וסיוע לנצח את היצר הרע.

על פי זה אומרים רבותינו הקדושים יסוד גדול, מתי שהאדם עומד בפני עבירה הוא צריך להתחיל להתמודד כנגד העבירה פתחו לי פתח כחודה של מחט, את הצעד הראשון האדם צריך להתחיל ואחרי שהאדם עושה את הצעד הראשון וההתמודדות הראשונה, אז הקב"ה עוזר לו לנצח את היצר הרע. אחרי שהאדם התמודד ועבר את ההתמודדות הראשונה אז יש לאדם כוח להמשיך ולנצח את היצר הרע, כי הקב"ה עוזר לו ונותן לו סיעתא דשמייא להמשיך ולהתגבר על היצר הרע. אם כך ההתמודדות והכוח של האדם, מה שהוא צריך לעשות זו ההתחלה, האדם עומד בפני משהו קשה עליו להתחיל ואחרי שיתחיל הקב"ה יעזור לו לסיים.

אבל יש עבירות שדוחקות ומרחיקות את העזרה של הקב"ה מלעזור לאדם, למשל במקום שיש זנות או חטאים של עריות, הקב"ה לא נמצא ולא רוצה להיות בכאלה מקומות. לכן מתי שיש התמודדות של עריות, הכוח לגבור על היצר הרע הוא גדול ביותר. בד"כ האדם צריך להתחיל ולהתמודד והקב"ה יעזור לו להמשיך, אבל בענייני עריות קשה מאוד שיהיה לאדם סיוע להתגבר על ענייני עריות.

בפרשת השבוע אנו רואים שזמרי בן סלוא עשה עבירה של עריות ולא רק הוא אלא כל בני ישראל חטאו בשיטים והיה שם פורקן גדול של עריות. וידוע שהקב"ה שונא את העריות וזה דבר שמכעיס את הקב"ה כעס גדול ביותר ואז כל בני ישראל היו שקועים בעריות וזמרי בן סלוא נשיא שבט שמעון בשיא של העריות, להתחיל שם לעלות, להתגבר ולהתחזק זה קשה מאוד, כי הקב"ה מתרחק ממקום של עריות, הקב"ה לא רוצה אפילו לעזור לאדם להתגבר במקום של עריות ואז יש קושי גדול ביותר.

ופינחס בן אלעזר בלי סיוע הלך וקינא את קנאת השם, עשה את הצעד הראשון והמשיך אותו. אחרי שכבר פתח את הפתח הראשון אז הקב"ה סייע לו וכך גרם שהקב"ה יסייע לכולם להתגבר על היצר הרע. אחרי שהייתה אוירה קשה, ריחוק ושנאה מהקב"ה, ללא סיוע מהקב"ה ומצב של התדרדרות במדרון חלק ללא סוף, עמד פינחס ועצר את ההתדרדרות הזו, עצר את זה שהקב"ה מתרחק ממקום של עריות וקשה אפילו לקבל סיוע מהקב"ה ואם אין לאדם סיוע, הוא אפילו לא יכול להינצל מהיצר הרע כי האדם צריך את הפתח הראשון מעצמו ואז הקב"ה ממשיך ועוזר לו. פינחס עצר את כל ההתדרדרות ועשה את הצעד הראשון, וזה נתן כוח לכל עם ישראל להתחיל ואז הקב"ה מסייע להמשיך ולנצח את היצר הרע.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully