וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדוע ישנם אנשים מצליחים שמתרסקים במפתיע?

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 28.12.2022 / 13:45

כיצד יוסף הודיע לאביו יעקב שהוא חי? רגע לפני שנקרא את פרשת ויגש בבית הכנסת, הסביר האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו בשיעורו שלמדים מיוסף כיצד יש לנהוג בעולם ומהי הדרך הנכונה והטובה

גבר עצוב ברחוב. ShutterStock
מתי שרואים אדם שביום אחד עלה צריך להיזהר מהעליה הזאת וכך גם אדם שנפל ביום אחד/ShutterStock

בשבת הקרובה נקרא בבית הכנסת את פרשת ויגש שבה התורה מספרת לנו כיצד יוסף הודיע לאביו יעקב שהוא חי. האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו הסביר בשיעורו שלמדים מיוסף כיצד יש לנהוג בעולם ומהי הדרך הנכונה והטובה.

וכך אמר הרב פינטו בשיעורו:

אנחנו מוצאים בפרשת השבוע מתי שיוסף שולח ליעקב אבינו את המסר שהוא חי, יעקב חושש שאולי יוסף חי אבל הוא איבד את דרך השם, להיות בארץ מצרים בזימת הארץ מקום של הטומאה הגדולה ביותר, אם יוסף לא בדרך השם זה לא טוב ליעקב והוא לא שמח בזה, כי הצדיקים מעדיפים שהבנים שלהם ימותו צדיקים ולא ימותו רשעים. יעקב אבינו שמע שיוסף מלך בארץ מצרים ופחד, האם הוא לקח את המלוכה בכוח הזרוע בכוח לא נכון או שהוא מלך בדרך השם בדרך טובה.

יוסף שולח ליעקב אבינו רמז ואומר לאחים "וַיְשִׂימֵנִי לְאָב לְפַרְעֹה וּלְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ וּמֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם" שהקב"ה שם אותו לְאָב לְפַרְעֹה שלב ראשון, פרעה אהב את יוסף וקירב אותו, הוא היה איש פשוט שיצא מבית האסורים והוא לא עלה ברגע אחד לדרגה גבוהה, אלא הקב"ה שם אותו כאב לפרעה שלב ראשון. אחרי זה פרעה רומם את יוסף ומינה אותו לְאָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ, מחבר של פרעה העלה אותו להיות אחראי על כל ביתו. ובשלב השלישי אחרי שהיה אחראי על בית פרעה, מונה להיות מֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם.

ואת זה השמיע להם יוסף להראות שהעליה שלו היא בהדרגה, שיגידו ליעקב שהעליה שלו היא עליה בקדושה ובדרך השם, לא עליה מהסטרא אחרא. עליה מהס"א מצד הטומאה שהיא לא נכונה זו עליה שביום אחד אדם עולה ונהיה עשיר מופלג ביום אחד, או ביום אחד אדם נהיה שולט על מדינה שלימה זו עליה ללא מדרגות והיא מהסטרא אחרא, וכמו שהעליה הייתה בבת אחת כך גם הנפילה תהיה בבת אחת.

מתי שיעקב שומע את דברי יוסף לאחים שהעליה של יוסף הייתה בשלבים קודם כל אָב לְפַרְעֹה, אח"כ אָדוֹן לְכָל בֵּיתוֹ, ולבסוף מֹשֵׁל בְּכָל אֶרֶץ מִצְרָיִם, הבין שהעליה של יוסף הייתה במדרגה אחר מדרגה והיא מהקב"ה אז "וַתְּחִי רוּחַ יַעֲקֹב אֲבִיהֶם". עליה של פעם אחת של יום אחד שפתאום שומעים ביום אחד אדם התעשר, אדם נהיה מלך או הצליח הצלחה גדולה זו עליה שסופה חורבן. אבל מתי ששומעים על עליה בהדרגה זו עליה מהקב"ה.

וכך גם רואים בחלומו של יוסף הצדיק "וְהִנֵּה אֲנַחְנוּ מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה וְהִנֵּה קָמָה אֲלֻמָּתִי וְגַם נִצָּבָה וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי" (בראשית לז, ז). גם חלום יוסף היה בהדרגה, לא בפעם אחת שיוסף מגיע לדרגה שכולם משתחווים לו אלא בהדרגה, דרגה ראשונה מְאַלְּמִים אֲלֻמִּים בְּתוֹךְ הַשָּׂדֶה, דרגה שניה וְהִנֵּה קָמָה וְגַם נִצָּבָה ולאחר מכן וְהִנֵּה תְסֻבֶּינָה אֲלֻמֹּתֵיכֶם וַתִּשְׁתַּחֲוֶיןָ לַאֲלֻמָּתִי, לכן גם יעקב אבינו כששמע את החלום קיבל את החלום כי זה היה בהדרגה.

וכך גם רואים בזמני עליה את השמש שזורחת, עולה לאט לאט היא לא עולה בבת אחת ברגע שמגיע הבוקר השמש זורחת במלוא עוזה ותפארתה. ולהבדיל גם בזמני ירידה, כשהשמש שוקעת היא לא שוקעת בבת אחת, אלא שוקעת לאט לאט. וכך גם בזמן נפילה שהקב"ה מוריד את האדם, בני ישראל כשהיו בארץ מצרים, נפטר יעקב אבינו התחיל קצת השעבוד, נפטרו השבטים המשיך עוד השעבוד, נפטרו כל השבעים נפש שירדו למצרים אז התחיל השעבוד חזק אצל עם ישראל. כל דבר של הקב"ה בטוב וברע הוא בא בהדרגה, עליה בפעם אחת ונפילה בפעם אחת זה מהסטרא אחרא ומכוחות הטומאה.

לכן מתי שרואים אדם שביום אחד עלה צריך להיזהר מהעליה הזאת וכך גם אדם שנפל ביום אחד. בדברים של הקב"ה, הקב"ה נותן לאדם זמן לעלות בהדרגה וזמן לרדת בהדרגה. מתי שעליה וירידה באים לאדם בשלבים זה מהקב"ה, ויש לאדם ישועה והצלחה ודבר טוב.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully