וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמדת ההלכה: האם צריך למחות על דברי בלע בתקשורת?

אריה זמיר, מוגש מטעם שובה ישראל

23.11.2022 / 13:23

האם ראוי למחות על דבריו החמורים של נתן זהבי שזלזל בהנחת תפילין, או שמא עלינו להתעלם? הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מסביר בהרחבה

נתן זהבי. יוטיוב, צילום מסך
נתן זהבי/צילום מסך, יוטיוב

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והפעם: בעקבות דבריו החמורים של נתן זהבי שזלזל בהנחת תפילין, האם ראוי למחות או להתעלם.

שאלה:

שלום לכבוד הרב הנכבד. בעקבות דברי הבלע המקוממים שנאמרו על ידי איש תקשורת שפל על בני עמנו בעניין הנחת התפילין, ציפיתי שכל גדולי ישראל יעמדו כאחד למחות בדברים בכל התוקף, אולם לצערי נבדתי שכן לא שמעתי על אף רב תלמיד חכם בעל שיעור קומה שיעמוד כנגד הדברים ותמהתי בזה, והלא דבר הוא!

תשובה:

שלום וברכה לכם ותודה על השאלה החשובה.
הבה נראה מה דעת תורתינו הקדושה בנידון. הנה ישנם שני פסוקים סותרים שנאמרו על ידי שלמה המלך החכם מכל אדם. בפסוק הראשון הוא מצווה שלא להשיב לדברי הכסיל באופן ובצורה שהוא טוען כנגדך (משלי כו, ד-ה): "אל תען כסיל כאולתו, פן תשוה לו גם אתה", ומיד אחר כן הוא ממשיך ואומר שיש לענות לו: "ענה כסיל כאולתו, פן יהיה חכם בעיניו".

אכן הגמרא כבר ישבה את הדברים באומרה (שבת ל, ב): הא בדברי תורה, הא במילי דעלמא. כלומר אין לענות את הכסיל כשהוא מדבר דברים שאינם דברי תורה, ושני סיבות נאמרו בזה. ראשית, שאין ראוי להתיחס לשגעונותיו (רלב"ג), ועוד שאם נענה לו ידמה בעיני השומעים שאין הבדל בין דברינו לדבריו וממילא יחשבו גם את המשיב לכסיל כמוהו כיון שאין דרך החכמים להתקוטט זה בזה (מצודת דוד).

אולם אם הכסיל התריס בדברי תורה אדרבא יש להשיב לו, וזאת מכיון שאם לו נשיב לו תשובה יחשוב הוא את עצמו לצודק ושאין מענה לדבריו ואין זה בגדר ריב והתקוטטות אלא מענה חד וברור כשם שנאמר בהגדה: ֲ"אף אתה הקהה את שיניו ואמור לו".

וממילא למדנו שכיון שדברי הבלע של השדרן לא היו שאלה או קושיה על דברי תורה אלא דברים נבזים, ממילא כיון שאין שום צורך לענות עליהם, לכן בתבונה ובחכמה עשו רבותינו גדולי ישראל שלא התייחסו ולא ירדו לרמה של האדם הקטן הזה.

אריה זמיר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully