וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשים, זה בשבילכן: אלו מצוות אתן חייבות בפורים?

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

27.2.2023 / 11:40

מקריאת המגילה ועד לשתיית יין, הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מסביר על מצוות לנשים במהלך חג פורים הקרב ובא

נשים וגברים יהודים קוראים את המגילה במהלך חג פורים. ShutterStock
אופן קיום המצווה של נשים לעיתים שונה מאופן שבו האיש מקיים את המצווה/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: אלו מצוות אשה חייבת בחג הפורים?

שאלה:

שלום לכבוד הרב.

אני בחורה חוזרת בתשובה, ולקראת חג הפורים רציתי לדעת ולברר מה הם החיובים שלי במצוות היום, ואם הם אותם חיובים כמו של איש.

תשובה:

שלום לשואלת החשובה.

אף שחז"ל אמרו שנשים חייבות בכל מצוות פורים וכגון קריאת המגילה, משלוח מנות, מתנות לאביונים וסעודה, כיון שגם הן היו באותו הנס, אולם אופן קיום המצווה שלהן לעיתים שונה מאופן שבו האיש מקיים את המצווה.

והבה נעבור על המצוות ונראה את חילוקי הדינים:

מחצית השקל:

אף שנשים אינם חיבות ליתן מחצית השקל, היום כבר נהגו גם הן ליתן מחצית השקל. ואשה נשואה יכולה לצאת על ידי שבעלה יתן בבית הכנסת בעבורה.

פרשת זכור:

ישנה מחלוקת גדולה אם נשים חיבות לשמוע את פרשת זכור. יש הסוברים שטעם המצוה היא לזכור את העוולות שעשו לנו עמלק, כדי שנתעורר לצאת למלחמה להשמידם בעת נדע מי הם העמלקים, ולכן נשים פטורות כיון שאין נשים בנות מלחמה (ספר החינוך מצוה תרג).

יש אומרים שכיון שזו מצוה תמידית ואין זו מצות עשה שהזמן גרמא, לכן נשים חייבות בה, ועוד שבמלחמת מצוה הכל יוצאים, ואפילו כלה מחופתה (מנחת חינוך שם).

ומכיון שזכירת עמלק היא מצוה מן התורה לכן יש לנשים להשתדל להגיע לקריאת פרשת זכור בבית הכנסת בשבת זו.

קריאת המגילה:

אף שגם נשים חייבות בזה אולם יש אומרים שחיובן שונה מחיוב האנשים, שכן איש מחויב לקרוא את המגילה, ואם הוא רק שומע מפי הקורא נחשב לו גם כן כאילו הוא עצמו קרא מכיון שאומרים בזה 'שומע כעונה', אולם אשה חייבת רק בשמיעת המגילה ולא בקריאתה.

ישנם כמה השלכות מעשיות להבדל ביניהם, ואחד ההשלכות היא הברכה, שאיש מברך 'על מקרא מגילה', ואילו אשה מברכת 'לשמוע מקרא מגילה'. אולם לשיטת הספרדים בני עדות המזרח גם אשה מברכת 'על מקרא מגילה' כמו ברכת האנשים.

עוד השלכה מעשית היא שאין אשה יכולה להוציא בקריאתה ידי חובה את האיש כיון שחיובן שונה, האיש חייב לקרוא בעוד שהאשה מחויבת רק לשמוע.

משלוח מנות ומתנות לאביונים:

גם במצוות אלו אשה חייבת כאיש, אולם יש דיון בפוסקים אם אשה יכולה לצאת ידי חובתה כשבעלה נותן עבורה, וכן איך נתינה זו צריכה להעשות. ישנם הסוברים שכשהבעל נותן, אז ממילא הוא נותן גם עבור אשתו ולכן האשה יוצאת בנתינתו (מג"א סימן תרצה ס"ק יד). יש שכתבו שאם המשלוח מנות שייכות לבעלה, אזי הוא צריך למחול לה עליהם בעבור שהם יהיו שלה כדי שתוכל ליתן משלה (כף החיים ס"ק נו). והגרי"ש אלישיב אמר שיש לבעל להקנות לה את אותם הדברים, לעומת זאת סבר הגרש"ז אורבעך (הליכות שלמה פי"ט דבר הלכה כז) שאין צריך למחול או להקנות לה אלא מספיק רק להודיע לה שהוא נותן בעבורה.

שתיית יין:

אף שיש דעות שונות לגבי חיוב האיש במצוות שתיית היין ועד כמה האיש מחויב לשתות כדי לקיים את דברי חכמינו 'עד דלא ידע', אולם ברור שאין אשה בכלל מצוה זו ואין לה לשתות משקאות חריפים ובודאי לא להשתכר. (שו"ת שבט הלוי ח"י סימן חי).

נסיים בברכת חג פורים שמח לכל עם ישראל.

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully