וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מהו תיקון עולם? הרב ד"ר בני לאו על דבריו של הרב לורד יונתן זקס ז"ל

עודכן לאחרונה: 13.2.2023 / 13:55

ראש מיזם 929, יו"ר אקים ישראל ומי שעוסק רבות בצדק חברתי שוחח עם הר"ב דור פכטר בפודקאסט פודזקס על הספר "לרפא עולם שבור" שכתב הרב זקס כמענה לדרישה לכתוב הגות על תיקון עולם. האזינו

"הפודזקס", מיזם פודקאסט חדש של החברה לחקר המקרא מיסודו של דוד בן גוריון המציג את עולמו והגותו של הרב לורד יונתן זקס, מופק בימים אלו. ההרצאות בשפה העברית בהגשתו של הרב ד"ר עידו פכטר מציגות את הרעיונות היסודיים בהגותו של הרב יונתן זקס, באופן מעמיק ורחב. בכל פרק מארח הרב פכטר אישיות מעולם התרבות והמקרא. בין אורחי הרב ניתן למצוא את פרופ' חנוך בן פזי, פרופ' אהרון נמדר, הרבנית יפית קליימר, הגב' שרה עברון, הרב ד"ר בני לאו, הרב ברוך בודילבסקי, הרב אמיר דדון, ואישים נוספים.

הפעם שוחח הרב פכטר עם הרב ד"ר בני לאו על תיקון עולם ועל הספר "לרפא עולם שבור" שכתב הרב זקס כמענה לדרישה לכתוב הגות על תיקון עולם.

הרב לורד יונתן זקס. Kirsty Wigglesworth, AP
הרב לורד יונתן זקס/AP, Kirsty Wigglesworth

הרב לאו, מהו המושג תיקון עולם?

"לרפא עולם הוא לאו דווקא לתקן עולם", אמר הרב לאו, ראש מיזם 929, יו"ר אקים ישראל ומי שעוסק רבות בצדק חברתי. "אני לא מתווכח על מי חיבר את תפילת עלינו לשבח, אני רק אומר, כפי שאמרת בפתיחת דבריך, כשמדברים על תיקון עולם היום מדברים על אזורים שמבשרים תיקון עצום לכל העולם כולו בנושאי צרכנות, עבדות, שווקים והגלובליות הגדולה של האדם בעולם כתיקון גדול ומהפכה גדולה. אבל נדמה לי שהבשורה הגדולה של הרב זקס בהקשר הזה היא בשורת הצניעות. לכן, כשאני מדבר על תיקון בעולם לעומת תיקון עולם, אני חושב שעל הב' הקטנה הזו עומד העולם כולו.

כשאדם מדבר על תיקון עולם, הוא שם את עצמו במבט סוקר עולמות שלמים. אני מדמה את זה לאדם שנמצא על גורד שחקים, למעלה למעלה על הגג. הוא מסתכל מלמעלה למטה ומה הוא רואה? רמסים רומסים על פני הארץ. כמו פקק תנועה, שמזכיר להקת נמלים. לאן הכול הולך? אקח את זה למקום תנ"כי יותר, מספר קהלת, שמתחיל במשפט המחץ של תיקון עולם. עומד אדם בפנטהאוז של החיים שלו, מסתכל מלמעלה ותוהה מה יתרון האדם. התשובה שלו? הכול הבל, סובב סובב סביב הרוח. אדם שסוקר את האדם במבט כולל שכזה, בסופו של דבר מתרסק עד התהום. מה נהיה עם המהפכנים שהלכו ועשו לביתם? וכאן נכנס הרב זקס לתמונה ואומר שכדאי לרדת לקרקע, ולהסתכל על המציאות בגובה שלנו. הוא מזיז אותנו מקהלת פרק א' וב', לפרק ג' וד'. אדם קם בבוקר ולא אומר אני הולך לתקן עולם עם פטיש ענק בידי. אני שואל את עצמי האם יש בכוחי משהו לרפא בעולם? האם אני יכול לחולל תנועה שתעשה ריפוי לעולם? האם אני יכול לייצר קשב אחר או לייצר מבט אחר?

השפה שהרב זקס מציע לנו, בדרכו של אברהם אבינו, היא תנועת הצניעות והענווה אל גובה האדם עצמו, ואפשר למצוא את זה בתוך הכתבים של הרב זקס, כמעט בכל ספר. בנוגע לריפוי עולם שבור, הוא אומר את זה די בהתחלה. הרב זקס מציע לנו לראות את היהדות מגובה העיניים, וכשאומרים לי תיקון עולם, אני אומר תיקון בעולם".

אז איך עושים את זה?

הרב לאו המשיך: "מדובר בתורה שאני ספוג בה, מדבריו של אברהם. הקב"ה אמר לאברהם היה ברכה, אבל מה זה אומר? זה אומר להיות שותף ולא להתברך. הקב"ה בירך את האדם וגם את הדגים, הוא מברך את כל הבריאה כולה. אבל רק אצל אברהם מתחילה תנועה חדשה בעולם. אומר הקב"ה לאברהם - הנה העולם, מה שלא מוצא חן בעיניך, תתקן. זקס אומר שבאותו רגע האדם הופך להיות שותף, הוא מגיב לעולם ולא מנסה לתקן אותו. המילה השנייה שאפשר לשים על ראשו של הרב זקס היא אחריות. אנחנו לא חיים בעולם שאנחנו רק מקבלים, ובתור האדם שאחראי אתה נדרש לדעת מה עשית לטובת עולמי.

אנחנו עם מקורבן. עם ששרד במשך אלפי שנים, ועם ששורד הוא לא עם שנותן, אלא עם שכל עסקו בלשמר את הכול - את החיים, הכלכלה והמסורת. העם היהודי שורד כבר 2,500 שנה, וכך נולדה תנועה של מגננה ובונקר. בשנים האחרונות, העולם כולו גילה את היהדות שאינה פחדנית, אלא יהדות מלאת תשוקה, להיות תקווה לעולם כולו".

האם התודעה הדתית השתנתה לחלוטין?

"הנושא הזה מרעיד אותי. הייתי קשור לרב זקס במשך הרבה שנים, כמעט 30 שנות חברות", ציין הרב לאו. "ראשיתה של החברות הייתה בבני עקיבא באנגליה, שם שימשתי כרב. הוא התחיל את שירותו כרב הראשי ליהדות בריטניה. הוא היה בתחילת דרכו הציבורית ופתאום הוא נחשף למנהיגות הציבורית שלו. היה קשר מאוד מהיר וקרוב בינינו, היו מלא שיחות שהתחילו באמצע שנות ה-90, ובמשך השנים הקשר הלך והתהדק. כל אחד מאיתנו בנוי מקומות של אנשים שהשפיעו עליו. אבא שלי השפיע עליי המון וגם הרב עמיטל וכך גם החיכוך עם הרב זקס. זה אחד הנושאים הכי יקרים וכואבים - פניה של היהדות במדינת ישראל.

יהדות היא לא יהדות שעוסקת בשמים, היא תיקון בתוך הארץ. הוא דיבר הרבה פעמים על המילה חתירה, כאילו יש פה משהו חתרני; אתה מורד במציאות ובגבולות שלה ולא מקבל אותן כמו שהן. היהדות החרדתית חיה מתוך תודעה של מיעוט נרדף ושורד, ולכן מנסים לשמור על מוסדות התורה שלנו, על צביון דתי תאולוגי ועל השבת שלנו, לעומת האחר. אין לי את הזמן לפרוט מה זה אומר מדינה יהודית שרואה פני אדם, אני מדבר לפני הכול על הבשורה היהודית הגדולה, שאנחנו מורדים בבית העבדים של מצרים. היינו עבדים לאורך כל ההיסטוריה, וכאן מגילת העצמאות של העם היהודי, תתבסס על שוויון חברתי.

הרב הרצוג שלא היה מקוטלג כשמאלני, עוד בראשית שנותיה של המדינה, הוא כתב מאמר שמדבר על זכויות המיעוטים במדינה. בנוגע ליחס לאנשים עם מוגבלויות, מי צריך להוביל את ההנגשה אם לא המאמינים בתורת משה? במשך 2,500 שנה היינו יהדות של הישרדות וזה כבר עמוק. כל המנגנון של היהדות בנוי על לאומתיות".

מטרת "הפודזקס" היא לספק היכרות עם עולמו של הרב זקס, דרך שיחות על ספריו, מאמריו והרצאותיו אשר באמצעותם יזכה המאזין בסקירה מקיפה של הגותו ומשנתו הסדורה. אנו מאמינים שתורתו והשקפתו של הרב זקס יכולים לתת מענה עמוק ורחב לשאלת הזהות היהודית בעידן הנוכחי, להעמיק את הקשר של הציבור הישראלי למסורתו ולהפוך את המסורת היהודית לכוח שמגשר ומאחד בין מגזרים.

האזינו לפודקאסט המלא בקישור שלמעלה

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully