וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ניסים ונפלאות": בא אליו בחלום הלילה והדהים עם תשובה

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 11.5.2023 / 11:50

בשיעורו האחרון התייחס הרב פינטו לפרשת בהר, והסביר שהאדם רק אורח בעולם הזה. דבריו המלאים של האדמו"ר בפנים

גבר מרים ידיים לכיוון השמיים ומתפלל לגשם. ShutterStock
מצוות השמיטה חמורה וגדולה כי היא מסמנת לאדם שהוא רק אורח בעולם הזה/ShutterStock

בשבת הקרובה נקרא בבית הכנסת את פרשת בהר - בחוקותי שבה התורה מזהירה אותנו לשמור את שנת השמיטה.

כתוב בפסוק: "כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַה'". האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו מסביר כי מצוות השמיטה חמורה וגדולה כי היא מסמנת לאדם שהוא רק אורח בעולם הזה.

וכך אמר הרב פינטו בשיעורו:

המשנה אומרת (אבות ה, ט) גָּלוּת בָּאָה לָעוֹלָם עַל עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה, וְעַל גִלּוּי עֲרָיוֹת, וְעַל שְׁפִיכוּת דָּמִים, וְעַל הַשְׁמָטַת הָאָרֶץ. ומובא בגמרא (שבת לג.) בעון גלוי עריות ועבודת כוכבים והשמטת שמיטין ויובלות גלות בא לעולם ומגלין אותן ובאין אחרים ויושבין במקומן.. בשמיטין וביובלות כתיב (ויקרא כו, לד) "אָז תִּרְצֶה הָאָרֶץ אֶת שַׁבְּתֹתֶיהָ כֹּל יְמֵי הֳשַׁמָּה וְאַתֶּם בְּאֶרֶץ אֹיְבֵיכֶם אָז תִּשְׁבַּת הָאָרֶץ וְהִרְצָת אֶת שַׁבְּתֹתֶיהָ" ע"ש.

הנה דבר זה פלא גדול ביותר שמוצאים שעוון שמיטה הוא כמו שלוש עבירות שעליהם נאמר "יהרג ובל יעבור" הרי סוף כל סוף אינו אלא ביטול מצוות עשה ולא תעשה, ואין בה חיוב מיתה בידי אדם או בידי שמיים.

ומובא בפרשת השבוע "וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה בְּהַר סִינַי לֵאמֹר. דַּבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְאָמַרְתָּ אֲלֵהֶם כִּי תָבֹאוּ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אֲנִי נֹתֵן לָכֶם וְשָׁבְתָה הָאָרֶץ שַׁבָּת לַה'" (כה, א-ב) וברש"י מה עניין שמיטה אצל הר סיני והלא כל מצוות נאמרו מסיני. כל עניין השמיטה קשה ביותר, אנו מוצאים שבני ישראל הלכו לגלות בבל שבעים שנה, וחז"ל אומרים לנו שהשבעים שנה האלו היו כנגד זה שלא שמרו את השמיטה ורואים כמה העונש הקשה ביותר על שמיטה, שהמשנה באבות שמה את העונש והכובד של שמיטה כגילוי עריות ועבודה זרה. מה המהות והדבר החמור והקשה שיש בעוון השמיטה?

אז אפשר לבאר ולומר, מצאנו כשבני ישראל היו בגלות על הפסוק (איכה א, ז) "רָאוּהָ צָרִים שָׂחֲקוּ עַל מִשְׁבַּתֶּהָ" ומובא במדרש (איכה רבה א, לד) עַל שְׁמִטּוֹתֶיהָ. ורש"י פירש שהיו שובתים בגולה בשבתות וימים טובים, ושומטים בשביעית. והיו עובדי כוכבים משחקים עליהם ואומרים שוטים, בארצכם לא שמרתם ועכשיו בגולה תשמרון ע"כ. אם כך צריך לשאול מדוע בני ישראל שבתו שנות השמיטה בגלות, הרי בגלות לא צריכים לשבות, צריכים לשבות בארץ ישראל, כשנמצאים בארץ ישראל חייבים לשמוט אז למה שבתו בגולה?

אלא צריך לבאר ולומר יסוד גדול, כל מצוות השמיטה היא מצוה מהחשובות ומעיקרי התורה, כי השמיטה מלמדת אותנו שהאדם בא עירום לעולם, והולך עירום מהעולם, והכל שייך להקב"ה. הקב"ה אומר מתי לזרוע, הקב"ה אומר מתי לקצור והקב"ה אומר מתי לא לעשות כלום. כאשר האדם מתנהג בצורה הזו, הוא מראה ומחדיר בנפשו שהקב"ה הוא בעל הבית של העולם והוא קובע מה יעשה האדם ואיך יעשה האדם, האדם רק חי בעולם הזה בפרוזדור ומכין את עצמו לטרקלין.

זו כל המהות של השמיטה, להראות ולסמן להחדיר בנפש האדם שהוא אורח בעולם הזה, ואם האדם מרגיש ויודע בנפשו שהוא אורח בעולם הזה, כל המצוות האחרות הן יותר קלות לו. כי כל מצוה שאדם עומד כנגדה, היצר הרע נכנס באדם לחטוא ולקלקל, כאשר האדם מרגיש בעלות ועליונות על דבר, שמה נכנס הקלקול של האדם ושמה נכנס החורבן של האדם.

אבל אם האדם מרגיש שהוא אורח, יורד לו היצר והוא מוכנע לקיים את המצוות ולקיים את דבר ה' והשמיטה מחדירה את העניין הזה שאדם אורח בעולם. אם כך היצר הרע נלחם במצוות השמיטה בכל הכח, כי השמיטה היא מהיסודות של התורה כולה. לכן בפרשת השבוע אנחנו רואים את כל העניין שהתורה הקדושה משווה את הר סיני למצות השמיטה, משום ששני הדברים האלה הר סיני כל המהות שלו, ומצוות השמיטה זה דברים גדולים ביותר של יסודות האמונה.

כל דבר שהוא יסוד חשוב באמונה היצר הרע נלחם בו בכל הכח, כמו שהגמרא מספרת (סנהדרין קב:) על רב אשי שאמר לתלמידים שמחר ילמדו על מנשה חברנו. בלילה בא אליו מנשה בחלום ושאל אותו רב אשי איך הם עבדו עבודה זרה אם היו כ"כ חכמים, אמר לו אם היית בדור שלנו היית מרים את שמלתך והיית רץ לעבוד עבודה זרה, כי היצר הרע היה תקיף וחזק ביותר.

כך עניין השמיטה, אפילו שבני ישראל היו רואים ניסים ונפלאות גדולים בעניין השמיטה, שהיו זורעים והייתה להם שש שנים ברכה גדולה ובשנה השביעית לא היו זורעים והייתה להם ברכה מרובה שרואים את השכר ואת העונש במוחשיות, בכל אופן היצר הרע היה נלחם במצוות השמיטה בכל הכח. לכן כאשר בני ישראל הלכו לגלות, הם הבינו שכל הנזק שקרה להם זה בגלל השמיטה וכל זה שהלכו לגלות זה בגלל השמיטה, לכן עמדו גם בגלות וקיימו את מצוות השמיטה.

על פי זה יובן מדוע המשנה באבות משווה את הערך של מצות שמיטה כמו גילוי עריות ועבודה זרה, משום שמצוות השמיטה היא מהיסודות של כל התורה כולה, כי כאשר האדם מאמין בשמיטה ומבין את עומק השמיטה, כל התורה יותר קלה לו לקיום וכל המצוות יותר נוחים לו לעשיה. לכן התורה מדגישה את מצוות השמיטה, ובני ישראל הבינו שרק בזכות השמיטה יגאלו, כי ברגע שתהיה להם את מצוות השמיטה חזק בנפשם, כל התורה תהיה קלה לקיימה.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully