וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

על מנהיגים ומנהיגות אמיתית

עודכן לאחרונה: 21.6.2023 / 7:49

בימים אלו של חוסר ודאות מדינית ופוליטית, עולה פעמים רבות השאלה מהי מנהיגות ומי הוא מנהיג אמיתי. הרב יוסף גערליצקי, שליח הרבי מליובאוויטש לתל אביב ורב מרכז תל אביב, מסביר

משה רבינו במעמד קריעת ים סוף ביציאת מצרים. ShutterStock
מה הוא סוד מנהיגותו הדגולה של משה רבנו?/ShutterStock

בתקופה זו אנו קוראים מדי שבוע בבית הכנסת, את פרשיות התורה מתוך ספר "במדבר", העוסקות רבות במנהיג היהודי הגדול - משה רבינו. הניסיונות והמשברים הקשים שהיה עליו לצלוח כדי להנהיג את עם ישראל עד לכניסתם אל הארץ המובטחת.

מה הוא סוד מנהיגותו הדגולה של משה רבנו? ביטחון עצמי וכריזמה? רטוריקה וכוח שכנוע? הערצה עיוורת של המון העם?

משה והנחש. ShutterStock
טיפח את תודעת המנהיגות בקרב העם כולו. משה רבינו/ShutterStock
משה רבנו מעניק את לוחות הברית לבני ישראל. ShutterStock
'והאיש משה עניו מכל האדם אשר על פני האדמה'/ShutterStock

עיון קל בספר הספרים מלמד שלא זה ולא זה. משה רבנו היה 'כבד פה וכבד לשון'; 'והאיש משה עניו מכל האדם אשר על פני האדמה'; בנוסף לכך עם ישראל לא עשו לו 'חיים קלים'. ההלצה היהודית אומרת: מפני מה אומרים בחופה 'הרי את מקודשת לי כדת משה וישראל?' - כדי להזכיר לזוג הצעיר שמשה רבינו ועם ישראל לא הסתדרו במשך ארבעים שנה ובכל זאת נשארו יחד...!

כולנו מכירים את 'מבחן המנהיגות' שנערך למשה רבנו ב'סנה הבוער' לפני שהתמנה למנהיג. כאשר משה 'רועה הצאן' רץ אחרי גדי קטן כדי להשיבו אל העדר, בכך הוכיח את מסירותו לכל אחד ואחד. זהו מנהיג אמיתי שאינו מוותר על אף אחד מיני רבים. אך אין זו רק אהבה ומסירות, הרבה יותר מכך: זוהי הבעת אמון.

מנהיג אמיתי הוא מי שמאמין באמת בכל אחד ואחת מבני עמו, שאי-אפשר בלעדיהם, שכל אחד ואחת מהם הוא חשוב ומשפיע ומביא את כוחו וכישוריו הייחודיים למען כולם. כאשר יהושע נאמן ביתו ותלמידו של משה נזעק בבהלה שקמים 'מתחרים' למעלתו הרוחנית של משה, עונה לו משה 'המקנא אתה לי? ומי ייתן כל עם ה' נביאים, כי ייתן ה' את רוחו עליהם'. אדרבה, זוהי המטרה והשאיפה - שכולם ייקחו אחריות, שכל אחד ישפיע לטובה וירומם את רוחו של האחר.

משה רבינו טיפח את תודעת המנהיגות בקרב העם כולו. לכל אחד יש תפקיד ומשימה מיוחדת משלו, שאף אחד לא יוכל לבצעה במקומו. כל אחד חשוב לכולם, עצם היותו כאן עימנו הוא הכרחי עבורנו, הכרחי עבור העולם כולו.

לדוגמא מאלפת של מנהיגות כזו זכינו בדורנו. ביום חמישי הקרוב - ג' תמוז, מציין העם היהודי את יום ההילולא העשרים ותשע של כ"ק אדמו"ר מליובאוויטש נשיא דורנו זכותו תגן עלינו ועל כל עם ישראל. מדהים להיווכח שגם היום ממשיכה מנהיגותו והשפעתו לגדול ולהתעצם, אישיותו המאירה והמופלאה מגיעה ונוגעת בכל יהודי, ללא גוזמה, בכל מקום בעולם.

אין זו רק המסירות והאהבה האינסופית שרחש הרבי לכל יהודי בעולם; לא רק מתוך חיבה ודאגה עמוקה לכל יהודי עמד הרבי משך שעות על רגליו לברך רבבות יהודים במאור פנים; זוהי האמונה המוחלטת של הרבי בפוטנציאל ובכוח האדיר הטמון בכל יהודי, בכל איש ואישה, בכל קשיש ובכל ילד, להשפיע על העולם כולו.

משה רבנו הר סיני הסנה הבוער. ShutterStock
כולנו, כל אחד מאיתנו, בני ובנות ישראל, מנהיגים/ShutterStock

כאשר נשאל פעם הרבי על ידי צעירים יהודיים סקרנים, ילידי ארה"ב, האם בכוחו לחולל ניסים ומופתים, השיב להם הרבי, בוודאי! בדיוק כשם שגם אתם יכולים לחולל מופתים. לא רק יכולים, חייבים! 'מופת' משמעותו ניצחון הרוחניות על טבע העולם. וזה בדיוק תפקידכם. הדברים נאמרו בחיוך, אך לא בהומור. הרבי האמין באמת ובתמים בכוחו האינסופי של כל יהודי לחולל מהפכה רוחנית סביבו.

הרבי מעולם לא התייאש מאף יהודי, גם זה הנראה המרוחק ביותר, או אף המתריס ביותר, שגם הוא בסופו של דבר ימלא את ייעודו, יגשים את המשימה שהעניק לו בורא עולם, יאיר וישפיע על סביבתו, שכניו וחבריו, ויהפוך אף אותם לנרות מאירים. כאשר יהודי בודד באי טסמניה בקצה העולם כתב לרבי בייאוש על בדידותו ומצבו העגום וחתם את המכתב ב'יהודי קטן מטסמניה', ענה לו הרבי - יהודי קטן?! הרי אתה בן אברהם יצחק ויעקב!.

זהו סוד השליחות החב"דית, זהו סודם של 'בתי-חב"ד' בכל מקום בארץ ובעולם, וזהו סוד מנהיגותו של הרבי: האמון המלא בכל יהודי, שיש בו את הכוח הבלתי-מוגבל, לא רק לנצח את הבעיות והאתגרים האישיים שלו, אלא אף להיות מנהיג המסייע לכל סביבתו להתגבר ולחולל מפנה לטובה בעולם כולו.

הרב ד"ר יונתן סאקס ז"ל רבה הראשי של בריטניה, הוגה דעות מפורסם ומרצה עולמי מבוקש, היה בקשר קרוב עם הרבי משך עשרות שנים, למעשה הרבי הוא זה שהתווה את דרכו להפוך לרב ומנהיג יהודי. הוא סיכם פעם בנאום את מנהיגותו של הרבי במילים אלו: "רבים מדברים בהתפעלות על כך שלרבי היו חסידים, המוכנים ללכת בהוראתו ובהשראתו לכל מקום בעולם להפיץ יהדות במסירות נפש. הם רואים בכך את גדלותו של הרבי ש'יצר' חסידים כאלו. אך אין זה נכון. הרבי לא יצר חסידים. הרבי יצר מנהיגים!"

כולנו, כל אחד מאיתנו, בני ובנות ישראל, מנהיגים. כל אחד בתחומו ובכישוריו הייחודיים רק לו. על כל אחד מוטלת אחריות מנהיגותית שאיש לא יעשה במקומו, לחבר אנשים למורשתם ולנשמתם, להאיר את הסביבה באור התורה והמצווה, להביא לעולם גאולה אמיתית. הרבי מאמין בנו, מלמד אותנו, מצפה מאיתנו וקורא לנו - "קחו עליכם את האחריות! הֶיו מנהיגים"!

seperator

יום ההילולא ג' תמוז הינו יום מתאים לחיבור והתקשרות לתורתו ודרכו של הרבי מליובאוויטש כפי שאדמו"ר הזקן כותב בספר התניא - אגרת הקודש (פרק ז"ך) 'ורוחו עומדת בקרבנו ממש, כי בראותו ילדיו מעשה ידיו בקרבו יקדישו שמו יתברך, אשר יתגדל ויתקדש כאשר נלך בדרך ישרה אשר הורנו מדרכיו ונלכה באורחותיו נצח סלה ועד'. יום זה מתאים לחשבון נפש איך להוסיף ב'תורה תפילה וצדקה' - ג' הקווין שעליהם העולם עומד, ובמיוחד התעסקות בעשרת המבצעים שיזם הרבי, בקרב משפחתנו ומיודעינו ולכל יהודי באשר הוא, שהרי לפי פסק דין של הרמב"ם (הלכות תשובה פ"ג ה"ה) "... צריך כל אדם שיראה עצמו וכל העולם, חציו חייב וחציו זכאי... עשה מצווה אחת, הרי הכריע את עצמו והכריע את כל העולם כולו לכף זכות...". עדי נזכה כולנו, בנערינו ובזקנינו בבנינו ובבנותינו לראות את קיום הייעוד 'ותחזינה עינינו בשובך לציון ברחמים' בביאת משיח צדקנו ולגאולה אמיתית ושלימה מיד ממש.

  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully