וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חופשה בצימר: האם מותר להשתמש במנגל?

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 22.8.2022 / 16:26

יוצאים לחופשה בקרוב? בפינתו השבועית נשאל הרב שי טחן על מנגל שנעשה בו שימוש לבשר לא כשר, ועל כך הוא השיב בהרחבה

מברשת סיבים לניקוי המנגל. ShutterStock
כיצד מותר להשתמש במנגל שנעשה בו שימוש לבשר לא כשר?/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והפעם: כיצד מותר להשתמש במנגל שנעשה בו שימוש לבשר לא כשר?

שאלה:

שלום כבוד הרב. רציתי לשאול אם אפשר לקבל הדרכה אם ואיך ניתן להכשיר מנגל שנעשה בו שימוש לבשר שאינו כשר, בצימר ששכרנו?

תשובה:

שלום רב. כיון שלא הסברתם באיזה מנגל מדובר, נדון בעזרת ה' בשני סוגי מנגל. מנגל עם גחלים ומנגל חשמלי.

לגבי מנגל על גחלים, ודאי שמנגל כזה שהשתמשו בו לדברים אסורים נאסר ואין להשתמש בשום אופן ללא הכשרה, אלא שיש חילוק בין חלק המגש התחתון שעליו מניחים את הגחלים שאז כל דבר שנופל בו נשרף מחום האש וכן המגש עצמו נכשר תדיר ע"י החום, לבין חלק הרשת שנותנים עליה את האוכל עצמו, שהכשרתו היא ע"י ליבון חמור, כלשונו של השלחן ערוך (סימן תנ"א ס"ד): "כלים שמשתמשים בהם על ידי האור כגון שפודים ואסכלאות וכיוצא בהם, צריכים ליבון, והליבון הוא עד שיהיו ניצוצות ניתזין מהם".

כמו כן יש להכשיר את הכיסוי של המנגל שגם הוא נאסר ע"י זיעת וריח האוכל הנצלה על גבי המנגל.

הדרך להכשיר רשת כזאת הוא להדליק גחלים על המנגל ולראות שהרשת תדאדם מחום האש ויהיו ניצוצות של אש יוצאות ממנה, אלא שכיון שרק חומר ברזל מתאדם מחום האש, והיום הרבה מהרשתות עשויות מחומר אלומיניום שאינו מתאדם מחום האש (שלחן הלוי עמוד רלה) ואם היינו משתמשים בברזל הוא היה הופך מהר מאוד לאדום לוהט ולכן כיון שאין לנו את המודד של הנ"ל שקבעו חז"ל לכן יש להדליק את הגחלים ולסגור את הכיסוי עד שברור לנו שעבר מספיק זמן שהרשת התלבנה בשיעור של ליבון חמור.

במידה שאכן עשינו ליבון חמור כהלכה כל ממשות לכלוכי האוכל הדבוקים על גבי המנגל ישרפו כליל וכן הבליעות האסורות וממילא המנגל יוכשר, אולם יש ליתן את הדעת לדבר זה ולהתבונן אם באמת הכל נשרף, שמהנסיון נמצא שאחר הליבון יש עדיין מקומות שרואים בחוש שהשמנונית עדיין בעינה וניתן לבדוק זאת ע"י שרואים שהמקום עדיין דביק מן האוכל. עוד דרך קלה לבדוק אם הכל התנקה כראוי זה לנגב בחוזקה במפית נייר על גבי המקום המוכשר ולראות אם יש על גבי אותה המפית שמנונית, אם אכן נמצא שמנונית בנייר הרי שהרשת ושאר החלקים אינם מוכשרים.

למעשה: מכיון שקשה לשער כמה זמן לוקח למתכת אלומיניום כזו להתאדם ולהוציא ניצוצות ועוד שמנסיון חלקי המנגל לא מתנקים לחלוטין מחום האש לכן מומלץ ביותר להחליף את הרשת, ולגבי כיסוי המנגל יש עיצה להשאירו פתוח בעת צליית המאכלים.

מנגל חשמלי הוא יותר בעייתי כיוון שאין את האפשרות להבעיר בו אש, לכן אי אפשר להכשירו בליבון חמור אלא אם כן ניתן גם להבעיר שם אש על ידי גחלים וכדומה ולודאות שהוא הוכשר כראוי כשם שהסברנו לעיל.

יש לדעת שגם את המלקחיים והשיפודים יש ללבן באש באופן שהסברנו לעיל, כיון שהדרך הוא שמשתמשים בהם על האש.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully