וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שביעי של פסח: מה באמת קרה בקריעת ים סוף?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 10.4.2023 / 12:53

חג הפסח ייחתם בשביעי של פסח שהוא יום גדול מאוד שבו נקרע הים לבני ישראל בצאתם ממצרים. האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו הסביר בשיעורו את גודל היום המיוחד הזה

משה רבינו במעמד קריעת ים סוף ביציאת מצרים. ShutterStock
משה רבינו במעמד קריעת ים סוף ביציאת מצרים/ShutterStock

בשביעי של פסח - היום הגדול שבו נקרע הים במצרים - ייחתם החג. לקראתו, אמר הרב פינטו: מתי שאדם קונה מזוזה חדשה או תפילין חדשות אז הוא קונה אותן בהידור גדול, וכך בכל דבר של מצוה שעושים אותו מהודר ומפואר אומרים עליו "זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ" (שמות טו, ב). אבל צריך לדעת שפסוק זה נאמר בקריעת ים, נשאל איפה היה בקריעת ים סוף שהיה נס גדול והמים נחלקו לשנים, איפה היה בקריעת ים סוף דבר של פאר והידור שעליו נוכל להגיד זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ? מה הקשר בין כל דבר מצוה מפואר ומהודר שעליו אומרים את הפסוק הזה לבין קריעת ים סוף?

אנחנו נמצאים ערב שביעי של פסח, המשיך הרב פינטו בשיעורו, וצריך לדעת ששביעי של פסח זהו חג של אמונת חכמים, פסח ראשון מסמל על אמונה בקב"ה ושביעי של פסח על אמונה בתלמידי חכמים. בשביעי של פסח בני ישראל נכנסו לתוך הים עוד לפני שהים נקרע לשניים, כך הלכו אחרי משה רבנו "וַיַּאֲמִינוּ בַּה' וּבְמֹשֶׁה עַבְדּוֹ" (שמות יד, לא) זה היסוד של שביעי של פסח, אמונת חכמים.

ואולי אפשר לבאר כך על הקשר בין זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ לקריעת ים סוף, הסהיר הרב פינטו, בני ישראל הגיעו לים סוף ובמים היו כמו בעלייה, כמו הר דבר שבולט והמים היו בעומק גדול לתוך היבשה. הקב"ה קרע את ים סוף לשנים, אם היה קורע את המים שחלק מהמים לצד ימין וחלק לצד שמאל, אז בני ישראל היו צריכים בקריעת ים סוף לרדת לתוך הים ולצאת מהצד השני, כי המים עמוקים מאוד.

אלא, אומרים רבותינו הקב"ה קרע את הים שליש אחד ושני שליש "קָפְאוּ תְהֹמֹת בְּלֶב יָם" (שמות טו, ח) המים היו בצורה בולטת כמו הר והקב"ה קרע את המים שכמו בליטה, שאר המים שני השלישים שנותרו למטה נהיו כמו היבשה חלקה, קָפְאוּ תְהֹמֹת בְּלֶב יָם הלכו ונהיו קפואים, אם כך קריעת ים סוף הייתה רק על השליש העליון של המים.

אם כך מפה לומדים "זֶה אֵלִי וְאַנְוֵהוּ", מתי שהאדם עושה דבר לכבוד הקב"ה יזכור שהקב"ה יכל לקרוע את הים שנרד לתוך המים ואז נעבור, אבל הקב"ה כדי לעשות נוחות לעם ישראל, קרע רק את הלמעלה, השליש העליון של המים ונשארו שני שלישים של מים קפואים שיהיה נוח לאנשים לעבור. וכך זה הדין לכבד ולהדר בכל דבר מצוה, כמו שהקב"ה בים סוף חשב על האנשים שלא יצטרכו לרדת ולעבור בתוך המים, אלא שיהיה להם נוחות וקלות לכן קרע את הים בגובה של האדמה כדי שיהיה לבני ישראל נוח ללכת בתוך הים. לכן כמו שהקב"ה חשב איך יהיה נוח לנו וכך קרע לנו את הים, גם אנחנו צריכים לחשוב איך יהיה מהודר ומפואר לקב"ה במה שנעשה.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully