וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמדת ההלכה: האם מותר להזמין משטרה בשבת?

אריה זמיר, מוגש מטעם שובה ישראל

15.11.2022 / 13:23

האם מותר לחלל את השבת כדי ללכוד גנבים? הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, משיב בהרחבה

ניידת משטרה. ShutterStock
ניידת משטרה/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והפעם: האם מותר לחלל את השבת כדי שילכדו גנבים.

שאלה:

קודם כל רציתי להודות לצוות וואלה! יהדות ולרב על פינת ההלכה שפתחה בפני צוהר להבנת היהדות מזווית מאוד חיובית. לצערי, אצלנו בעיר יש לאחרונה מכת פריצות ורציתי לשאול אם הדבר קורה בשבת - האם מותר להתקשר למשטרה.

תשובה:

שלום לשואל ותודה על החיזוק.

כתוב בתורה (ויקרא יח, ה): ''ושמרתם את חקתי ואת משפטי אשר יעשה אתם האדם וחי בהם'', ללמדנו שהתורה רוצה שאדם יחיה בעת קיום המצוות, ולכן במקרה של פיקוח נפש מצווה האדם לעבור על מצוות התורה על מנת להציל את חייו (למעט שלושת העברות החמורות).

לפיכך יש לדון תמיד ככלל אם המקרה הבא לפנינו טומן בחובו סכנה או לא. במקום שאין סכנה אסור לחלל שבת גם אם האדם יאבד את כל רכושו, אך אם קיים סיכון עליו להתקשר למשטרה ולעשות ככל הנדרש על מנת להציל את עצמו ואת משפחתו ואפילו בשבת.

יתירה מזו, גם אם אין לפנינו סכנה ודאית אלא ספק סכנה, עדיין עליו לחלל את השבת על מנת להגן על בני ביתו (ראה חוט שני ח"ד עמוד רלה ומנוחת אהבה ח"א עמוד תקנג ושש"כ פרק מא הלכה כד ועוד).

הפוסקים מסבירים שאם הגנב נמלט מהבית וממילא הסכנה חלפה אזי אסור להתקשר למשטרה ולחלל את יום השבת, אולם מאחר והמציאות מורה שהפורצים אינם מסתפקים בפריצה אחת אלא ממשיכים לבתים אחרים לכן יש להזעיק את המשטרה כדי להציל מסכנה את יושבי הבתים האחרים (הרב שלמה זלמן אורבך בשמירת שבת כהלכתה פרק מא הלכה כד).

יתרה מכך, גם אם ברור לנו שאין הגנבים חמושים ולכן אין סכנה ממשית אעפ"כ יש לעשות כל הניתן על מנת לגרש אותם החוצה שכן מציאת גנב בבית היא חוויה טראומטית מאוד ומשפיעה על המשפחה באופן מאוד שלילי, וכבר למדנו כעין זה שאם ילד ננעל בחדר מותר לפרוץ את הדלת גם על ידי חילול שבת כדי להוציאו (ראה נשמת שבת ח"ה סי' תצ בשם המג"א סי' שכח).

והנה המציאות היא שאם לא נתפסו אותם הגנבים ההצלחה פותחת להם תיאבון להמשיך לעשות זאת שוב ושוב. ויתירה מזו הם מצרפים אליהם את חברי הפשע שלהם כדי להרחיב את פעילותם, כשם שהגמרא אמרה על (ראה תוספות ב"מ מ, א ד"ה וכי) העכברים שהם רשעים מכיון שכשהם מוצאים אוכל בבית מסוים לא רק שהם גונבים לעצמם אלא עוד קוראים לחבריהם העכברים להצטרף.

לכן, עולה מכל הנ"ל שאם ישנה סכנה מיידית או אפילו ספק סכנה לו או לכל אדם אחר יש להתקשר למשטרה, וכמו כן אם לא יתקשרו למשטרה ביום השבת והשודדים ימלטו יקשה יותר לתופסם, וממילא הם יחזרו למעלליהם ושוב יסתכנו בני אדם יש לעשות כל הניתן להציל להבא.

אריה זמיר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully