וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הליך משפטי נגד רוסיה: התניית העברת כנסיית אלכסנדר בהשבת האוסף ההיסטורי החב"די

אריה זמיר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 25.7.2022 / 17:40

משבר נוסף מתפתח בימים ברוסיה, על רקע המשבר בעקבות כוונות הרוסים לסגור את פעילות הסוכנות היהודית ברחבי המדינה. הליך משפטי החל לראשונה בישראל נגד רוסיה, מכתב המהווה התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים נשלח

אילוסטרציה של שופט בבית המשפט. ShutterStock
אילוסטרציה של שופט בבית המשפט/ShutterStock

על רקע המשבר בין ישראל לרוסיה בעקבות כוונות רוסיה לסגור את פעילות הסוכנות היהודית ברחבי המדינה, משבר נוסף מתפתח בימים אלו, כשהפעם במפתיע, חסידות חב"ד, מובילה אותו, בעקבות פרשיית הספרייה ההיסטורית של החסידות שנלקחה, לטענת חב"ד, בניגוד לחוק על ידי רוסיה.

בימים אלו, לראשונה בישראל, החל הליך משפטי נגד רוסיה. אגודת חסידי חב"ד בארה"ב פנתה ליועצת המשפטית לממשלה עו"ד גלי בהרב-מיארה בדרישה להקפאת ההליכים להעברת בעלות במקרקעין בירושלים לממשלת רוסיה ובראשם כנסיית אלכסנדר נייבסקי בעיר העתיקה בירושלים. בחב"ד דורשים את התניית העברת בעלות הנכסים בהשבת "אוסף שניאורסון" לחסידות.

במכתב שכתב עו"ד אורי קידר המייצג את חב"ד העולמית, שמהווה התראה לפני נקיטת הליכים משפטיים, מסבירים באגודת חסידי חב"ד כי "אוסף שניאורסון" הוא אוסף היסטורי של חסידות חב"ד העולמית וכי מדובר באוסף הכולל כ-12,000 ספרים וכתבים מקוריים, שנאספו בהדרגה ונשמרו מאז סוף המאה ה-18 ועד ימינו.

עוד עולה מהמכתב שנשלח ליועצת המשפטית לממשלה, כי מדובר באוסף ייחודי מסוגו בעולם כולו, ומהווה נכס מורשת עבור העם היהודי כולו, באופן החורג מגדרי חסידות חב"ד. מסיבות היסטוריות, מאז תום מלחמת העולם הראשונה מצוי אוסף שניאורסון בחזקת השלטון ברוסיה שהיה בעבר המשטר הסובייטי בברית המועצות, וכיום ממשלת רוסיה.

כזכור, בחב"ד דורשים מזה עשרות שנים מהשלטון במוסקבה להשיב את אוסף שניאורסון לחזקת מרכז חסידות חב"ד, הממוקם כיום בארה"ב. לאחר שהרבי מינה משלחת מיוחדת להשבת הספרים, בראשות הרב שולם דובער לוין, הרב שלמה קונין, הרב יוסף יצחק אהרונוב והרב יצחק קוגן, שמאז פועלים בדרכים שונות להשגת המטרה.

בארה"ב ניתנו עד כה שורה של פסקי דין והחלטות נגד ממשלת רוסיה, המורים לה להשיב את אוסף שניאורסון לחזקת החסידות, לרבות הטלת קנס משמעותי בגין ביזיון בית המשפט בארה"ב, שגובהו עומד כיום על כ-170 מיליון דולר.

הפנייה החדשה ליועצת המשפטית לממשלה באה כאמור בעקבות דרישת ממשלת רוסיה מזה מספר שנים מממשלת ישראל כי נכסים היסטוריים שהיו בבעלותה בעבר, כגון כנסיית אלכסנדר נייבסקי בעיר העתיקה בירושלים, יירשמו רשמית בבעלות ממשלת רוסיה. כזכור, לצורך כך אף מונה צוות שרים לגיבוש המלצות בנושא לראש הממשלה לצורך קבלת החלטה.

כעת, בעקבות כך דורשת אגודת חסידי חב"ד מממשלת ישראל להקפא כל פעילות להעברת הבעלות או רישום נכסים כלשהם בישראל ע"ש ממשלת רוסיה, וזאת עד שאוסף שניאורסון יושב במלואו לבעליו החוקיים.

עו"ד אורי קידר מציין במכתבו כי "לאוסף שניאורסון חשיבות יהודית היסטורית, ואך טבעי אפוא, כי מדינת ישראל תתגייס למשימה היסטורית זו, ותעשה ככל שביכולתה במישור המשפטי והמעשי, כדי לסייע למאמצים חובקי העולם של מרשתי להשבת אוסף שניאורסון לחזקתה במרכז חסידות חב"ד בארה"ב".

במכתבו הוא משגר גם איום מרומז על האפשרות שיווצר משבר דיפלומטי בעקבות הנושא: "בשל הרגישות הפוליטית והמדינית שעשויה להתעורר בנסיבות אלה; וכן לאור העובדה שחלק מהנכסים שבבעלות ממשלת רוסיה ו/או עשויים לעבור לבעלותה בעתיד מוגדרים כ"מקום קדוש" על פי הדין הישראלי; ביקשה מרשתי, תנועת חב"ד העולמית, להביא לידיעתך ולידיעת ממשלת ישראל מבעוד מועד כי בכוונתה לבצע צעדים משפטיים נגד ממשלת רוסיה בישראל, לרבות בעניין נכסים רוסיים (או כאלה שממשלת רוסיה מבקשת להירשם כבעליהם) בישראל".

בסיום המכתב המשפטי דורש עו"ד קידר "להקפיא את כל הפעילות להעברת הבעלות על נכסים בישראל לטובת ממשלת רוסיה, ובפרט חצר אלכסנדר נייבסקי. זאת, עד אשר המהלך שמקדמת מרשתי להשבת אוסף שניאורסון בכללותו לחזקתה יושלם בהצלחה". בנוסף דורש קידר כי "לחלופין, אבקש לקיים פגישה עם חברי ועדת השרים היושבת על המדוכה בעניין זה, כאמור לעיל".

הרב שלמה קונין, החבר בצוות המיוחד שמונה על ידי הרבי מחב"ד להשיב את הספרים, אמר כי "הרבי הטיל עלינו משימה להשיב את הספרים מרוסיה. אין לנו ספק שהמשימה תושלם כפי רצונו, והספרים ישובו לספרייתו של הרבי ברצונם או שלא ברצונם של הרוסים, ואין עיכוב או מניעה שיעמוד בדרכינו בכדי לבצע את המשימה הקדושה הזו".

אריה זמיר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully