וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמדת ההלכה: האם מותר לאשה לשאת נשק?

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 30.11.2022 / 7:45

הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, נשאל על גברת בן גביר, שהצטלמה עם אקדח. תשובתו המלאה והמנומקת בפנים

אקדחים. ShutterStock
״נשים שהולכות בדרך ויראות פן יפגעו בהן עכו״ם, מותר להן ללכת בבגדי נכרים ולחגור עצמן בחרב״/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: אישה הנושאת כלי נשק - מה עמדת ההלכה?

שאלה:

שלום וברכה לכבוד הרב. אחר שגברת בן גביר הצטלמה עם אקדח, רבים רעשו כנגדה בטענה שהיא עוברת על איסור תורה מכיון שאסור מבחינה הלכתית לאישה לשאת כלי נשק, מה שהביא אותה להסביר שאין שום איסור כזה לאישה העוברת במקום מסוכן, וכגון בדרכים שהיא נוסעת מידי יום שהם מקום סכנה ממש ממיידי האבנים על רכבים ומאלו שיורים מאש חיה. דברים אלו יצרו אצלנו בבית הכנסת מחלוקת בין המתפללים אם היא אכן צודקת או לא ורצינו שהרב יסדר לנו בבקשה את הנושא.

תשובה:

שלום למתפללי בית הכנסת היקרים. הנה מענה לשאלתכם כבר מובא בשו"ת יחוה דעת (ח"ה סימן נה) למרן הגר"ע יוסף זצ"ל, וכן באגרות משה (או"ח ח"ד עמוד קמט) לרב משה פינשטיין זצ"ל, ואסכם בקצרה את הדברים.

אכן ישנו איסור לאישה לשאת כלי נשק כשם שלמדנו מהפסוק: "לא יהיה כלי גבר על אשה" (דברים כב,ה), ואמרה הגמרא (נזיר נט,א): מנין שלא תצא אשה בכלי זיין למלחמה? תלמוד לומר "לא יהיה כלי גבר על אשה". וכך נפסק בשולחן ערוך (יו"ד סימן קפב ס"ה): לא תעדה אשה עדי האיש כגון שתשים בראשה מצנפת או כובע או תלבש שריון וכיוצא בו.

אלא שבמקום סכנת נפשות נדחים כל איסורי התורה, ובודאי שגם איסור זה נדחה וכשם שכתב רבי יהודה החסיד בספר חסידים (סימן ר'): "נשים שהולכות בדרך ויראות פן יפגעו בהן עכו"ם, מותר להן ללכת בבגדי נכרים ולחגור עצמן בחרב". ויתירה מזו כבר פסק הב"ח שלא נאמר איסור דלא יהיה כלי גבר על אשה אלא במקום שהיא עושה כן לנוי וקישוט, וגם שעושה כן לנוי וקישוט לא נאמר איסור זה אלא אם כן כוונתה להתדמות לאיש אולם אם כל רצונה הוא רק להגן על עצמה ועל ילדיה מפני אנשי בליעל ודאי שמצווה עליה לעשות כן.

ובכלל היתר זה הוא גם להתאמן וללמוד איך להשתמש בכלי הנשק למען ידעו איך להפעילו בעת פקודה.

ויהי רצון שדברים אלו יהיו רק בגדר 'דרוש וקבל שכר', ושלעולם לא יבואו לכלל מעשה.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully