וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העוצמה האדירה של ליל הסדר והסיפור שסגולה לספרו

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 4.4.2023 / 12:26

בשיעורו האחרון הדגיש האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו את החשיבות של ליל הסדר ועל כך שאסור לפספס אותו ולהעביר אותו באקראיות

ליל הסדר. ShutterStock
ליל הסדר/ShutterStock

נקיונות הפסח כבר כמעט מאחורינו וליל הסדר מתקרב בצעדי ענק. חשוב לזכור ולדעת: ליל הסדר הוא אחד הלילות המיוחדים בשנה ואסור לפספס אותו ולהעביר אותו באקראיות. צריך להתכונן אליו, כך אמר האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו בשיעורו האחרון.

כדי להמחיש את עוצמתו של הלילה הזה, סיפר הרב פינטו סיפור שעצם סיפורו - ידוע כסגולה גדולה:

ידוע שבליל הסדר אפשר להשיג השגות עצומות ברוחניות ובגשמיות. יש סיפור שהוא סגולה לספר אותו על ה"אוהב ישראל" מאפטא, האוהב ישראל מאפטא היה קודש קודשים, היה תלמיד של רבנו ה"נועם אלימלך" שהיה מלאך השם צבאות.

היה איזה אדם שהיה שוכר בית מרזח מהפריץ של העיר, ובאותן תקופות הפריצים היו קשים ורעים, ומי שלא היה משלם את השכירות, הם היו מוציאים אותו להורג. לא היה בית סוהר, לא היה אף דבר, הפריץ היה מוציא להורג, למען יראו ויראו את מי שלא משלם את השכירות של הדברים שהוא היה שוכר.

והיהודי הזה היה בצער גדול, עברה שנה ולא שילם את ההוצאות של הבית מרזח, את השכירות, והוא ידע, יום אחרי החג, אם הוא לא ישלם, הפריץ יוציא אותו להריגה, הפריץ יהרוג אותו, ויעשה שפטים בכל משפחתו. הוא היה בצער גדול, הוא אמר, אני אלך לאוהב ישראל מאפטא לקבל ממנו ברכה, לקבל ממנו עצה מה לעשות. זה סכנה, זה צער, זה דבר מסוכן ביותר. בפרוטות המעטות שנשארו לו, הלך בדרך רחוקה, להגיע לבית של האוהב ישראל מאפטא בשבת הגדול, לבקש ממנו עצה, ברכה, מה עשות.

הגיע לאוהב ישראל מאפטא, והוא שמע את האוהב ישראל מאפטא אומר בדרשה של "שבת הגדול", שמתי שמגיעים בהגדה של פסח "וַנִּצְעַק אֶל ה' וַיִּשְׁמַע קֹלֵנוּ" (במדבר כ, טז), להתפלל ולצעוק ולבקש את זה חזק, ולומר את זה בצורה חזקה ביותר, ולבקש על כל הישועות, על כל הדברים, על כל הבעיות שיש, לבקש מהקב"ה.

הוא שמע את זה וקיבל על עצמו שמתי שיגיע בהגדה של פסח "וַנִּצְעַק אֶל ה' וַיִּשְׁמַע קֹלֵנוּ", הוא יצעק ויתפלל ויגיד את זה בצורה חזקה ביותר. ניסה להיכנס לאוהב ישראל מאפטא ביחידות במוצאי שבת, אבל לא היה יכולת, אוהב ישראל מאפטא היה מכין את עצמו לליל הסדר, בקדושה, בטהרה, לא היה לו מציאות להיכנס לאוהב ישראל מאפטא.

הוא חזר לביתו כל הדרך, לא הספיק לראות את רבו, לא נכנס לרבו, אבל הוא שמע מהרב שלו את הדרשה שהאוהב ישראל מאפטא אמר, שמתי שאומרים "וַנִּצְעַק אֶל ה' וַיִּשְׁמַע קֹלֵנוּ", זה מקום שיש בו הרבה כוחות ואפשר לבקש שם הרבה בקשות והקב"ה עונה.

אשתו שאלה אותו, מה הרב אמר. הוא אמר לה, לא נכנסתי לרב, אבל יש לי דבר מה לעשות בשם הרב. אשתו סמכה עליו. הגיעו להגדה של פסח, כולו ישב בשמחה, כל הדאגות שהיו לו איך ישלם במוצאי החג, הוא לא דאג, לא חשב, הוא השאיר את זה בידי הקב"ה.

איך שהגיעו להגדה של פסח "וַנִּצְעַק אֶל ה'", התחיל לצעוק חזק, "וַנִּצְעַק אֶל ה' וַיִּשְׁמַע קֹלֵנוּ", הוא צעק וכיון והתפלל להקב"ה שיושיע אותו, שהוא יוכל לשלם לפריץ את החוב של השכירות, של הבית מרזח, וצעק את זה בקול, בכוונות, כמו שהאוהב ישראל מאפטא אמר בשיעור, בשבת הגדול, בדרשה, הוא כולו היה בקדושה, בטהרה ובתמימות גדולה אומר את הדברים.

איך שהוא סיים לומר "וַנִּצְעַק אֶל ה' וַיִּשְׁמַע קֹלֵנוּ", הוא שומע דפיקות בדלת. הוא פותח את הדלת, הוא רואה גוי כולו מגואל מדם ויש לו ביד שתי חביות. שאל אותו, מה אתה רוצה, מה יש. אמר לו אותו גוי, שאשתו הכעיסה אותו הלילה והוא לקח סכין והרג אותה ותיכף הוא יודע שהמשטרה תבוא ותתפוס אותו, והוא רוצה שהיהודי ישמור לו את החביות, חבית אחת, כד אחד שמלא בזהב, אמר לו זה שלך, ובשכר שנתתי לך את החבית עם הזהב, החבית השניה תשמור לי אותה.

וכך אותו אדם מזה שהוא ישב והיה עומד ומקיים את דברי האוהב ישראל מאפטא , ואומר "וַנִּצְעַק אֶל ה' וַיִּשְׁמַע קֹלֵנוּ", והוא צעק, אותו גוי חיפש בכל הכפר כולו מישהו ער, לא מצא אף אחד. בית אחד היה בו אור דלוק והיה נשמע בו רעש, זה הבית של בעל החנות שהיה שוכר מהפריץ, ששם היה מוכר שיכר, שם היה מוכר יין, בית מרזח. מזה שהוא היה ער וצעק "וַנִּצְעַק אֶל ה' וַיִּשְׁמַע קֹלֵנוּ", משם אותו גוי הביא לו את הכד בשבילו מלא באבנים טובות, לשמור, וכד שני, שיתפרנס ויהיה בשבילו.

מה עשה למחרת החג אותו יהודי, הלך לפריץ, לא רק שילם את השכירות אלא קנה לעצמו את בית המרזח ונהיה עשיר גדול, לא חסר מידו כלום.

אחרי החג הוא הלך לאוהב ישראל מאפטא וקיבל ברכה והאוהב ישראל מאפטא שיבח והילל ואמר את הסגולות ואת המעלות הגדולות שיש במה שאומרים בהגדה של פסח "וַנִּצְעַק אֶל ה' וַיִּשְׁמַע קֹלֵנוּ".

הרב פינטו הוסיף: כמה סגולות וכמה כוחות יש במעשה הזה, וצדיקים גדולים היו כל שנה מספרים את הסיפור הזה בשבת הגדול, בערב פסח, שיש בסיפור הזה כוח וסגולות עצומות.

וכל יהודי צריך לדעת, בהגדה של פסח, כל פרט, כל דבר קטן שאדם שם את דעתו, כמה פרטים קטנים יש, כמה פרטים שכל פרט יש בו כוח עצום, כל דבר קטן יש לו כוח עצום לשנות את כל המהות של האדם מקצה לקצה.

כל אדם צריך לדעת שיש, אֵין לְךָ אָדָם שֶׁאֵין לוֹ שָׁעָה (אבות ד, ג), לכל אדם יש שעה, לכל אדם יש רגע אחד, שאם ברגע הזה אדם יודע לתפוס את עצמו ויודע להחזיק את הרגע הנכון, הוא יכול להגיע להשגות ולדברים נשגבים ולדברים עצומים שאין להם שני.

יש לנו את הכוחות הגדולים, הקב"ה נתן אותנו בדור, שהדור הזה הוא דור לא פשוט. מצד אחד, אין כלום, ומצד אחד יש הכל. לא היה דור שהיה דור כמו הדור הזה, זה דור שאדם יכול להשיג בו בקלות השגות עצומות והשגות נשגבות שאין להן שני.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully