וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדוק: אם אין לכם גבולות - העסק שלכם יתפרק

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

9.2.2023 / 13:23

רגע לפני שנקרא בשבת את פרשת יתרו שבה עם ישראל מקבל את התורה הקדושה, הסביר האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שאנו למדים כי התורה בנויה מגבולות וכך האדם צריך להציב גבולות בחייו ולא לפרוץ אותן

גבר עצוב. ShutterStock
אדם צריך לדעת יסוד גדול שהוא צריך להשתדל בכל כוחו לשמור את הגבולות/ShutterStock

בשבת הקרובה נקרא בבית הכנסת את פרשת יתרו שבה עם ישראל מקבל את התורה הקדושה.

האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו הסביר בשיעורו כי קודם מתן תורה ה' הגביל את בני ישראל שלושה ימים. מכאן למדים כי התורה בנויה מגבולות וכך האדם צריך להציב גבולות בחייו ולא לפרוץ אותן.

הנה דבריו המלאים של הרב פינטו:

אנחנו רואים בפרשת השבוע שהקדוש ברוך הוא עומד לתת לבני ישראל את התורה, בזמן הנשגב והמרומם הזה - הקב"ה מגביל אותם ג' ימים לא להתקרב להר ומגביל אותם בכמה הגבלות, הקב"ה מזהיר אותם שאף אחד לא יעבור את ההגבלות האלה והן הגבלות חזקות וחמורות ביותר.

אנחנו רואים פה יסוד גדול, עם ישראל עומד בפני מתן תורה, הרגע הגבוה והנשגב שהקב"ה יורד לתת את התורה זה כמו חתן וכלה ברגע של החתונה. אדם שרוצה להתקרב יותר, יש לאנשים דחפים יש לאנשים רגשות, אדם רוצה לראות את הקב"ה וכמו שבני ישראל אמרו "רצוננו לראות את מלכנו", אך התורה בכל אופן נותנת כללים שהם הגבלה, זה מותר וזה אסור. היסוד הגדול של התורה זה לשים הגבלה, עד פה גבול שבת, עד פה התחום.

כל התורה בנויה מגבולות, אם אדם מוריד את הגבול הוא מוריד את הכל, וכך אומרת התורה הקדושה "וּפֹרֵץ גָּדֵר יִשְּׁכֶנּוּ נָחָשׁ" (קהלת י, ח) אדם שפורץ גדר את הגבול ששמו לנו רבותינו הקדושים ישכנו נחש. ודוקא נחש ינשך אותו כי הנחש הוא החיה הראשונה שפרצה את הגדר בבריאת עולם. העניין של גדרות והעניין של מפה עד פה מותר ומפה עד פה אסור, זה מהיסודות של התורה הקדושה שכל יהודי צריך להקפיד ביסוד הזה הקפדה חזקה ביותר, ומי שפורץ את זה עושה חורבן והרס גדול שאין כדוגמתו.

וכך אנו רואים מדינות שלימות ומלחמות קשות, דברים קשים בעולם וכל זה בגלל שמישהו עבר את הגבול ופרץ את הגדר, מישהו עבר כל איזה גדר קטן. מצביאי צבא ומנהיגי מדינות נלחמו על דברים כל כך קטנים כי הם ידעו שברגע שעוברים את הגבול הקטן הכל נגמר, ברגע שעוברים את הגדר הקטן כל המהות של המדינה, כל הכוח שלה וכל העצמאות שלה הכל יגמר, לכן הם יצאו למלחמות גדולות שנחרבו אומות שלמות בגלל גבולות.

ואנו מוצאים בתהלים (קד, ט) "גְּבוּל שַׂמְתָּ בַּל יַעֲבֹרוּן בַּל יְשׁוּבוּן לְכַסּוֹת הָאָרֶץ" הקב"ה ברא את העולם וחילק אותו חלק מים, חלק ארץ, חלק מדבריות ולכל דבר הקב"ה שם גבול, עד פה הגבול של המים ועד פה הגבול של הארץ. ואחרי שהקב"ה בנה את הגבולות אף אחד לא עובר את הגבול של השני, לסדר גבול זה שלך וזה שלי, זה מותר לי וזה אסור לך, זה מהיסודות הגדולים של כל הבריאה כולה.

אדם שיש לו עסק, אם הוא לא בונה גבולות בין השותפים ובין העובדים ומשאיר את הכל ואומר שכולם עושים את הכל וכל אחד יכול לעשות הכל, זו שאלה של זמן שכל מה שיש לו מתפרק לו. גם בישיבה, הראש ישיבה צריך לשים את הגבול בין הרבנים ובין התלמידים לבין המנהלים, ברגע שאין גבול זה החורבן הגדול. ברגע שהבנים של אהרן נדב ואביהוא לא ראו גבול, הם חשבו שהם צדיקים גדולים ויכולים לעשות דין לעצמם, איפה הם יכולים להיכנס ואיפה הם יכולים לצאת, מתו שני בני אהרן נדב ואביהוא.

אדם צריך לדעת יסוד גדול שהוא צריך להשתדל בכל כוחו לשמור את הגבולות, לסמן אותם ולהקפיד לעמוד בהן. מתי שאדם יתנהג כך, תחול על ראשו ברכה ותהיה לו סיעתא דשמייא גדולה.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully