וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמדת ההלכה: האם מותר לצפות במשחקי המונדיאל בשבת?

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

4.12.2022 / 13:23

אם הטלוויזיה נותרה דלוקה מיום שישי, האם ניתן לצפות בה במהלך יום שבת? ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, הרב שי טחן, משיב בהרחבה

שידור משחק כדורגל בטלוויזיה. ShutterStock
שידור משחק כדורגל בטלוויזיה/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: האם מותר לצפות בטלוויזיה בשבת על ידי השארתה דלוקה מיום שישי?

שאלה:

שלום הרב. כשהלכתי השבת לבית הכנסת פגשתי שכן שסיפר לי את תוצאות המשחקים שנערכו באותו היום במונדיאל, כששאלתי אותו מנין הוא יודע את התוצאות והרי הוא שומר שבת, הוא השיב לי שהוא משאיר את הטלוויזיה שלו דלוקה בשבת כדי לראות את המשחקים. בתחילה השתוממתי אולם לאחר מכן הרהרתי לעצמי שבעצם הוא הרי לא עובר בזה על שום חילול שבת ולמה לא להנות מראיית המשחקים, ולכן אני פונה לרב בזה בשאלה למה בעצם לא?

תשובה:

שלום לשואל הנכבד ואכן שאלה שיש לברר פעם אחת ולתמיד.

בפוסקי זמנינו נקטו כמה סיבות לאסור להשאיר טלוויזיה דלוקה בשבת.

א. כיון שמאחורי הקלעים ישנם יהודים שעורכים את השידורים כגון עובדי תחנת השידור וכדומה, והרי אסור לנו להנות ממעשה שנעשה על ידי חילול שבת (ראה שלחן ערוך סי' שיח ס"א), ואף שהתירו הפוסקים את צריכת החשמל בשבת וכגון להשאיר את האור בבית דלוק מלפני השבת ואם כן במה הדבר שונה כאן, אלא שבחשמל מקילים כיון שישנו ציבור הצורך את החשמל בשביל פיקוח נפש וכגון בבתי חולים ותחנות המשטרה וכדומה, לכן נחשב הדבר כנעשה בהיתר ומותר בשימוש (יביע אומר ח"א אור"ח סי' כ) ולא כעריכת שידורי הטלוויזיה שאינם פיקוח נפש.

ב. גם אם אדם נמצא בחוץ לארץ והשידורים מוגשים על ידי גויים עדיין ישנם כמה איסורים וכגון מה שנקרא 'אוושא מילתא', כלומר כיון שהמכשיר משמיע קול הנשמע מחוץ לבית יש בזה זלזול שבת, (משנה ברורה סי' רנב ס"ק מח), אלא שלא כולם אסרו, שבעוד שהאשכנזים החמירו בזה כדעת הרמ"א (סי' רנב סעיף ה) הספרדים ההולכים לאורו של השלחן ערוך הקילו.

ג. בנוסף יש שסברו שכיון שאדם רגיל להגביה ולהנמיך את קול המכשיר וכן לשנות בו ערוצים ישנו חשש שמא ישכח ויעשה כן גם בשבת אולם כבר כתבו הרבה פוסקים שאין לנו לגזור גזרות מדעתנו ושרק לחכמי הגמרא היה כח לגזור.

ד. עוד יש שסברו לאסור גם משום שכל כמה זמן יש בתוכניות אלו פרסומות וראיית פרסומות נאסרה בשבת כשם שכתב המשנה ברורה (סי' שז ס"ק סג) שהרבה פוסקים אסרו קריאת עיתונים משום שיש בהם דברי משא ומתן כגון פרסומות וכדומה, אף שאמנם רבו גם המתירים אם אינו מתבונן בפרסומות.

אולם נראה שהדבר העיקרי שיש לתת עליו את הדעת הוא שההזהרות שנאמרו בעניין יום השבת אינם רק בנוגע לחילול היום במלאכות ובדברים שנקטנו לעיל אלא גם הוזהרנו על כיבוד וחשיבות היום ובוודאי שהתחייבנו שלא נזלזל בו, וזאת מכיוון שלשבת יש מאפיינים מיוחדים, ולכן הצורה של מהות היום חשוב לא פחות מהא דלעיל, עד שחז"ל (שבת קיג, ב) דרשו מהפסוק (ישעיה נח, יג): "וכבדתו מעשות דרכיך", שלא יהא מלבושך של שבת כמלבושך של יום חול ולא יהלך אדם בשבת כדרך שהוא מהלך ביום חול דהיינו בפסיעה גסה, ולא ידבר בשבת כדרך שהוא מדבר ביום חול, א"כ פשוט שגם לראות דברים שאינם לרוח קדושת היום יש להימנע, ובוודאי שמשחק חול זה ששייך לתרבות הגויים וכולו ריק מכל זיק של קדושה אינה מתאים לאווירת היום הקדוש.

בברכה שנזכה לברכת השבת.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully