וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמדת ההלכה: תליון הנאמנות לנתניהו מותר בשימוש?

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 21.7.2022 / 17:07

הרב שי טחן נשאל על התליון שעשו בדמותו של ראש הממשלה לשעבר, והשיב על כך בהרחבה. תשובתו המלאה של ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון בפנים

שרשרת נתניהו. ראובן קסטרו
שרשרת נתניהו/ראובן קסטרו

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והפעם: האם התליון שעשו בדמותו של בנימין נתניהו - אסור בשימוש או מותר?

שאלה:

שלום לכבוד הרב. בשבוע שעבר הפוליטיקאים בישראל לא הפסיקו לטעון כנגד התליון החדש שבו מופיעה דמות פניו של ראש הממשלה לשעבר מר בנימין נתניהו. אולם לי הפריע איך אפשר להחזיק בכזה תליון על פי הלכה שאינה מתירה לעשות ולהשהות ברשותו צורות ופסלים.

תשובה:

שלום לכם. מבלי להכנס לעניני פוליטיקה נדון בעזרת ה' לגופו של ענין.

אכן עשיית דמות אדם אסורה מדין תורה, איסור זה נלמד מהפסוק (שמות כ,כ): "לא תעשון אתי, אלהי כסף ואלהי זהב לא תעשו לכם", ודרשו בזה רבותינו בגמרא במסכת עבודה זרה (מג,ב): לא תעשון אתי - לא תעשון אותי. דהיינו כיון שאין לקב"ה גוף ולא דמות הגוף לכן ודאי שהפסוק לא אסר לצייר את דמותו יתברך שהרי אין הדבר אפשרי, אלא שהפסוק אוסר לעשות דבר הנדמה לו והוא צורת האדם שהרי הקב"ה יצר את האדם בצלמו, כדכתיב: "בצלם אלהים ברא אותו" (תורה תמימה).

הגמרא שם אומרת שמותר לצור כל דמויות הפרצופים מלבד דמות פרצוף אדם. הגמרא מוסיפה ללמד שלצייר ציור ובו דמות אדם מותר ורק אם הדמות בולטת היא אסורה. ואכן כך נפסק גם בשולחן ערוך (יו"ד סי' קמא סעיף ד,ה): "אסור לצייר צורות וכו' וכן צורת אדם לבדו, כל אלו אסור לעשותם אפילו הם לנוי. ואם גוי עשאם לו, אסור להשהותם. במה דברים אמורים? בבולטת, אבל בשוקעת כאותם שאורגים בבגד ושמציירים בכותלמותר לעשותם".

אולם כל האיסור הנ"ל נאמר רק אם הצורה הינה שלימה בכל אברי הגוף, ולא אם עשו דמות פנים בלבד וכשם שכתב השולחן ערוך שם (בסעיף ו'): "יש מי שאומר שלא אסרו בצורת אדם ודרקון אלא דוקא בצורה שלימה בכל אבריה אבל צורת ראש או גוף בלא ראש אין בה שום איסור".

טעם נוסף להקל בזה כתב הגאון הרב עובדיה יוסף זצ"ל (יחוה דעת ח"ג סימן סד) על פי דברי התוספות (ע"ז מג,ב ד"ה והא) שהאיסור לצור צורה הוא משום שיחשדו את העושה כן שמא עשה לשם עבודה זרה, ולכן בתליון זה שכולם יודעים שלא נעשה על מנת לעבדו הדבר מותר, וכמו שהוכיח בספר מקור חיים (יו"ד סימן קמא, ח).

אלא שברצוני דוקא לעורר נקודה נוספת והיא האיסור שנאמר בתורה (דברים כב,ה) 'לא ילבש גבר שמלת אשה', ואיסור זה נאמר לא רק על שמלה אלא על כל דבר המיוחד לנשים. והנה דנו הפוסקים אם לגבר מותר בכלל ללבוש תכשיטים והאיסור יהיה רק על תכשיטי נשים בלבד או שמא כל סוגי התכשיטים נאסרו לגבר שכן התקשטות הוא מעשה נשי. ראה כיוצא בזה באשה הלובשת מכנסי נשים אם יש בזה איסור לא יהיה כלי גבר על אשה כיון שמכנסיים הם מלבוש גברי או שמא כיון שסוג המכנס הזה הינו מיוחד ללבישת נשים אין בזה משום לא יהיה כלי גבר על אשה (ראה השיטות ביביע אומר ח"ו יו"ד סי' יד) ופסק הגר"ע יוסף שאין בזה משום איסור זה (אף שאין לאשה ללבוש מכנסיים מטעמי צניעות).

ועוד היתר נמצא בספרי הפוסקים אם אין כוונת הלובש לנוי אלא לסיבות אחרות. ראה שכתב הבן איש חי (בשו"ת תורה לשמה שאלה ריד) להתיר לאיש לענוד טבעת אשתו אם כוונתו לא לקישוט וכגון על מנת לשמור את הטבעת וכדומה, והוכיח כן מדברי הגמרא (שבת סב,א) שפעמים שאשה נותנת לבעלה טבעת להוליכה אצל האומן לתקן, ומניחה בידו עד שמגיע לבית האומן. וכן הרב משה פינשטיין כתב להתיר לגבר לענוד על אצבעו טבעת אחר הנישואין (אף שכתב שמכוער הדבר), וכן עוד כיוצא בזה בדברי הפוסקים.
ולכן למדנו למסקנה שאין בתליון זה איסור עשיית דמות וצלם ולא משום איסור 'לא ילבש'.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully