וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חרב חדה: המעשה שהציל את חייו של המלך

אריה זמיר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 26.10.2022 / 15:38

מהו המושג "תמים"? רגע לפני שנקרא בשבת הקרובה בבית הכנסת את פרשת נח האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו התייחס בשיעורו למושג המסקרן

חרב. ShutterStock
חרב/ShutterStock

בשבת הקרובה נקרא בבית הכנסת את פרשת נח שבה התורה מספרת לנו על המבול שהגיע לאחר שבני האדם השחיתו את הארץ על ידי מעשיהם הרעים ורק נח נותר בצדקותו לבדו.

האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו הסביר בשיעורו את המושג "תמים" ושאל: אנחנו רואים בפרשת השבוע "נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו" נבוא ונשאל מה הפירוש של תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו?

וכך ביאר הרב פינטו:

אז אפשר לבאר ולומר כך, הנביא מספר (מל"ב כ, א) "בַּיָּמִים הָהֵם חָלָה חִזְקִיָּהוּ לָמוּת וַיָּבֹא אֵלָיו יְשַׁעְיָהוּ בֶן אָמוֹץ הַנָּבִיא וַיֹּאמֶר אֵלָיו כֹּה אָמַר ה' צַו לְבֵיתֶךָ כִּי מֵת אַתָּה וְלֹא תִחְיֶה" מתי שחזקיה המלך חלה, בא אליו הנביא ישעיה ואמר לחזקיה המלך שהוא עומד למות מהעולם. שאל אותו המלך חזקיה למה הוא צריך להיפטר מהעולם, אמר לו הנביא ישעיה כי לא התחתן וקיים מצוות פריה ורביה. אמר חזקיה המלך לישעיה הנביא שלא התחתן כי ראה ברוח הקודש שעתידים לצאת ממנו ילדים רשעים, שאחד מהם יהיה מנשה ששם צלם בהיכל ועשה עבודה זרה, לכן לא התחתן.

אמר לו ישעיה הנביא שבנסתרות של הקב"ה לא דורשים, הקב"ה ביקש לקיים מצוות פריה ורביה וצריך לקיים את המצוה, זה שהוא רואה ברוח הקודש שיצא לו בן רשע זו לא בעיה שלו, אבל בגלל שחשב מה יצא ואיך יצא לכן הוא ימות. אמר לו חזקיה המלך שמקובל לו מבית אביו מדוד המלך, שאפילו חרב חדה מונחת על צווארו של אדם לא יתייאש מן הרחמים. אמר חזקיה לישעיה הנביא שיתן לו את הבת שלו שיתחתן איתה וכך השם יציל אותו, נתן לו ישעיה הנביא את הבת שלו ובסוף נולד לו מנשה ששם צלם בהיכל.

רואים פה יסוד גדול, אפילו שאדם יודע שיצא לו רע מהמצוה, שיצא לו בן רשע - הוא חייב לקיים את המצוה כי השם ציוה את המצוה. בנסתרות של הקב"ה אסור לדרוש, מה שהאדם חושב שיצא ויהיה זה לא עניינים שלו. ישעיה הנביא סמך על חזקיה וידע שחזקיה צדיק והנבואה שלו נבואת אמת והיא תתקיים, אבל בכל אופן השם ציוה ועליו לקיים, לכן נתן לו את הבת שלו ואפילו שבסוף נולד מנשה שידוע שהרג את ישעיה סבא שלו. לאדם אסור לחקור ולדרוש מה יהיה ואיך יהיה, עליו לקיים את המצוה.

אותו דבר אפשר לומר על נח, על נח נאמר תָּמִים כי ידע שהדור שלו דור של רשעים והקב"ה אמר לו לבנות את התיבה במשך מאה ועשרים שנה יום יום עד שהמבול יגיע והעולם יחרב, אבל בכל אופן נח התחתן עם אשה וילד ילדים, הוא לא אמר כל העולם רשעים אולי הילדים ילמדו מהם ויחטאו, הוא הלך ועשה לא כמו חזקיה המלך וילד ילדים בדור מסוכן של עבירות וחטאים, לכן נקרא "נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו" בגלל המעלה שהלך בתמימות גדולה וילד ילדים בדור הקשה ביותר.

אריה זמיר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully