וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההגרלה המפתיעה וכרטיס הטיסה לרבי מליובאוויטש

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל

19.2.2023 / 15:54

וואלה! יהדות בשיתוף בית ההוראה שע"י מכון הלכה חב"ד במדור שבועי מרתק - והשבוע: האם נכון עשה מנהל בית הספר שהגריל שוב את כרטיס הטיסה בין התלמידים, או שמא טעה בשיקול דעתו?

מרכז חסידות חב"ד ליובאוויטש  - 770. Creative Commons
כיוון שכל ההגרלה הראשונה היתה טעות - אין היא נחשבת לכלום? בית הרבי מליובאוויטש/Creative Commons

המבצע הגדול בבית הספר חב"ד באחד מערי הארץ לקראת יוד שבט היה בסיומו. מבצע ארוך במשך זמן החורף הוביל לאסיפת כרטיסי הגרלה ע"י תלמידי בית הספר, כאשר בכינוס הסיום מוגרלים פרסים שווים ביותר למשתתפים, עד לפרס הגדול - כסף לכרטיס טיסה לרבי מליובאוויטש.

לכינוס הסיום הוזמן רבנים חשובים ומנחה דגול שינחה את הכינוס החשוב, וכל הורי התלמידים הוזמנו לסיום המבצע הגדול ביותר בתולדות בית הספר, יחד עם תורמי הפרסים השווים להגרלות.

הכינוס עבר בהתרוממות הרוח והגיעה שעת ההגרלות. עוד הגרלה ועוד הגרלה והנה הם מגיעים לפרס הגדול - כסף לכרטיס טיסה לרבי מליובאוויטש.

המנחה החשוב בא להכריז על ההגרלה, ולפתע התבלבל ואמר שישנם שני זוכים בכרטיס טיסה לרבי, כאשר בפועל הנהלת בית הספר הקצתה רק כרטיס אחד, אלא שאיש מחברי ההנהלה לא שם לב לכך.

התלמידים התרגשו מאוד מההפתעה, והמנחה ערבב את הקופסה והוציא שני פתקי הגרלה. שני התלמידים שברשותם היו פתקי ההגרלה הזוכים היו נרגשים מאוד, וכולם כבר צעקו להם 'מזל טוב' על הזכייה, כשפתאום ניגש מנהל בית הספר אל המנחה ולחש על אוזנו דבר מה.

ההסתודדות של שניהם נמשכה מספר רגעים כשכולם מרגישים שדבר מה קרה בעת ההגרלה, ולאחר מכן נעמד המנחה והכריז שבשל טעות שלו, כשחשב שישנם שני זוכים בכסף לכרטיס טיסה כשבפועל ישנו זוכה אחד - תיערך ההגרלה שוב, ויוציאו פתק חדש.

שני התלמידים שזה עתה יצאו פתקיהם בהגרלה הכושלת, צעקו יחד עם הוריהם שאינם מוכנים לכך, באמרם: הן אמת שאכן פורסם שישנו רק כרטיס טיסה אחד, אולם למה שתעשו שוב הגרלה? מוטב שתחלקו את הכסף בין שני התלמידים שיצאו בגורל, ומה' יצא הדבר ובהשגחה פרטית לא יזכה אחד בכרטיס הטיסה אלא שניים יזכו בחצי כרטיס טיסה!

אלא שהמנהל עמד על כך שיש לערוך הגרלה חוזרת, הן בשל רצונו שאחד יזכה בכרטיס ויטוס איתו ליוד שבט, ובכך ישמש בפועל נציג של כלל בית הספר והתמידים אצל הרבי, מה שלא יקרה בוודאות אם יחולק הכסף לשני תלמידים (שמנין להם עוד כסף כדי לטוס?); והן בשל כך שהצ'ק מהתורם הינו צ'ק אחד ולא ניתן לחלקו כעת. מה גם שלטענת המנהל הטעות שנעשתה בהגרלה לא צריכה לבוא על חשבון 'הזוכה האמיתי' שצריך לזכות בכרטיס בהגרלה תקינה, וזה שיצאו שני פתקים - אינו אלא טעות של המנחה ואין הוא לוקח אחריות על כך. ואכן נערכה הגרלה חוזרת ויצא פתק שלישי.

אלא שההורים טענתם בפיהם שניתן לתת את הצ'ק להם ויתחלקו בו (האחד יחזיר לחברו כסף) ולמה לערוך הגרלה שוב? קיצורו של עניין, בסיום הכנס הייתה מהומה גדולה בין הורי שני התלמידים שזכו בראשונה לבין המנהל, ומשלא הצליחו הצדדים להגיע לפשרה - פנו יחד אל רב הקהילה בבקשה לברר את הדין.

ונשאלת השאלה עם מי הצדק: האם אכן אין לבטל את ההגרלה הראשונה על אף שנעשתה בטעות ויש לחלק את הפרס בין שני התלמידים שזכו, או שמא כיוון שכל ההגרלה הראשונה היתה טעות - אין היא נחשבת לכלום?

תשובה בקצרה: המנהל צודק בטענתו, וטוב שערך הגרלה חוזרת, ואין להורי שני התלמידים שזכו בהגרלה שנערכה בטעות שום טענה על כך.

תשובה בהרחבה: ראשית נפסק בהלכה שכל הגרלה שנערכה בטעות - יש לערוך שוב. לדוגמא: אם ערכו הגרלה, ולאחר היוודע התוצאות גילו עוד ערמת פתקים שלא נכנסה משום מה להגרלה - יש לערוך הגרלה מחדש.

כנ"ל אם היה טענה על אופן עריכת ההגרלה, באופן ששמו שני פתקים עם אותו השם וכדומה - יש לבטל את ההגרלה ולערוך הגרלה שוב.

הסיבה לביטול ההגרלה במקרים אלו מוסברת בהרחבה בפוסקים: מכיוון שהגרלה היא בעצם בירור מאת ה' של מי שייך החפץ או הדבר המוגרל, אם כן כשנעשתה טעות בעת עריכת ההגרלה - שוב אי אפשר לומר שהיה זה מאת ה', כיון שהבירור מאת ה' הוא דווקא כשנערכת ההגרלה באופן הנכון והמסודר ללא טעויות ואז אין עליה עוררין.

אמנם, ביטול ההגרלה אמור להידרש ע"י אלו המשתתפים בה, וע"כ אם נעשתה ההגרלה באופן שאין המשתתפים יודעים מהטעות שהייתה - על עורכי ההגרלה לפרסם את הטעות שנוצרה ולראות האם יש דורש לעריכת הגרלה חוזרת. באם לא יהיו דורשים - ניתן להשאיר את תוצאות ההגרלה כך, אך באם יהיה אפילו אחד שידרוש לערוך הגרלה חוזרת - יש לעשות כן.

א"כ לכאורה, משלא דרשו שאר התלמידים לבטל את ההגרלה, ואף הורי שני התלמידים הסכימו ביניהם לחלוקת הפרס - שוב לא הייתה אמורה להתבטל ההגרלה!

אלא שהמנהל עדיין צודק, ומטעם שהרי בסופו של דבר נערכה ההגרלה ע"י שליח - מנחה הכנס, והכלל אומר שכל דבר שנעשה ע"י שליח צריך להיות לטובתו של המשלח ולא לגריעותא לו. אשר על כן יוצא שהשליח שעשה את ההגרלה בטעות - לא עשה כלום, שהרי טוען המשלח (המנהל) 'לתיקוני שלחתיך ולא לעיוותי'. אם כן יוצא שלא היה פה שום הגרלה בעצם, כי הגרלה זו בטלה מעצם זה ששינה השליח מדברי משלחו, וע"כ אין בכח ההורים למנוע את ההגרלה החוזרת ע"י המנהל.

מקורות: שו"ע חו"מ קע"ה ס"ג, עיין בנו"כ שם, שו"ת חוות יאיר סי' מ"א, וראה מג"א או"ח קל"ב סק"ב, וראה שו"ע חו"מ קפ"ב ס"ב-ג, פסקי המשפט סימן קע"ה סק"א, הערה 6, וקפ"ב סק"ה.

נ.ב. אין במדור זה משום פסיקה הלכתית ויש לפנות לרב או לבית ההוראה בכל מקרה לגופו. נכתב ע"י הרב יצחק איתן מזרחי, מכון הלכה חב"ד.

לתגובות: publish@smslarav.co.il

דוד ברגר, מוגש מטעם שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully