וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ערב יום הכיפורים: זה מה שחשוב שתכוונו במחשבתכם

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

2.10.2022 / 11:11

כיצד ראוי לאכול בערב יום הכיפורים? האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו נערך ליום הקדוש ביותר בשנה, בו כל אדם יכול לחזור בתשובה בנקל ולהתקרב לקדוש ברוך הוא

תקיעת שופר ביום כיפור 2023. ShutterStock
"אדם שרוצה להיכנס ליום כיפור בגדולה, יעבוד על עצמו על יצר הרע של תאוות אכילה"/ShutterStock

יום הכיפורים הוא היום הקדוש ביותר בשנה. כל אדם יכול לחזור בתשובה בנקל ולהתקרב לקדוש ברוך הוא. גם ערב יום הכיפורים הוא יום גדול שבו יש מצווה לאכול. האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו מסביר כיצד ראוי לאכול ביום זה.

וכך אמר הרב פינטו בשיעורו:

אדם שרוצה להיכנס ליום כיפור בגדולה, יעבוד על עצמו על יצר הרע של תאוות אכילה. זו העבודה הראשונה שהאדם צריך לעבוד על עצמו וכך אנו אומרים בתפילה "אַל תִּזְכָּר לָנוּ עֲוֺנֹת רִאשֹׁנִים" (תהלים עט, ח) מבקשים מהקב"ה שישכח לנו את העוונות הראשונים שחטאנו בחיים, כי אם העוונות הראשונים יורדים אז כל העוונות אחרי כן אין להם בסיס על מה להיות.

העוונות הראשונים שהאדם עשה, הם המשקל והאדמה שעליהם נבנים כל העוונות האחרים שהאדם עושה. אם כך העוון הראשון שהאדם עשה זה חטא עץ הדעת אחרי שהקב"ה אמר לו שלא לאכול מעץ הדעת. והתורה אומרת שאדם אכל בגלל "וְכִי תַאֲוָה הוּא לָעֵינַיִם" (בראשית ג, ו) בגלל תאווה אדם אכל מהעץ והביא חורבן שאין לו שני.

אם כך בערב יום כיפור שזה זמן הכפרה, הזמן שהאדם חוזר בתשובה, האדם צריך ללכת ולאכול הרבה אבל לאכול לשם שמיים. ברגע שהאדם אוכל את האכילה בערב יום כיפור לשם שמיים, הוא גורם שאותה אכילה תהיה תיקון על מה שאדם הראשון אכל בשביל תאווה, אותה אכילה שאכל אדם הראשון והביאה חורבן לעולם.

בערב כיפור אדם צריך לאכול לשם שמיים, אדם יאמר אני אוכל כדי שיהיה לי כוח לצום, אני אוכל כדי שיהיה לי כוח לעבודתו יתברך. האדם צריך לאכול לא בשביל תאווה, כמו אדם שרואה אוכל ברחוב ואומר עכשיו אני אוכל את זה, לא. אלא לשם שמיים שיהיה לו כוח לצום ושאוכל כדי שיהיה לו כוח לעבודתו יתברך, ללמוד תורה ולקיים מצוות.

אדם שמכוון ככה באכילתו ערב יום כיפור, עליו אומרת הגמרא (ברכות ח:) כל האוכל ושותה בתשיעי מעלה עליו הכתוב כאילו מתענה תשיעי ועשירי, כי האכילה בתשיעי היא תיקון על החטא הראשון שאדם חטא ואכל מעץ הדעת. התיקון על החטא הראשון תאווה של אכילה, היא על ידי שהאדם אוכל לא בתאווה וזה כמו שצם בתשיעי ובעשירי.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully