וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמדת ההלכה: מדוע אסור להשתמש בטלפון בשבת?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 8.6.2023 / 12:11

הרב שי טחן נשאל: אם בזמן התורה והגמרא לא היו טלפונים, מדוע אסור להשתמש בהם בשבת? תשובתו המלאה של ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון בפנים

יהודי דתי עם טלפון סלולרי. ShutterStock
החזון איש (סימן נ’ סק״ט) כתב שיש בחשמל איסור מלאכת בונה ומתקן מנא (מתקן כלי)/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: מדוע אסור להשתמש בטלפון בשבת?

שאלה:

שלום לכבוד הרב. רציתי לשאול למה אסור להשתמש בטלפון בשבת, הרי בזמן התורה והגמרא לא היו טלפונים ואם כן איך הם נאסרו בשימוש?

תשובה:

שלום לשואל הנכבד.

אכן שאלתך שאלה טובה שצריך לברר אותה אחת ולתמיד, ונעמוד על כמה נקודות על מנת להבין את מהות האיסור. הבה יבדוק כמה איסורים:

א. איסור השתמשות בחשמל.
ב. איסור כתיבה.
ג. עובדין דחול וזלזול שבת.
ד. מוקצה.

יהודי דתי עם טלפון חכם. ShutterStock
יש שאסרו משום שבעת הדלקת החשמל נוצר נצוץ של אש/ShutterStock

א. לגבי איסור השתמשות במכשירי חשמל, כבר חלקו רבותינו בזמן המצאת החשמל אם הדבר אסור ואם כן משום מה. יש שאסרו (שו"ת אחיעזר ח"ג סי' ס ובשו"ת בית יצחק יו"ד סי' קכ) משום שחשמל לעיתים דומה לאש, וכגון בנורה חשמלית או חוטי חשמל של תנורי חמום וכדומה, שחוטי החשמל הינם חמים ולוהטים וגם הם מתאדמים כאש.

יש שאסרו משום שבעת הדלקת החשמל נוצר נצוץ של אש, אמנם בזה ישנם שהתירו (הגרי"א הנקין בעדות לישראל סי' כ).

החזון איש (סימן נ' סק"ט) כתב שיש בחשמל איסור מלאכת בונה ומתקן מנא (מתקן כלי), והסביר זאת על פי דברי הרמב"ם (פ"ז מהלכות שבת ה"ז) שכתב: "כל המקבץ חלק אל חלק ודבק הכל עד שיעשו גוף אחד, הרי זה דומה לבנין", וא"כ גם על ידי חיבור מעגל חשמלי לדעת החזון איש עובר באיסור הנ"ל.

יש כתבו לאסור משום מלאכת מכה בפטיש ויש שאסרו משום איסור מוליד (שו"ת אחיעזר ח"ד סימן ו').
ישנם רבים שכתבו שאיסורו מדרבנן ומצאו לו סמוכים.

לפי הטעם הראשון שהחשמל הינו לוהט היה מקום להתיר את שימוש הטלפון, כיון שהחשמל שעובר בו הוא מועט ולא גורם לחום וללהט ולשינוי צבעי החוטים הדקים הנמצאים בו.

וכן לטעם השני שנקטנו, שנוצרים בו כעחן נצוצות יש להקל כיון שבטלפונים שלנו אין ניצוץ שכאלו, אולם שאר טעמי האיסור שייכים גם לטלפונים שלנו ולכן יש לאסור.

ב. הנה בדין מלאכת כותב נחלקו רבותינו אם האיסור נאמר גם על הקלדה על גבי מסך אלקטרוני, כגון המסכים המצויים כיום בטלפונים, ואם כן האם איסורם הוא איסור כותב מהתורה או מדרבנן. הגאון רב שמואל ווזנר (שו"ת שבט הלוי ח"ו סי' לז) סבר שהוא איסור תורה משום שההקלדה נחשבת כמלאכה המתקיימת שכל העושה פעולה הנצרכת בשלמות לעת עתה נחשבת הפעולה כדבר המתקיים, ואף שלאחר זמן הוא ימחוק את הנכתב, אולם מעשה המחיקה הוא מעשה אחר וללא מעשה המחיקה הרי הכתיבה מתקיימת. והגר"ע יוסף חלק עליו בזה (חזו"ע ח"ה עמוד קמא) וסבר שאין זה נחשב ככתיבה המתקיימת ויש כאן רק איסור דרבנן.

והגרש"ז אורבעך (הובא שם בחזו"ע) סבר שכתיבה על גבי מסך אינה איסור תורה כיון שאין דרך לכתוב בירי אלקטרונים על גבי המסך. ולכן עולה שלהקיש על גבי מסך הטלפון את הנצרך יהיה אסור מן התורה או לכל הפחות מדרבנן.

ג. כל דבר שנחשב כמעשה של יום חול הוא זלזול לשבת ונאסר (ש"ע הרב, ריש סימן שכג), ובודאי שגם השתמשות בטלפון נכנס בכלל איסור זה.

ד. כיון שהעלנו שאסור להשתמש בטלפון לכן דינו כמוקצה ואסור גם בטלטול.

נסיים בברכה שנזכה לנאמר בזמירות "כל שומר שבת", על אלו ששומרים את השבת מחללו: "קודש היא לכם שבת המלכה- אל תוך בתיכם להניח ברכה".

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully