וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמדת ההלכה: האם מותר לשאת נשק בשבת?

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

31.1.2023 / 13:23

בעקבות הפיגוע הקשה שאירע בליל שבת בנווה יעקב, נשאל הרב שי טחן לגבי נשיאת נשק בשבת. תשובתו המלאה והמנומקת בפנים

אקדח במכנסיים. ShutterStock
אדם. נושא אקדח/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: בעקבות הפיגוע הקשה שאירע בליל שבת בנווה יעקב - האם מותר לשאת נשק בשבת?

שאלה:

שלום לרב. בעקבות הארועים הקשים בשבת שעברה, ובהינתן העובדה שניצלו חיי אנשים רבים בזכות אזרחים שהיה להם נשק ויכלו על ידי כן לנטרל את המחבלים, רציתי לשאול אם מותר למי שיש לו רשיון לנשיאת נשק לקחת איתו את הנשק בשבת קודש לבית הכנסת?

תשובה:

שלום לכם. השאלה כאן מתחלקת לשתי שאלות. שאלה אחת: יש כאן שאלה של מוקצה, אם מותר להזיז נשק בכלל. והשאלה השניה היא שאלה של הוצאת מרשות היחיד לרשות הרבים במקום שאין בו עירוב.

בספר קובץ תשובות (ח"ג סימן נא) להגרי"ש אלישיב כתב שכלי נשק דינו ככלי שמלאכתו לאיסור ומותר לטלטלו לצורך גופו ומקומו.
הבה נסביר את הדברים.

כתב הרמב"ם : אָסְרוּ חֲכָמִים לְטַלְטֵל מִקְצָת דְּבָרִים בְּשַׁבָּת כְּדֶרֶךְ שֶׁהוּא עוֹשֶׂה בְּחל. וּמִפְּנֵי מָה נָגְעוּ בְּאִסּוּר זֶה. אָמְרוּ וּמָה אִם הִזְהִירוּ נְבִיאִים וְצִוּוּ שֶׁלֹּא יִהְיֶה הִלּוּכְךָ בְּשַׁבָּת כְּהִלּוּכְךָ בְּחל וְלֹא שִׂיחַת הַשַּׁבָּת כְּשִׂיחַת החֹל שֶׁנֶּאֱמַר: "וְדַבֵּר דָּבָר" קַל וָחֹמֶר שֶׁלֹּא יִהְיֶה טִלְטוּל בְּשַׁבָּת כְּטִלְטוּל בְּחל כְּדֵי שֶׁלֹּא יִהְיֶה כְּיוֹם חֹל בְּעֵינָיו וְיָבוֹא לְהַגְבִּיהַּ וּלְתַקֵּן כֵּלִים מִפִּנָּה לְפִנָּה אוֹ מִבַּיִת לְבַיִת אוֹ לְהַצְנִיעַ אֲבָנִים וְכַיּוֹצֵא בָּהֶן שֶׁהֲרֵי הוּא בָּטֵל וְיוֹשֵׁב בְּבֵיתוֹ וִיבַקֵּשׁ דָּבָר שֶׁיִּתְעַסֵּק בּוֹ וְנִמְצָא שֶׁלֹּא שָׁבַת וּבִטֵּל הַטַּעַם שֶׁנֶּאֱמַר בְּתוֹרָה: "לְמַעַן יָנוּחַ".

הראב"ד הוסיף שגזרו כן מחשש שמא ישכח ויוציא את הדבר שמטלטל בידו לרשות הרבים.
והנה ישנם כמה קטגוריות של מוקצה ולכל קטגוריה ישנם דינים והלכות שונות, ונמנה שלשה סוגים אולם ישנם יותר.

מוקצה מחמת חסרון כיס, שהוא כלי שמקפידים עליו שלא להשתמש בו לשום צורך אחר מלבד השימוש אליו הוא נועד, לדוגמא טלפון יקר ערך, סכין של מילה וכדומה.

מוקצה מחמת גופו, והוא כל דבר שאינו כלי ואינו מאכל, וכגון עצים ואבנים וכדומה. מוקצה משני סוגים אלו אסורים בכל טלטול בכל אופן.
כלי שמלאכתו לאיסור, שהוא כלי המיוחד לשימוש באופן האסור בשבת, וכגון כל סוגי הטלפונים כיון שאסורים בשימוש בשבת. סוג מוקצה זה מותר בטלטול לצורך גופו ומקומו.
ונחזור לעניננו. כמו שביארנו לעיל, כלי נשק הוא כלי שמלאכתו לאיסור ולכן מותר לטלטלו לצורך גופו, ובכלל זה לשאת אותו על מנת שיהיה זמין לשימוש בעת צרה ח"ו.

לגבי דין הוצאה לרשות הרבים כתב השולחן ערוך (סימן שא ס"ז): "לא יצא איש לא בסיף ולא בקשת ולא בתריס (פירוש מגן) ולא באלה ולא ברומח ולא בכלים שאינם תכשיט, ואם יצא חייב חטאת". ואם כן יוצא שאסור לצאת בכלי נשק כיון שמוציאם שלא כדרך מלבוש, וכן הסביר הגרי"ש אלישיב (באותה התשובה דלעיל).

והנה הערוך השולחן (סימן שא סעיף נא) סבר שהאיסור הנ"ל נאמר רק לסתם בני אדם, אבל לוחם ושוטר וכדומה רשאים לשאת נשק כיון שהם נחשבים כבגדיהם, אלא שהגרי"ש אלישיב כתב שאין דבריו נכונים להלכה ולכן אין לזה היתר.

ונמצא:

שההיתר היחיד הוא לישא את הנשק במקום שיתכן בו אירוע ביטחוני, שאז ודאי משום פיקוח נפשות רשאים לעשות ככל הנצרך, וכל זה הוא בעיר שאין בה עירוב, אבל בעיר עם עירוב אין שום איסור לישא את הנשק לצורך הגנה עצמית אם יש סיכון אפילו קטן לפיגוע.

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully