וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אחרי 75 שנה הגיעה העת לכונן חוקה למדינת ישראל"

בשיתוף גשר מפעלים חינוכיים

עודכן לאחרונה: 16.5.2023 / 12:18

ארגון גשר יקיים את כנס חוקה חברתית 2023, בו ייקחו חלק דמויות בולטות מכל צידי המפה הפוליטית והחברתית בישראל. יו"ר הארגון: "הקרע והדעות הקיצוניות שאנו חווים כיום, הן לאו דווקא הדעות האמיתיות"

אילן גאל דור. שמעון מלול,
אילן גאל דור/שמעון מלול

"זו העת לפעול, זו העת לכתוב את את ספר החוקים שיסדיר את צורת החיים המשותפת שלנו לשנים הבאות. אחרי 75 שנה הגיעה העת לכונן חוקה למדינת ישראל", כך אומר מנכ"ל ארגון גשר אילן גאל דור לקראת כנס "חוקה חברתית 2023" של הארגון שיתקיים ביום רביעי הקרוב (17/5) וניתן יהיה לצפות בו בהרשמה מראש כאן.

הכנס יעסוק בסוגייות אשר הובילו אותנו למשבר החברתי העמוק בו אנו מצויים וכן על עתיד החברה בישראל - אשר במרכזו הדיון לגבי כינון חוקה לישראל.

בין משתתפי הכנס ניתן יהיה למצוא דמויות בולטות מכל צידי המפה הפוליטית והחברתית בישראל, דוגמת תומר אביטל ואורלי בר לב ממובילי המחאה כנגד המהפכה המשפטית, יו"ר ארגון אם תרצו מתן פלג, הרב אהרון אגלטל, מנכ"לית הליגה נגד השמצה, קרול נוריאל ועוד.

על פי גאל דור, המגמות שאנו רואים בשטח חייבות להימשך, "העובדה שהציבור הרחב, מכל צידי הקשת הפוליטית, הדתית והחברתית, החל להביע את עמדתו בצורה אקטיבית, היא הדבר המבורך ביותר שיצא מהתקופה החברתית המורכבת בה אנו מצויים. אנו רואים בתקופה האחרונה מפגשי סלון של אזרחים בעד הרפורמה ונגדה, מפגינים משני צידי המתרס, הורים וילדים נלחמים על עקרונותיהם וגימלאים מסתובבים ברחובות עם דגלי ישראל". עוד הוסיף, גאל דור, "הכנס הקרוב שכותרתו היא 'חוקה חברתית 2023', הינו ביטוי נוסף, להתעוררות החברתית בה אנו מצויים ובמה נוספת לפעילות, במטרה להפוך את החברה הישראלית למפוייסת ובריאה יותר".

את הכנס תפתח יו"ר ארגון "גשר", רב-גונדר (בדימוס) אורית אדאטו. אדאטו תדבר על המצב הקשה של החברה הישראלית ועל הקיצוניות שפשטה ומשפיעה על צורת השיח והעמדות שמציגים האזרחים.

"בכל מדינה, לחברה האזרחית יש חלק מרכזי בעיצוב דמותה. על אחת כמה וכמה, במדינה אשר נמצאת בתוך תקופה ארוכה של חוסר יציבות פוליטית וחברתית. חוסר היציבות מקצין תחושות ועמדות ומייצר תמונה של מצב חברתי קשה באופן קיצוני. המהפכה המשפטית, התקציב וההבטחות הקואליציוניות טרום הקמת הממשלה, נעשו בקיצוניות וגרמו לנזק גדול ולפילוג משמעותי בחברה הישראלית. נוצר אנטי מאוד גדול של ציבור רחב כלפי הממשלה וקבוצה גדולה מתוך הציבור החלה 'להסתובב' עם מטען קשה כנגד פעולות אלה. מתוך הקושי ותחושת התסכול בחר אותו ציבור לצאת במחאה ולעיתים אף במענה הקיצוני, לפחות בצורת הביטוי: כמו הקמת לשכת גיוס בבני בברק ודרישה להעברת האחריות אל הציבור החרדי - אפילו אם זה לא יקרה באמת. כך הגענו לאן שהגענו.

הבשורה הטובה היא שהקרע והדעות הקיצוניות הן לאו דווקא הדעות האמיתיות, אלא צורך להביע עמדה קיצונית כקונטרה לתחושות הקשות וכמעין אמירה למנהיגים - "הלכתם רחוק מדי. זוהי העת של הארגונים החברתיים להעביר את המסר שלא הכל פה גרוע ושהמצב פחות קשה ממה שנדמה. יותר מכך, שאין באמת שנאה בין הגוונים השונים בחברה, אלא אי הסכמות. עלינו לזכור כי ההקצנה משחקת לידי הפוליטיקאים ועלינו ל'קחת' פעולות ואמירות פוליטיות בערבון מוגבל."

אדאטו גם התייחסה לנושא החוקה: :"אחרי 75 שנה הגיעה העת לכונן חוקה במדינת ישראל כאשר על החוקה להתבסס על מגילת העצמאות. המגילה המקורית מותאמת באופן מופלא לצורכי העם כיום והיא נותנת משקל גדול לזכויות הפרט ולערך השיוויון כמדינה יהודית ודמוקרטית. אלו גם העקרונות עליהם צריכה להתבסס גם מגילת העצמאות החדשה, להתייחס לזכויות הגוונים השונים ולחדד את זכויות הפרט".

אורית אדאטו. מישה בוכמן,
אורית אדאטו/מישה בוכמן
מתן פלג. יח"צ,
מתן פלג/יח"צ

הכנס יכלול מספר מושבים, כאשר הראשון יעסוק בחוקה ויקרא: "חוקה חברתית 2023 - האם ואיך?". את הפאנל ינחה פרשן YNET אטילה שומפלבי וישתתפו בו מנכ"לית תנועת "דרכנו", רחל עזריה, שרה העצני כהן יו"ר תנועת "ישראל שלי", העיתונאית אורלי בר-לב ויו"ר המכון לאסטרטגיה חינוכית יהודית ויועץ השר לענייני מורשת, הרב אהרון אגל-טל.

הפאנל השני, יעסוק בנושא "המתח החברתי 2023 - החברה הישראלית לאן?"

בדיון ייקחו חלק מנכ"ל ארגון "גשר", אילן גאל דור, יו"ר ארגון "גשר", אורית אדאטו, סמנכ"ל קרן קמ"ח וחבר בוועדת הבחירות המרכזית לכנסת מטעם "אגודת ישראל", עו"ד אברהם יוסטמן.

הפאנל השלישי יעסוק בנושא: "מדינת ישראל, יהודית ודמוקרטית - הילכו יחדיו?".

הפאנל יתקיים בהנחייתה של הפובליציסטית והפרשנית הפוליטית הבכירה של עיתון "הארץ", רוית הכט וישתתפו בו העיתונאי והפעיל החברתי, תומר אביטל, ראש הישיבה החילונית בינ"ה, הסופרת ואשת הרוח, איילה דקל, והעיתונאית, הפובליציסטית ואשת התקשורת החרדית, דנה ורון.

תומר אביטל. אסף שפיר,
תומר אביטל/אסף שפיר

הפאנל הרביעי והאחרון יעסוק ביחסי ישראל ויהדות התפוצות ויקרא "התערבות יהודי התפוצות כשחקן במשבר - ניתוק או שותפות?" את הפאנל ינחה הפרשן לענייני העולם היהודי בעיתון "Jerusalem Post", צביקה קליין, וייקחו בו חלק סגן יו"ר הנהלת הסוכנות היהודית, עו"ד ירון שביט, מנכ"לית הליגה נגד השמצה בישראל(ADL) , קרול נוריאל, מנכ"לית מנהלת עמ"י, המנהלת הלאומית לקשרי ישראלים והתפוצות, שלומית מאלי, ומנכ"ל תנועת "אם תרצו", מתן פלג.

דברי הסיכום יהיו של מנכ"ל ארגון גשר", אילן גאל דור.

בשיתוף גשר מפעלים חינוכיים
  • עוד באותו נושא:
  • גשר
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully