וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צום תשעה באב: ילדים צריכים לצום?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 26.7.2023 / 16:23

הרב שי טחן מנגיש לנו בפינתו השבועית את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והפעם: כיצד יש לנהוג עם ילדים בתשעה באב?

ילדים יהודים מתפללים בכותל המערבי. ShutterStock
ולגבי מה שכתב המשנ״ב - לאכול מאכלים פשוטים בלבד/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: כיצד יש לנהוג עם ילדים בתשעה באב?

שאלה:

שלום לרב. יש לנו ילדים בכל הגילאים ברוך ה', ואנחנו צריכים הדרכה כיצד עליהם לנהוג לגביהם ביום תשעה באב.

ילדים יהודים לומדים בכיתה. ShutterStock
אין חיוב לילד וילדה שלא הגיעו לגיל בר/בת מצוה לצום כלל/ShutterStock

תשובה:

שלום להורים המודאגים.

ראשית ארצה להרגיע שאין צום תשעה באב דומה לצום יום כיפור בחומרתו, ולכן אין חיוב לילד וילדה שלא הגיעו לגיל בר/בת מצוה לצום כלל. דהנה כתב המשנ"ב (סימן תקנ סק"ה) שאין חיוב לחנך קטנים אפילו שהינם מעט לפני הגיעם לגיל המצוות, וגם אינם צריכים להתענות תענית שעות- דהיינו כמה שעות בלבד, אולם הוסיף שראוי לחנכם שלא יאכלו אלא מה שנצרך להם לקיום הגוף, כגון לחם ומים או שאר מאכל פשוט כדי שיתאבלו עם הציבור.

והגרש"ז אורבעך (הליכות שלמה פי"ג ה"ג) כתב שהיום אין הקטנים מתענים כלל עד הגיעם למצוות. וכן כתב הגר"ש ווזנר (שבט הלוי ח"י סימן פא) והגר"ע יוסף (חזון עובדיה ד' תעניות דף סו).

ולגבי מה שכתב המשנ"ב לאכול מאכלים פשוטים בלבד, כתב הגרש"ז אורבעך שבזמנינו לא נהגו כן אלא אוכלים כדרכם.

וילד שהגיע לגיל בר מצוה אלא שניכר שהוא חלוש עדיין ואינו חזק דיו להתענות, כתב הגר"ש ווזנר (שם ובח"ו סימן קכב) שמעיקר הדין אינו חייב עד שיביא שני שערות (של מטה) אולם מצד המנהג מחמירים בקטן שיצום אם הוא בריא וחזק. וכן הביא בבאר משה (ח"ח סי' צו) להקל במקום חולשה.

וכן כתב מפורשות בשולחן ערוך הרב (הלכות יום הכפורים סימן תרטז ס"ט) שאין חובה למי שהגיע לגיל המצוות להתענות אלא אם כן ידוע שהביא שני שערות. ולכן נראה להקל לילד חלוש, ובכל אופן אם הוא התחיל לצום ונראה שהוא תשוש יש לו להפסיק את הצום, וכל שכן אם ישנו חשש להתייבשות שאז הוא חייב מיד לשתות.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully