וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההצלחה תלויה רק בך ולא בהורים שלך

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 18.5.2023 / 14:37

הגדולה של האדם היא ללכת בדרך התורה והמצוות לא רק במצב שאבותיו היו צדיקים וקדושים. כך הסביר האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו בשיעורו, לפני שנקרא בשבת בבית הכנסת את פרשת במדבר

יהודי חרדי משקיף. ShutterStock
צריך גם האדם ללכת בדרך טובה/ShutterStock

בשבת הקרובה נקרא בבית הכנסת את פרשת במדבר שבה התורה הקדושה כותבת לנו "וַיִּתְיַלְדוּ עַל מִשְׁפְּחֹתָם לְבֵית אֲבֹתָם". האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו הסביר בשיעורו כי מכאן אנו למדים שהגדולה של האדם היא ללכת בדרך התורה והמצוות לא רק במצב שאבותיו היו צדיקים וקדושים.

וכך אמר הרב פינטו:

מובא במדרש (ילקו"ש, רמז תרפ"ד) בשעה שקיבלו ישראל את התורה, נתקנאו אומות העולם בהן מה ראו להתקרב יותר מן האומות, סתם פיהן הקב"ה אמר להן הביאו לי ספר יוחסין שלכם שנאמר (תהלים צו, ז) "הָבוּ לַה' מִשְׁפְּחוֹת עַמִּים" כשם שבני מביאין עכ"ל. והנה המדרש הזה צריך ביאור, מה תשובת הקב"ה הביאו ספר יוחסין שלכם והלא גם באומות העולם נמצא משפחות מיוחסות ביותר, וכן אומות העולם הם בני אברהם ויצחק ישמעאל ועשיו. ועוד מהו הלשון כשם שבני מביאין?

אלא אפשר לבאר ולומר, חז"ל אומרים על הפס' "הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו" (תהלים קכו, ו) האדם צריך לדעת שאל לו להזכיר רק את היחוס שלו, "הָלוֹךְ יֵלֵךְ וּבָכֹה נֹשֵׂא מֶשֶׁךְ הַזָּרַע" זה לא גדולה לאדם רק לספר על אבותיו, שאבותיו היו צדיקים ואבותיו היו קדושים, אלא "בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו" המעלה של האדם זה שהוא "נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו".

וכך היה אצל בני ישראל, הקב"ה אומר לאומות העולם הביאו לי ספר יוחסין כמו שבני מביאים, מה פירוש שבני מביאים, שמביאים על עצמם שגם הם אישית מיוחסים, שגם הם הולכים בדרך ה' וגם הם מקיימים את התורה ואת המצוות, וגם הם עם מדרגות מעולות ולא כמו אומות העולם שהביאו רק ספר יוחסין של אברהם ויצחק, צריך כמו שבני מביאים, שבני מביאים גם על עצמם.

"בֹּא יָבוֹא בְרִנָּה נֹשֵׂא אֲלֻמֹּתָיו" יחוס לבד בלי מעשים של האדם, הם מזיקים לאדם וגורמים לאדם תביעה וחובה גדולה ביותר. בכדי שהיחוס יהיה בעל משמעות וישפיע על האדם, צריך גם האדם ללכת בדרך טובה, כשם שבני מביאים ספר יוחסין על עצמם שגם הם מיוחסין ומתנהגים בדרך טובה.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully