וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"קולות נפץ איומים": כך נערכים יהודי ז'פרוז'ה לראש השנה

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

22.9.2022 / 16:00

היהודים שעזבו ואלה שנשארו, הפיצוצים שמלווים את שגרת החיים וההכנות לתפילות ראש השנה: בקהילה היהודית בעיר הגרעין האוקראינית, ז'פרוז'ה, נערכים לשנה החדשה. על מתח בטחוני גדול מצד אחד ואחווה קהילתית שהולכת ומתחזקת מצד שני

הכנות לראש השנה בז'פרוז'ה. יח"צ,
הכנות לראש השנה בז'פרוז'ה/יח"צ

"אנחנו שומעים קולות נפץ איומים, ללא הפסקה. גם בלילה, גם הבוקר. כל הבית שלי רעד" - כך מספר הבוקר (חמישי) רבה של העיר ז'פרוז'ה באוקראינה ושליח חב"ד, הרב נחום ערנטרוי.

העיר ז'פרוז'ה, בה שוכן הכור הגרעיני של אוקראינה, עולה לכותרות מעת לעת. עם פרוץ המלחמה נמלטו יהודים רבים מהמדינה. "לפני המלחמה היה לנו קשר רציף עם אלפי יהודים", מספר הרב ערנטרוי, "כעת אני מעריך שנשארו 1,500 יהודים. מצד שני, מגיעים לפה יהודים חדשים ממקומות סמוכים, אולי מרגישים פה בטוח יותר ממקומות אחרים". הרב ערנטרוי מספר כי "בעוד נשים, ילדים וקשישים נמלטו עם תחילת המלחמה, הרי שמרבית הגברים היהודים מתחת לגיל שישים נשארו בעיר".

האווירה ברחובות מתוחה מאוד: "מצד אחד יש כאן מתח גדול מאוד. שומעים בתדירות קולות נפץ ויש תחושה לא פשוטה. מצד שני, אנחנו רואים יהודים רבים שמתעוררים פתאום לחדש את הקשר שלהם עם החיים היהודיים. זו התעוררות גדולה מאוד שאני לא זוכר כמותה. אנשים מחפשים להיאחז במשהו רוחני בתקופה הזו, וכל אחד מתעורר בדרכו. אנחנו משתדלים לשמש ככתובת חמה של עידוד וחיזוק לכל פנייה".

תחת אש, הכשיר הרב ערנטרוי בשבועות האחרונים מפעל דובשניות, המותאם לכל דרישות הכשרות המחמירות. "מנהלי המפעל הסכימו שנבצע את מלאכת ההכשרה ולא מדובר בדבר מובן מאליו", מספר הרב, "זה דורש השבתה של המפעל למשך שעות רבות".

כ-15,000 דובשניות הספיקו כבר הספיקו לייצר במפעל האוקראיני, חלקם יחולקו ליהודי המדינה, חלקם יוצאו לאיזורים נוספים. לצד הדובשניות, מחלק הרב ערנטרוי, רעייתו הרבנית דינה וארבעת ילדיהם, ארגזי מזון מיוחדים לחג, לכלל יהודי הקהילה, וזאת לצד מארזי יוקרה, ובהם תשורות ייחודיות לחג שאורגנו מבעוד מועד על ידי רשת הסיוע של חב"ד אוקראינה, לחלוקה לכלל יהודי אוקראינה, באמצעות שלוחי חב"ד.

הכנות לראש השנה בז'פרוז'ה. יח"צ,
הכנות לראש השנה בז'פרוז'ה/יח"צ

"חילקנו את הערכות תחת אש", מוסיף לספר הרב ערנטרוי, "כשיהודי הקהילה ראו שיש בארגזים לא סתם מוצרים כשרים, אלא גם מוצרים מארץ ישראל, זה נתן להם תחושה מאוד מיוחדת, זה מחבר אותם ומקשר אותם למשמעות של החג ולהיותנו עם אחד מאוחד. למרות הקושי הגדול, יהודי הקהילה הגיע לחלוקה בבית הכנסת הגדול שבנינו במרכז העיר. כולם מתחילים להתרגל למציאות העצובה הזו.

"צריך להבין שבית הכנסת שלנו - הוא הרבה מעבר לבית כנסת שמתפללים ולומדים בו. הוא מרכז הקהילה, מרכז החיים היהודיים השוקקים. עצם זה שאנחנו, רעייתי, אני והילדים, נמצאים כאן, יחד עם יהודי הקהילה - זה נותן להם ביטחון ותקווה גדולה. אם אתה לא כאן - זה ממש כמו צאן ללא רועה".

בימים האחרונים התרבו קולות הירי בז'פרוז'ה. "ברוך השם בתוך העיר ממש היו מעט פגיעות, הם בעיקר באזורים הסמוכים, ועם זאת עדיין יש כאן מתח גדול. אנחנו ממשיכים לחזק את יהודי הקהילה ולתת להם את תחושת הביחד. כעת אנחנו בפתחה של שנת 'הקהל', והתחלנו לעשות אווירה סביב העניין המיוחד הזה".

הרב ערנטרוי מעריך שיגיעו לתפילות ראש השנה כ-600 יהודים. "לאורך השבועות האחרונים עוררנו את היהודים בעירנו להגיע לתפילות ולהיות שותפות בפעילות הקהילה בחודש החגים. לצד הבדיקה ההמונית של המזוזות והתפילין שקיימנו, חיזקנו את הקשר עם כלל יהודי הקהילה שחווים מקרוב את המלחמה. היו פה פיצוצים באחרונה שהרעידו את כל הבית, אולם אנו מאמינים בני מאמינים שבעזרת השם נזכה לשנה טובה ומתוקה, ללא שום מלחמות".

הכנות לראש השנה בז'פרוז'ה. יח"צ,
הכנות לראש השנה בז'פרוז'ה/יח"צ

לצד ז'פרוז'ה, גם בשאר ערי אוקראינה נערכים יהודי הקהילות היהודיות לראש השנה. "בכל עיר יש אתגרים מגוונים", אומר הרב שלמה פלס, המנהל את מערך החירום וההצלה של חב"ד באוקראינה. "אי אפשר לדמיין בכלל את החיים היהודיים באוקראינה ללא רבני הקהילות והשלוחים שמוסרים את נפשם בכדי להיות עם בני קהילתם ולהיות עבורם כתובת בכל עניין".

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully