וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סוד החיים הטובים: תהיו בעלי הבית

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 1.3.2023 / 13:44

מדברי התורה אנו למדים שהאדם צריך לכתות עצמו כזית כדי שיצא ממנו השמן. כך הסביר האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו הסביר בשיעורו, רגע לפני שנקרא בשבת הקרובה בבית הכנסת את פרשת תצווה

גבר בחליפה משקיף על עיר. ShutterStock
האדם צריך לכתות עצמו כזית כדי שיצא ממנו השמן/ShutterStock

בשבת הקרובה נקרא בבית הכנסת את פרשת תצווה שבה התורה מצווה על הדלקת המנורה במשכן "וְיִקְחוּ אֵלֶיךָ שֶׁמֶן זַיִת זָךְ כָּתִית לַמָּאוֹר".

האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו הסביר בשיעורו כי מדברי התורה למדים שהאדם צריך לכתות עצמו כזית כדי שיצא ממנו השמן.

וכך הסביר הרב פינטו:

הגמרא אומרת (מנחות נג:) ואמר רבי יוחנן למה נמשלו ישראל לזית, לומר לך מה זית אינו מוציא שמנו אלא ע"י כתיתה, אף ישראל אין חוזרין למוטב אלא ע"י יסורין. יהודי נמשל לזית, זית הוא דבר שאם אוכלים אותו כך הוא מר, אבל אם מכים אותו יוצא ממנו שמן, שהוא דבר חשוב ומשובח שאפשר לעשות בו הרבה דברים. עם ישראל נמשלו לזית, יהודי שרואים אותו ברגע ראשון הוא יכול להיות מר, זה לא דבר שנראה טוב. אבל אם יודעים איך לפעול עם יהודי, מאותו זית יוצא שמן.

מובא במדרש (קהלת רבה א, ב) על הפס' "הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת הֲבֵל הֲבָלִים הַכֹּל הָבֶל" שלמה המלך אומר הֲבֵל הֲבָלִים על החיים של האדם, והמדרש ממשיל על השבעה פעמים שאמר שלמה המלך "הֲבֵל" בפסוק את השבעה תקופות שעוברות בחיים של האדם. המדרש אומר כך בֶּן שָׁנָה דּוֹמֶה לְמֶלֶךְ נָתוּן בְּאִיסְפְּקַרְפַּסְטִי וְהַכֹּל מְחַבְּקִין וּמְנַשְּׁקִין אוֹתוֹ מתי שתינוק נולד בשנה ראשונה הוא כמו מלך, אוהב את הבן שלו מכבד אותו. וכתוב בספרי הקבלה אם רואים אדם שיש בו גאווה, זה מהשנה הראשונה שהתינוק נולד אוהבים אותו, מכבדים אותו ומעניקים לו כל מה שיש בעולם, שמה נכנסת בלב של האדם רדיפת הכבוד והגאווה מהשנה הראשונה שהתינוק נולד לעולם.

בֶּן שְׁתַּיִם וְשָׁלשׁ דּוֹמֶה לַחֲזִיר שֶׁפּוֹשֵׁט יָדָיו בְּבִיבִין, שנה שניה ושלישית הילד כמו חזיר ששם את ידו בכל לכלוך שיש. בֶּן עֶשֶׂר שָׁנָה קוֹפֵץ כִּגְדִי, בֶּן עֶשְׂרִים כְּסוּס נָהֵים מְשַׁפַּר גַּרְמֵיהּ וּבָעֵי אִתְּתָא, נָשָׂא אִשָּׁה הֲרֵי הוּא כַּחֲמוֹר, אחרי שהאדם הגיע לגיל עשרים ונהיה כסוס והתחתן הוא נהיה כחמור, משא על הגב שלו האישה והמשפחה, הפרנסה, החיים שלו נהיים כחמור. הוֹלִיד בָּנִים מֵעֵז פָּנָיו כְּכֶלֶב לְהָבִיא לֶחֶם וּמְזוֹנוֹת אחרי שהאדם יולד ילדים הוא נהיה ככלב עז פנים לרדוף אחרי הפרנסה שלו, נלחם על הפרנסה. הִזְקִין הֲרֵי הוּא כְּקוֹף התקופה האחרונה מתי שהאדם התבגר ונהיה זקן נהיה כקוף, כמו שקוף בכל מקום מחליף את פניו כך האדם המבוגר הולך לבן הזה מתנהג איתו כך, הולך לנכד הזה מתנהג איתו כך, מחליף את פניו בכל מקום איך שצריך להתנהג בכל מקום.

וכך אפשר להגיד על הזית, אם האדם לא מכה את הזית שיצא ממנו השמן, אם האדם לא מיישר את החיים שלו, נותן לחיים שלו ללכת כמו המנהג של העולם, כמו שבהתחלה התינוק הוא מלך, אחרי כן חזיר, גדי וכן הלאה, זה הסגנון חיים של האדם שכך יהיו. אבל אדם שמיישר את עצמו ומתקן את עצמו, מוביל את החיים שלו בדרך טובה וישרה, החיים שלו זה חיים אחרים. אדם צריך להשתדל בכל כוחו לעבוד על עצמו עבודה חזקה ביותר, שהיצר לא ישלוט עליו אלא שהוא ישלוט על היצר הרע והוא יהיה הבעל הבית ולא היצר הרע יהיה הבעל הבית שלו.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully