וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההשפעה האדירה של האדם על אשתו

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 19.10.2022 / 16:25

מהי כפיות טובה? האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו התייחס לכך בהרחבה, רגע לפני שנתחיל לקרוא בשבת הקרובה בבית הכנסת את התורה מחדש

משפחה חרדית בישראל. ShutterStock
משפחה חרדית/ShutterStock

בשבת הקרובה אנחנו מתחילים לקרוא בבית הכנסת את התורה מחדש ואת פרשת בראשית. האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו מבאר שמהפרשה אנחנו מבינים מהי כפיות טובה.

וכך אמר הרב פינטו בשיעורו:

אנחנו מוצאים בפרשת השבוע אחרי שהאדם אכל מעץ הדעת, הקב"ה שואל את האדם למה אכל מעץ הדעת, האדם עונה לקב"ה "הָאִשָּׁה אֲשֶׁר נָתַתָּה עִמָּדִי" היא שגרמה לי לאכול מעץ הדעת. הקב"ה אומר לאדם הראשון שהוא כפוי טובה ופה התחיל שורש כפיות טובה שהקב"ה כועס על אדם הראשון שאמר "הָאִשָּׁה אֲשֶׁר נָתַתָּה עִמָּדִי".

חשבנו להקשות קושיה חזקה ביותר, הרי זו אמת שהאשה שיכנעה את האדם לאכול מעץ הדעת, אם כך למה הקב"ה כועס על אדם הראשון וקורא לו כפוי טובה? הרי בן אדם גם אם עשה לשני טובה ועשה לו גם דבר לא טוב, הוא אומר לו שעשה לו דבר לא טוב. פה הקב"ה נותן לאדם הראשון את חוה וזה טוב, אבל חוה שיכנעה את אדם לאכול מעץ הדעת, אדם רק אמר את האמת שחווה נתנה לו לאכול. כך גם מובא בגמרא (ע"ז ה.) שמשה קורא לבני ישראל כפויי טובה בני כפויי טובה, אתם כפויי טובה ואביכם אדם הראשון היה כפוי טובה שאמר "הָאִשָּׁה אֲשֶׁר נָתַתָּה עִמָּדִי". אם כך למה קוראים לו כפוי טובה אם הוא רק אמר את האמת?

אלא אולי אפשר לפרש ולומר יסוד גדול, האשה באה מהאדם, אם האדם מתנהג טוב, גם האשה מתנהגת טוב, אם האדם לא מתנהג טוב, גם האשה לא מתנהגת טוב. האשה התדרדרה והלכה לאכול מעץ הדעת ושמעה לנחש, האשה שמעה לנחש כי באדם היה פגם. אם האדם היה במדרגה מרוממת וקדושה מספיק, האשה לא הייתה פוגמת ושומעת לנחש ומשכנעת את האדם לאכול מעץ הדעת.

אם כך יש פה כפיות טובה, כי אם אדם היה במדרגה גבוהה גם האשה הייתה במדרגה גבוהה, הוא ירד במדרגה אז גם היא ירדה במדרגה. אם כך כשאדם בא בתלונה לקב"ה; האשה אשר נתת עמדי זו כפיות טובה, כי הכוח של האשה בא מהכוח של הבעל.

בעל שמתנהג בצורה הגונה וביראת שמיים, משפיע השפעה חזקה על אשתו, אז אשתו תלך בדרך טובה ולא תגרום לו לרדת ביראת שמיים. אבל בעל שמתחיל את ההתדרדרות, אשתו אחריו הולכת וממשיכה להוריד אותו. אז אם יש בבית בעיות של יראת שמיים או כל בעיה אחרת, השורש של הבעיה מגיע מהבעל.

לכן כשהאדם אומר לקב"ה "הָאִשָּׁה אֲשֶׁר נָתַתָּה עִמָּדִי", הקב"ה אומר לו כפוי טובה אתה אשם, אם האשה ירדה סימן שאתה ירדת. אם אתה תהיה מרומם היא גם תהיה מרוממת. האדם צריך לדעת שהמהות של הבית, המהות של אשתו ושל החיים שלו תלויים בו, אם הוא מתנהג הגון גם אשתו תהיה הגונה, אם הוא ירד גם אשתו תרד.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully