וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נופש בבית מלון: האם מותר לאכול משאריות השבת?

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 31.8.2022 / 8:03

בפינתו השבועית נשאל הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, על אכילת מאכלים בבית מלון אשר הוכנו בשבת. תשובתו המלאה והמעמיקה בפנים

ארוחת בוקר בבית מלון. ShutterStock
ארוחת בוקר בבית מלון/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והפעם: אכילת מאכלים בבית מלון אשר הוכנו בשבת.

שאלה:

שלום לכבוד הרב. רציתי לשאול האם בבתי מלון בו מוגשים מטעמים בשבת, המתארחים רשאים לקחת מהם על מנת לאוכלם אחר השבת או שמא נאסר הדבר משום הכנה?

תשובה:

שלום וברכה. שאלה מצוינת אלא שכדאי להסביר למי שאינו בקי את תוכן השאלה.

כיון שיום השבת הוא יום קדוש שמחויבים אנו לכבדו לכן כל שטורח בדבר שאינו לצורך יום השבת נחשב הדבר כזלזול בקדושת השבת ולכן נאסר לנו לטרוח ביום קדוש זה בכל דבר שאינו עבור יום השבת (גר"ז סי' שלח ס"ח), ובכלל זה אסרו לנו חכמים להציע את המיטות בשבת עבור מוצאי שבת (שבת קיג, א) וכן להדיח כלים עבור מוצאי שבת (שבת קיח, ב).

והנה לגבי השאלה של כבודו כבר כתב בשו"ת וישמע משה (ח"ב סי' קח) בשם הגרי"ש אלישיב להתיר כיון שטירחא קלה ומועטת כעין זו לא נאסרה, וכן יש להתיר על פי מה שנתבאר בשו"ת המהרש"ג (ח"א סי' סא) שההכנה שנאסרה היא רק אם כונת האדם להרויח זמן אחר השבת, אולם אם טורח בדבר שלא על מנת להרויח זמן אלא כיון שאם לא יטרח בזה עתה לא יהיה לו את הדבר אחר השבת יש להתיר, ולכן גם כאן כיון שאם לא ישמור את המטעמים עתה, לא יהיה לא עבור אחר השבת יש להתיר.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully