וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא אזרבייג'ן לרב גולדשמידט: "הגישה החיובית כלפי היהודים - דרך חיינו"

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

19.2.2023 / 18:10

מפגש מרתק בוועידת הביטחון במינכן דן בפוטנציאל של ההתקרבות הישראלית-ערבית ובתפקיד הבין-תרבותי ליישום הסכמי אברהם. הרב גולדשמידט: "הנהגתכם כלפי הקהילה היא דוגמה למדינות העולם. אנו מתכוונים לשוב ולהתארח באזרבייג'ן"

"הקהילה היהודית העתיקה המתגוררת במחוז גובה באזרבייג'ן היא מקור השראה לכולנו. ממשלת אזרבייג'ן תמכה ותומכת בעקביות בקהילה ואנו מטפחים ומעצימים את הקהילה כמו את יתר הקהילות במדינה ועושים את כל הצעדים לשיפור איכות חייהם - כך אמר נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב לרב הראשי ונשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב פנחס גולדשמידט.

הנשיא הדגיש כי "גישה זו כמו השותפות האסטרטגית והידידות המוצלחת בין אזרבייג'ן וישראל בתחומים שונים. הינה דרך החיים שלנו במשך אלפי שנים. אנו מביטים בהשתאות על היסטוריה ארוכת השנים של הקהילה היהודית המתגוררת באזרבייג'ן ורואים חובה ראשונה במעלה לדאוג לחירותם לממש את אמונתם ולסביבה תומכת של אחווה והבנה הדדית". הנשיא אילייב העלה גם את העובדה כי בכל השנים דאגה ממשלת אזרבייג'ן לתפקוד תקין של בתי הכנסת במדינה. הוא הביע את ביטחונו שפתיחת שגרירות אזרבייג'ן בישראל תשדרג ותגביר את היחסים הללו.

הנשיא אילייב נועד עם הרב גולדשמידט בתום פאנל מיוחד שיזמה הוועידה במסגרת ועידת הביטחון שהתקיימה במינכן ודן בפוטנציאל העתידי של ההתקרבות הישראלית-ערבית ובתפקיד הבין-תרבותי ליישום מוצלח של תהליך אברהם.

נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב עם נשיא ועידת רבני אירופה הרב פנחס גולדשמידט. Goran Nitske, לשכת הנשיא, אתר רשמי
נשיא אזרבייג'ן אילהם אלייב עם נשיא ועידת רבני אירופה הרב פנחס גולדשמידט/אתר רשמי, Goran Nitske, לשכת הנשיא

נשיא הוועידה הרב גולדשמידט אמר לנשיא כי הוא נזכר בהנאה בביקורו ב-1997 באזרבייג'ן ובפגישה עם המנהיג הלאומי הנשיא אלייב. "הפגישה בינינו הותירה בי רושם עז לזמן רב. כמו גם הביקור רב העוצמה ברובע גובה וב 13 בתי הכנסת, ואנו מתכוונים להתארח אצלכם שוב עם רבני אירופה". הרב גולדשמידט הודה לנשיא על הפיתוח המקיף של היחסים בין אזרבייג'ן לישראל והדגיש את תרומתם הייחודית של הקהילות היהודיות יוצאי אזרבייג'ן המתגוררות במדינות שונות.

הרב גולדשמידט הודה לנשיא על יחסו החם "המקרין על כל מוסדות השלטון במדינה" וכי הודות לכך לקהילה היהודית באזרבייג'ן יש בסיס חזק ותנאים נוחים ומלוא תשומת הלב. הרב גולדשמידט שיבח את התנאים שנוצרו לקהילה היהודית באזרבייג'ן ואמר כי אזרבייג'ן היא דוגמא למדינות אחרות.

"לפני שעה קלה השתתפתי בפאנל מיוחד שיזמה 'ועידת רבני אירופה' במסגרת דיוני ועידת הביטחון כאן במינכן. כל הדוברים, ובהם שר הביטחון של ישראל יואב גלנט שרים ובכירים ממדינות איחוד האמירויות, בחריין ועוד היו תמימי דעים כי השינויים הגדולים שקרו במזרח התיכון, שינויים שלא ייאמנו, לא רק חיצונית, לא רק היחסים בין מדינות או אמונות שונות אלא השינויים הפנימיים של אותן מדינות שינו את המזרח התיכון. לצערי, אמר הרב גולדשמידט, תהליך אברהם הוא תהליך כל כך חשוב אבל אף אחד באיחוד האירופי או בגרמניה לא יודע על זה. אנחנו צריכים ליצור מודעות ולמצוא דרכים באיחוד האירופי ובגרמניה לתמוך בתהליך הזה".

הדיונים בועידת הביטחון במינכן התקיימו במסגרת המכון לחופש אמונה וביטחון באירופה (IFFSE) שהוקם ביוזמה משותפת של 'ועידת רבני אירופה' (CER) והנהגת מדינות נוספות במטרה להפגיש את ההוגים וקובעי המדיניות המובילים באירופה כדי לדון ברעיונות למאבק בקיצוניות דתית ובטרור. לחזק את הלכידות החברתית, הביטחון והסובלנות באירופה. טיפוח שיטות דת מתונות ושמירה על חירויות הדת; גיוס מנהיגים דתיים למלא תפקיד פעיל בשיפור הביטחון של קהילותיהם ומניעת ניצול לרעה של הדת; שיתוף פעולה עם ממשלות, חברה אזרחית והמגזר הפרטי כדי להילחם בפשעי שנאה, קיצוניות, רדיקליזציה וטרור.

הרב גולדשמידט ומנהל המטה גדי גרוניך בוועידת הביטחון במינכן. Goran Nitske, לשכת הנשיא, אתר רשמי
הרב גולדשמידט ומנהל המטה גדי גרוניך בוועידת הביטחון במינכן/אתר רשמי, Goran Nitske, לשכת הנשיא
שר הביטחון יואב גלנט עם גדי גרוניך בוועידת הביטחון במינכן. Goran Nitske, לשכת הנשיא, אתר רשמי
שר הביטחון יואב גלנט עם גדי גרוניך בוועידת הביטחון במינכן/אתר רשמי, Goran Nitske, לשכת הנשיא

בפמליית הנשיא אמרו כי ההערכה ההדדית בין אזרבייג'ן והיהודים היא לא רק בהתבסס על ההיסטוריה המשותפת של ידידות בין שני העמים בת מאות השנים, אלא שיתוף פעולה חסר תקדים בין באקו לירושלים. "השותפות הזאת עברה מספר מבחנים שמהם יכולים ללמוד מנהיגי אירופה. אזרבייג'ן כבר 30 שנה מספקת כ 40% מתצרוכת הגז והנפט לישראל על אף הלחץ שהופעל עליה מצידם של מדינות המוסלמיות. מה שמוכיח כי לאירופה ניתן לסמוך על המילה ועמדתו של הנשיא אלייב וללמוד ממנו. בל נשכח כי הוא גם ניצב יחד עם ישראל מול איראן שמאיימת על שני העמים. ומשטר הדמים בטהרן קורא לו "רבי אילחם אלף" - "סוכן של ישראל".

עוד אמרו בפמליה כי הידידות של רבני אירופה והנשיא אילייב וממשלתו באה לידי ביטוי לפני כחודש בעצרת לציון יום השואה הבינלאומי שהתקיימה במועצת אירופה בשטרסבורג. כזכור, יו"ר רבני גרמניה וסגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' רבה של פרנקפורט הרב אביחי אפל סיפר למשתתפים כי בחג החנוכה האחרון אירחה את כינוס רבני צרפת שגרירות אזרבייג'ן. המדינה זו בה מקבלים היהודים יחס חם ומחבק לאורך מאות בשנים, והניצבת בחזית מול אירן ומקיימת שכנות של אחוות עמים בין אזרחיה האזרים והיהודיים והאנטישמיות נעדרת מקרב אזרחיה.

בהקשר לדוגמא למדינות אחרות קבל כזכור הרב אפל בצער כי דווקא המדינה המוסלמית שפתחה את ליבה למען היהודים ואף הקימה שגרירות בישראל, אינה זוכה לגיבוי הראוי ממדינות האיחוד האירופי, ואדרבא, כמה מפליא ומפתיע, הסנאט הצרפתי קרא להטיל אמברגו על רכישת גז ונפט ממדינה חשובה זו, הנוקטת עמדה בטחונית-מצפונית-מוסרית, ושומרת על גבולות אירופה. למה?". שאל הרב.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • אזרבייג'ן
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully