וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמדת ההלכה: כיצד לבשל בבית מלון בחו"ל?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 13.6.2023 / 14:00

האם ניתן להשתמש בתנור שבושלו בו מאכלים לא כשרים? הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, משיב בהרחבה

תנור אפייה. ShutterStock
בתנור שאינו כשר בזמן שמתבשלים בו מאכלים אסורים ישנם שני חששות/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: חימום בתנור שבושלו בו מאכלים לא כשרים.

שאלה:

שלום לרב. אנחנו מתארחים בבית מלון בחוץ לארץ ובעלי המקום הרשו לנו לחמם את האוכל שלנו בתנור שלהם אבל בזמן שאנו מחממים ישנם שם גם מאכלים שאינם כשרים שאותם גויים מבשלים לעצמם, ורצינו לדעת אם ואיך נוכל לחמם את המאכלים שלנו בתנורים אלו.

תשובה:

שלום לכם. הנה בחימום אוכל בתנור שאינו כשר בזמן שמתבשלים בו מאכלים אסורים ישנם שני חששות. החשש האחד הוא שזיעת המאכלים שאינם כשרים מגיעה לאוכל שלנו ואוסרת אותו, והחשש השני הוא ההנחה של הכלים שלנו על מגשי התנור שהינם בלועים באוכל אסור שנשפך על גביהם, ולעיתים אף יתירה מזו הם גם מלוכלכים בשאריות אוכל שאינו כשר.

לכן כדי להימנע מהגעת הזיעה האסורה אל המאכלים שלנו יש לעטוף אותם היטב בשני כיסויים (ראה בספר הכשרות פרק כב ה"ז וכן בספר פסקי הוראה סי' קח סעיף יד). וכיסוי אחד בלבד לא יועיל כיון שהזיעה מגיעה אל הכיסוי ונבלעת בו, והרי הכיסוי נוגע במאכלים שלנו, ולכן יש ליתן כיסוי נוסף ואז אף שהכיסוי העליון נאסר אולם אין בכוחו לאסור את הכיסוי התחתון כיון שאין בליעות יוצאות מכלי אל כלי או מכיסוי לכיסוי אלא אם כן יש בניהם רוטב (יו"ד סימן קה ס"ז וראה ש"ך ס"ק יד).

וכל זאת שמאכלים האסורים הינם גלויים, אולם אם המאכלים שלהם מכוסים אזי מותר לחמם שם גם בכיסוי אחד שהרי אין זיעה יוצאת בזמן שהמאכל מכוסה.

ולגבי המגשים האסורים שמניחים עליהם את הסירים שלנו, לכתחילה יניח תחת הסיר תבנית אלומיניום או נייר כסף או דבר אחר כדי להפריד בניהם, ואף שכתבנו לעיל שאין בליעות יוצאות בלא רוטב אולם לכתחילה אין להניח כלים כשרים על אסורים אם הם חמים (רמ"א סי' צב ס"ח).

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully