וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העוצמה של חודש אלול: ה"עיר מקלט" של כל השנה

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 1.9.2022 / 10:05

בשם סבו רבי יעקב אבוחצירא זצ"ל בעל ה"אביר יעקב", הסביר רבי יאשיהו פינטו בשיעורו כי אם אדם חס וחלילה חטא במשך כל השנה כולה ועשה דברים לא טובים, הוא יכול לברוח לתוך חודש אלול. דבריו המלאים של האדמו"ר בפנים

גבר יהודי מתעטף בטלית. ShutterStock
גבר יהודי מתעטף בטלית/ShutterStock

השבוע נכנסו לחודש אלול שהוא ה"עיר מקלט" של כל השנה, כך הביא האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו בשיעורו בשם סבו רבי יעקב אבוחצירא זצ"ל בעל ה"אביר יעקב". הרב פינטו הסביר כי אם אדם חס וחלילה חטא במשך כל השנה כולה ועשה דברים לא טובים, הוא יכול לברוח לתוך חודש אלול.

הנה דבריו המלאים של הרב פינטו:

חודש אלול הוא כמו עיר מקלט שאדם רצח נפש בשוגג ובורח לעיר מקלט ומתי שהוא בעיר מקלט אסור לגאול הדם לפגוע בו כך חודש אלול, מי שבורח לתוך חודש אלול גם אם טעה במשך השנה ועשה דברים לא טובים, מתי שנמצא בתוך חודש אלול ונשאר עמוק בפנים ולא יוצא מהמסגרת של חודש אלול, שומר על עצמו בקדושה וטהרה על פי התורה בחודש אלול, אי אפשר שיקרה לו אף רע וינזק, ככה אומר רבי יעקב אבוחצירא.

ואולי אפשר לבאר ולומר יסוד גדול, הגמרא מספרת (בבא מציעא פה.) על רבי הקדוש שנענש ביסורים גדולים, פעם אחת רבי הקדוש יצא לשוק והיה שם עגל שעמד לפני שחיטה, רץ העגל לרבי הקדוש נכנס בתוך הבגדים של רבי וביקש ממנו שיציל אותו, שלא ישחטו אותו. דחף אותו רבי ואמר לו לך כי לכך נוצרת, העגל נוצר לשחיטה והוא לא יכול לעזור לו. הגמרא אומרת שעל זה רבי נענש ביסורים גדולים במשך שלושה עשרה שנים. שואל הגאון מוילנא למה רבי נענש הרי באמת העגל נוצר לשחיטה, אם כך למה באמת היה צריך רבי הקדוש להיענש בעונשים כל כך קשים?

אלא מתרץ הגאון מוילנא: ברגע שביקש העגל רחמים ונכנס בין בגדיו של רבי לתוך ד' אמותיו, בתור מנהיג של עם ישראל היה צריך רבי לרחם על העגל הזה ולומר שלא ישחטו אותו עכשיו, אולי לאחר מכן או בכלל שלא ישחטו, היה צריך להראות לו משהו של רחמים.

אותו דבר גם אנחנו, ברגע שטעינו וחטאנו במשך השנה אבל אנחנו באים לקב"ה בזמן הזה ונכנסים בין רגליו ואומרים לקב"ה שירחם עלינו ויסלח לנו, נכנסים לחודש אלול ומבקשים רחמים כמו העגל הזה אף שעל פי דין מגיע לנו עונש ומבקשים רחמים, הקב"ה חייב לסלוח לנו. נכנסים בתוך רגליו של הקב"ה ומבקשים ישועה, שימחל ויסלח לנו, שישמור ויגן עלינו, הקב"ה חייב לשמור ולהגן.

לכן חודש אלול הוא העיר מקלט של כל השנה, מתי שטעה במשך השנה יכול להתחבא בחודש אלול, אבל אם הוא יוצא רגע אחד מחודש אלול מותר לגואל הדם לפגוע בו, מותר למידת הדין לפגוע באדם אם יצא מהחסות של השמירה של חודש אלול.

גם אם ח"ו התנהגנו בדרך לא טובה נדע איך לשמור את חודש אלול ולא לצאת מהמסגרת של חודש אלול בשום פנים ואופן, כי אם נשמרים חזק בתוך המסגרת הזו, הקב"ה עוזר לאדם, מרחם ומציל אותו גם אם על פי הדין מגיע לו עונש, יש מידת הרחמים שמרחמת על האדם ומושיעה אותו.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully