וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרישה מהשף: תלמד אותי 1,000 מתכונים שונים

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 8.9.2022 / 13:05

כיצד ראוי לצאת למלחמה, גשמית ורוחנית? הרב פינטו התייחס לנושא בהרחבה, רגע לפני שנקרא בשבת הקרובה בבית הכנסת את פרשת כי תצא

שף מלמד מתלמד במטבח. ShutterStock
שף מלמד מתלמד במטבח/ShutterStock

בשבת הקרובה נקרא בבית הכנסת את פרשת כי תצא שבה התורה מדריכה אותנו כיצד ראוי לצאת למלחמה, גשמית ורוחנית.

וכך אמר הרב פינטו בשיעורו:

הימים האלה קדושים ביותר ורבותינו הקדושים דרשו על הימים האלה "דּוֹדִי יָרַד לְגַנּוֹ לַעֲרוּגוֹת הַבֹּשֶׂם" (שה"ש ו, ב) הקב"ה יורד לגן שלו לעולם הזה והקב"ה קרוב לכל מי שקורא לו באמת. רבותינו הקדושים משלו את הימים האלה למלך שבכל השנה מי שרוצה לפגוש אותו ולדבר איתו אז יש סדר ותהליך שלם איך נפגשים ומדברים עם המלך.

אבל בימים האלה, המלך הקב"ה מסתובב וקרוב לכל אחד ואחד לכל אשר יקראהו באמת, כל אשר יקרא באמת הקב"ה קרוב אליו ונמצא לידו, האדם רק צריך לקרוא לקב"ה באמת מעומק הלב וכבר יכול להשיג השגות גדולות ולהגיע לדרגות ומקומות גבוהים ביותר.

פרשת השבוע אומרת "כִּי תֵצֵא לַמִּלְחָמָה עַל אֹיְבֶיךָ" רבנו האר"י הקדוש מפרש ואומר שמדובר במלחמת היצר הרע שזו המלחמה הגדולה ביותר, האדם מהיום שנולד לעולם נמצא במלחמה מתמדת. כשהאדם הוא ילד קטן, אז יצר הרע בא לו בדברים הקטנים ומתי שהוא גדל הוא בא בדברים יותר גדולים וככל שהאדם גדל, כך המלחמה שלו עם היצר גדלה ומתעצמת, הגמרא אומרת (סוכה נב.) כל הגדול מחבירו יצרו גדול הימנו.

התורה אומרת לנו "וּנְתָנוֹ ה' אֱלֹהֶיךָ בְּיָדֶךָ" הקב"ה עוזר לאדם שיצליח להכניע את היצר הרע. ואז התורה ממשיכה בפרשת השבוע ומספרת על העניין של אשת יפת תואר ובן סורר ומורה. צריך לדעת יסוד גדול שאחת המלחמות הקשות של האדם בחיים היא לא לטמא את העיניים ולא ח"ו לחטוא בברית הקודש. אדם שחוטא בברית הקודש העניין איתו קשה ביותר והתיקון שלו גם קשה ביותר.

ידוע שיש בשמיים חמישים שערים, שערי אורה שערי ברכה, שערי הצלחה שערי ישועה ועוד, לכל שער יש מפתח לפתוח אותו. אדם שעובד על עצמו בעניין מסויים יש לו את המפתח לשער של העניין המסויים הזה. מי שיש לו את מידת היסוד ושולט עליה, לא חטא בברית הקודש יש לו מפתח אחד שפותח את כל השערים כולם. לכל שער צריך את המפתח שלו כמו בניין עם מספר דירות, לכל דירה יש את המפתח שלה כך לכל שער יש את המפתח שלו, אדם שעבד על עצמו להצלחה אז המפתח של שערי הצלחה אצלו וכך כל השערים.

אבל אדם שעובד על ברית הקודש יש לו את מפתח שפותח את כל השערים כולם. לכן היו צדיקים שהיו אומרים עליהם שהם "נודעים בשערים" שיש להם את כל המפתחות לפתוח את כל השערים ואלה אותם צדיקים ששומרים את ברית הקודש ולא חוטאים, יש להם את כל המפתחות לכל השערים כולם.

וכך מובא "הָאֶלֶף לְךָ שְׁלֹמֹה וּמָאתַיִם לְנֹטְרִים אֶת פִּרְיוֹ" (שה"ש ח, יב) אומרים רבותינו הקדושים דוד המלך מתי שהיה יוצא למלחמה, בכל מכה שהכה היה הורג שמונה מאות אויבים. ודוד המלך היה מצטער צער גדול למה הוא לא הורג אלף אויבים ורק שמונה מאות כי התורה אומרת (דברים לב, ל) "אֵיכָה יִרְדֹּף אֶחָד אֶלֶף". ענו לו מהשמיים בגלל המעשה של אוריה החתי שרדף אותו כל חייו, ירדו מדוד המלך מאתיים שיוכל להרוג רק שמונה מאות. אפילו שדוד עשה תשובה, הוא איבד את הכוח שבכל מכה יכל להרוג אלף, כי להשיג אלף יכול רק אדם שאף פעם לא פגם בברית הקודש. אדם ששומר על ברית הקודש בקדושה וטהרה מאז שהוא תינוק ולא פוגם בברית, המעלה שלו גדולה ביותר.

ורואים גם מה שהתורה אומרת על יוסף הצדיק (דברים לג, יז) "בְּכוֹר שׁוֹרוֹ הָדָר לוֹ וְקַרְנֵי רְאֵם קַרְנָיו בָּהֶם עַמִּים יְנַגַּח יַחְדָּו אַפְסֵי אָרֶץ וְהֵם רִבְבוֹת אֶפְרַיִם וְהֵם אַלְפֵי מְנַשֶּׁה" אומרים רבותינו הקדושים מתי שיוסף היה בארץ מצרים, כל בנות מצרים היו מנסות להחטיא את יוסף "בָּנוֹת צָעֲדָה עֲלֵי שׁוּר" (בראשית מט, כב), יוסף הצדיק כשהיה הולך כל בנות מצרים היו קוראות לו וזורקות לו מתנות בכדי שיסתכל עליהן וכך יחטא. אבל יוסף הצדיק שמר על עצמו בקדושה וטהרה ולא טימא את עצמו ואת עיניו, לכן זכה להגיע לדרגה של רבבות אפרים ואלפי מנשה ולא ירד מאלף לשמונה מאות כמו שירד דוד המלך. כך אומרת התורה הקדושה (תהלים צא, ז) "יִפֹּל מִצִּדְּךָ אֶלֶף וּרְבָבָה מִימִינֶךָ אֵלֶיךָ לֹא יִגָּשׁ" אדם ששומר על ברית הקודש הוא זוכה שיפול מצידו אלף ורבבה מימינו.

הגמרא מספרת (נדרים נ:) על אדם שהלך לאיזה טבח וביקש שילמד אותו אלף סוגים של תבשילים והטבח הזה לימד אותו רק שמונה מאות. אותו אדם היה בצער שלא לימד אותו את כל האלף תבשילים והלך לרבי הקדוש ותבע את אותו טבח לדין תורה. רבי הקדוש אמר לו שהוא לא מבין באלף תבשילים אז איך הוא יכול לדון בדין תורה הזה. מפרשים רבותינו הקדושים שהעומק בסיפור הזה שאותו אדם היה צדיק גדול שביקש להגיע לדרגת האלף, הלך וביקש ללמוד את האלף יחודים וסודות להגיע לדרגה הגבוהה ביותר ואותו טבח לא לימד אותו את האלף ואז הלך לרבי הקדוש רבי יהודה הנשיא.

רבי הקדוש שהגמרא אומרת עליו (שבת קיח:) שמעולם לא הוריד את ידו מתחת לאבנטו והיה בקדושה וטהרה וברוממות הנפש גדולה, היה ענו ואמר שהסבא שלו דוד המלך לא הגיע לאלף ואם כך איך הוא יעמוד ויגיד שהוא כן יכול לדון על האלף, לכן אמר שהוא לא מבין בזה. אלף מסמל על הדרגה והמעלה הגבוהה ביותר של האדם ששומר על עצמו בקדושה וטהרה.

כך גם מתי שבני ישראל הלכו למלחמה במדיין, התורה אומרת (במדבר לא, ד-ה) "אֶלֶף לַמַּטֶּה אֶלֶף לַמַּטֶּה לְכֹל מַטּוֹת יִשְׂרָאֵל תִּשְׁלְחוּ לַצָּבָא. וַיִּמָּסְרוּ מֵאַלְפֵי יִשְׂרָאֵל אֶלֶף לַמַּטֶּה שְׁנֵים עָשָׂר אֶלֶף חֲלוּצֵי צָבָא" במלחמה נגד המדיינים שהייתה מלחמה קשה שהחטיאו את בני ישראל וטימאו אותם, הקב"ה אמר למשה רבנו שיבואו רק אנשים קדושים שלא חטאו בברית, שבכל מכה שמכים יכולים להרוג אלף, שיש להם כוח בייחודים של אלף ומי שאין לו את הכוח הזה אותו לא להביא למלחמה.

וניתן להביא גם ראיה מפרשת השבוע "כִּי יִהְיֶה לְאִישׁ בֵּן סוֹרֵר" לקחת את המילה סור ואת האות ר', שהאדם הזה סר ירד מהאות ר' האחרונה שהיא בגימטריא מאתיים. אדם שחטא באשת יפת תואר, ירד מהמאתיים ואין לו כבר את הדרגה של "הָאֶלֶף לְךָ שְׁלֹמֹה וּמָאתַיִם לְנֹטְרִים אֶת פִּרְיוֹ". זה הפירוש של בן סורר ומורה, האדם הזה עשה מה שהתורה אמרה אבל הוא ירד מהדרגה של המאתיים. וכמו שקרה לדוד המלך עם אבשלום שנולד מאשת יפת תואר ודוד המלך איבד את המעלה שיוכל לצאת למלחמה ולהכות אלף.

האדם צריך להקפיד בכל כוחו לשמור על ברית הקודש וח"ו אם פגם לעשות תשובה בכל כוחו, להיזהר כמה שיותר ולשמור על הילדים הקטנים מאז שהם קטנים שישמרו את הברית אצלם שמירה גדולה ביותר על ידי תפילה ובקשות מהקב"ה בשברון הלב, בתחנונים להתפלל לקב"ה שהילדים ילכו בדרך השם.

היום בעוונותינו הרבים שיש יצר הרע גדול והמלחמה קשה עם היצר הרע, אחד הדברים שאדם יכול רק בזכותם להינצל ולהציל את בני משפחתו זה רק על ידי תפילה לקב"ה שישמור את הילדים שלו, שלא יפגמו בעצמם וישארו בקדושה וטהרה, חוץ מכל ההשתדלות שהאדם צריך להשתדל בפרנסה שמביא לביתו שלא תהיה בה שום רבב של גזל או כסף שלא מגיע לו, כי אז זה יפגום בנפש של הילדים והדבר ישפיע על החינוך והנפש של הילדים והם יגדלו עם פגם או קלקול. לכן האדם ירבה בתפילה וישתדל בכל מה שאפשר שהילדים יהיו בקדושה וטהרה ואז יזכה להגיע למקומות גבוהים וגדולים.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully