וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קריטי: כך תתפרנסו בכבוד אבל ביושר והגינות

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 31.5.2023 / 15:11

לקראת פרשת בהעלותך, הניח הרב פינטו זרקור על אלו שלומדים תורה, אבל הפרנסה שלהם לא ביושר והגינות. דבריו המלאים של האדמו"ר בפנים

בעל עסק. ShutterStock
"אי אפשר ללמוד תורה ביושר ולעבוד שלא ביושר"/ShutterStock

בשבת הקרובה נקרא בבית הכנסת את פרשת בהעלותך, שבה התורה מצווה על אופן הדלקת הנרות במשכן. בשיעורו של האדמו"ר הרב פינטו הוא הניח זרקור על המסר האקטואלי של הפרשה.

וכך אמר הרב פינטו:

בפרשת השבוע אומרת התורה הקדושה "בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת" ומובא במדרש (במד"ר טו, ט) אָמְרוּ יִשְׂרָאֵל "שְׁלַח אוֹרְךָ וַאֲמִתְּךָ הֵמָּה יַנְחוּנִי" (תהלים מג, ג).

הגמרא אומרת (ב"ב כה:) אמר רבי יצחק הרוצה שיחכים ידרים ושיעשיר יצפין וסימניך שלחן בצפון ומנורה בדרום. אדם שרוצה להחכים ידרים, כי המנורה הייתה בדרום והיא מסמלת את התורה הקדושה, התורה הקדושה נמשלה לנר "כִּי נֵר מִצְוָה וְתוֹרָה אוֹר" (משלי ו, כג) ולכן אדם שרוצה להחכים ילך לדרום כמו המנורה שהייתה בדרום. ואדם שרוצה להעשיר יצפין, כי השולחן בבית המקדש היה בצד צפון והשולחן כביכול זה האוכל והלחם של האדם.

הרב פינטו. שובה ישראל,
"מתי שלומדים תורה והפרנסה לא בהגינות פוגמים בתורה הקדושה". הרב פינטו/שובה ישראל

אבל האדם צריך לדעת יסוד גדול, המנורה והשולחן הם קשורים אחד בשני, אדם לא יכול לומר אני אלמד תורה בקדושה וביראת שמיים בדבקות ובצדקות, אבל מצד שני "טובל ושרץ בידו" עובד שלא ביושר ועושה את מלאכתו שלא בהגינות ולא ביושר כי אז יאבד את הכל. אי אפשר ללמוד תורה ביושר ולעבוד שלא ביושר. צריך שהתורה והפרנסה שניהם יהיו ביושר ובהגינות ובדרך טובה.

וכך יובן מתי שאמר הקב"ה בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת, שצריך להתחזק בתורה שזו המנורה והרוצה להחכים ידרים, אמרו בני ישראל "שְׁלַח אוֹרְךָ" שזו התורה, "וַאֲמִתְּךָ" שזו האמת, שהפרנסה תהיה ביושר ואמת. ויחד "הֵמָּה יַנְחוּנִי" לדרך האמת עם תורה ופרנסה בדרך הנכונה ולא ח"ו בדרך לא טובה.

יש הרבה אנשים שלומדים תורה אבל הפרנסה שלהם לא ביושר והגינות, מתי שלומדים תורה והפרנסה לא בהגינות פוגמים בתורה הקדושה. "עֹשֶׂה עֹשֶׁר וְלֹא בְמִשְׁפָּט בַּחֲצִי יָמָיו יַעַזְבֶנּוּ וּבְאַחֲרִיתוֹ יִהְיֶה נָבָל" (ירמיהו יז, יא) אדם צריך שהתורה שלו תהיה ביושר ובהגינות וגם הפרנסה שלו תהיה כך.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully