וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצדיק שהיה מפחיד את האריות

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 30.11.2022 / 13:33

רבי יאשיהו פינטו התייחס בשיעורו לפרשת השבוע, שבה התורה מספרת על הגעת יעקב אבינו לבית א-ל והסביר כי יעקב אבינו כלל לא ידע שזה מקום קדוש. הסברו המלא של האדמו"ר בפנים

אריה שוכב בסוואנה. ShutterStock
אריה/ShutterStock

"וַיִּפְגַּע בַּמָּקוֹם וַיָּלֶן שָׁם כִּי בָא הַשֶּׁמֶשׁ וַיִּקַּח מֵאַבְנֵי הַמָּקוֹם וַיָּשֶׂם מְרַאֲשֹׁתָיו"

פרשת השבוע פרשת ויצא שבה התורה מספרת על הגעת יעקב אבינו לבית א-ל מקום המקדש ועל שינתו שם.

בשיעורו של האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו הוא הסביר כי אנו רואים שיעקב הולך בדרכו לבית אל, המקום המקודש ביותר שבו אברהם עקד את יצחק ושם זה גם מקום המקדש. יעקב אבינו לא ידע שזה מקום קדוש והלך שם לישון. אבל אומר רש"י שיעקב אבינו היה ירא מחיות רעות ולכן אסף אבנים ושם מסביב לראשו.

הרב פינטו המשיך והקשה:

אז שאלנו שאלה חזקה ביותר, מסופר על צדיקים יסודי עולם שהיו נכנסים ליד אריות ונמרים ולא פחדו מכלום. מסופר שאריה עבר ברחוב וראה את אחד האמוראים והתחיל לברוח ממנו, ואותו אמורא רדף אחרי האריה.

וכן הסיפור של רבנו חיים בן עטר "אור החיים" הקדוש שלא היה תנא ולא אמורא אלא לפני כמה מאות שנים ולא פחד מהאריה אלא הוא הפחיד את האריה. אז מה יעקב אבינו פוחד מהחיות? יעקב אבינו שנלחם עם המלאך וניצח אותו, יעקב שהיה גיבור חיל ועם האצבע הזיז את האבן מעל פי הבאר צריך לשים מסביבו אבנים שחיות לא יטרפו אותו?

אלא חשבנו לבאר ולומר יסוד גדול, המשנה אומרת (אבות ה, ט) חַיָּה רָעָה בָאָה לָעוֹלָם עַל שְׁבוּעַת שָׁוְא, חיות רעות באות לעולם בגלל שאנשים נשבעים ולא מקיימים. יעקב אבינו קנה מעשו את הבכורה תמורת נזיד עדשים והוא נשבע ליעקב על הדבר הזה.

אבל עשו לא עומד בשבועה ורוצה את הבכורה בחזרה, והתורה אומרת (שמות כב, י) "שְׁבֻעַת ה' תִּהְיֶה בֵּין שְׁנֵיהֶם" אם אחד מהצדדים מפר את השבועה, גם השני אשם.

אמר יעקב אבינו עשו לא עומד בשבועה ומפר אותה, אז גם אני אשם בזה. ובעוון שבועת שווא חיה רעה באה לעולם, לכן אומר יעקב אבינו שהוא פוחד מחיות רעות שיכולות להזיק לו והוא שם אבנים.

לסיום, אמר הרב פינטו:

ידעו צדיקים יסוד גדול, צריך להיזהר משבועות שווא, אדם שנשבע ולא מקיים הוא נכנס לסכנה "נִשְׁבַּעְתִּי וָאֲקַיֵּמָה לִשְׁמֹר מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ" (תהלים קיט, קו). כל אדם צריך לדעת שמה שנשבע עליו לקיים, אבל גם הצד השני צריך לא ללחוץ אותו להישבע, ואם כבר נשבע לא ללחוץ אותו כי אז מעורר עליו קטרוגים בשמיים.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully