וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הקהילה היהודית משגשגת באזרבייג'ן; גידול מרשים במספר תלמידי בית הספר

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 30.8.2023 / 12:31

על רקע ההכנות לקליטת מאות מתפללים בקהילות הקודש באזרבייג'ן קוראים בקהילה היהודית למנהיגות היהודית לגנות את השימוש בשואה מצד בני בריתם של האיראנים ביחס למשבר סביב חבל קראבך

תלמידים בפרויקט בר מצווה. יח"צ,
תלמידים בפרויקט בר מצווה/יח"צ

באירוע מרשים לקראת השנה החדשה ציינה הקהילה היהודית באזרבייג'ן את הגידול המרשים של תלמידי בית הספר היהודי בבאקו. השנה נרשמה הצלחה רבה ובית הספר הפועל בחסות 'הועד להצלת נדחי ישראל' ארגון 'סטמאגי' ובסיוע משרד החינוך האזרבג'ני ייפתח עם גידול של יותר מעשרה אחוזים, עפ"י החוק באזרבייג'ן בערב ראש השנה. במקביל נשלמות ההכנות לקליטת מאות מתפללים בשלושה הקהילות הגדולות ברחבי הבירה באקו. מניינים נוספים יתקיימו ברחבי המדינה ובעיירה קרסניה סלבודה המאוכלסת ביהודים בלבד.

הקהילה היהודית משגשגת באזרבייג'ן. באדיבות לשכת נשיא אזרבייג'ן והקהילה היהודית,
הקהילה היהודית משגשגת באזרבייג'ן/באדיבות לשכת נשיא אזרבייג'ן והקהילה היהודית
בית הכנסת 'ששת הכיפות' קרסניה סלבודה. אלי איטקין,
בית הכנסת 'ששת הכיפות' קרסניה סלבודה/אלי איטקין

בנאום נרגש שנשא רב הקהילה הגיאורגית ספרדית הרב זמיר איסייב המנהל את בית הספר אמר הרב כי "הגידול המרשים במספר התלמידים הוא המשך ישיר לאקלים הנפלא שמייצרים השלטונות במוסדות החינוך היהודיים ובכלל כלפי היהודים".

הרב איסייב הביע את כאבה של הקהילה היהודית נוכח מסע ההשמצה נגד שלטונות אזרבייג'ן על 'הרעבה למוות של אלפי ארמנים' והשוואתם, חלילה, לימי איימי השואה.

"ישנם אירועים בהיסטוריה של האנושות, ששימוש בהם לכל מטרה חוץ משמירת זיכרון - פסול ואסור. במיוחד כשמדובר בשימוש ציני לצרכים פוליטיים בזויים.

"מי כמו עם ישראל סופג שנים האשמות שווא על 'רצח העם הפלסטיני באמצעות התקשורת הזרה בלי שום הוכחות או על סמך שמועות וסיפורי בדיה מפוברקים. מדינת האויב האכזרית ביותר של העם היהודי - איראן ממנפת את סיפורי הבדים ומפעילה את השפעתה על ארגונים בינלאומיים בדרישות להפעיל סנקציות נגד ישראל הנלחמת בשקרים האלה במשך עשורים.

"היום קורה כך לידידת אמת של ישראל - אזרבייג'ן. בשל ידידות עמוקה זו אויביה 'מאשימים' שהיא 'מרעיבה אלפי ארמנים' - אוכלוסייה במובלעת קטנה בקרבאך האזרבג'ני. קרבאך, בעוד השטח האזרי נכבש ע"י הארמנים לפני 30 שנה. הם רצחו וגירשו משם את האוכלוסייה האזרית. רק דוגמא אחת שמוכיחה שאין שום שחר לההאשמות על 'רצח עם' או 'הרעבה' שאני יכול לתת היא ששלטונות אזרבייג'ן סללו כביש במיוחד לאספקת מצרכים לתושבי המובלעת והוא נחסם ע"י הבדלנים הארמנים".

בבית הכנסת בבאקו. יח"צ,
בבית הכנסת בבאקו/יח"צ

"החוצפה האדירה ביותר היא שעל מנת להכפיש הם מרשים לעצמם להשתמש אפילו בזכרם של קורבנות השואה. בראיון ל AFP 'האשים' ראש ממשלת ארמניה פאשיניאן את שלטונות אזרבייג'ן ביצירת 'גטו לכל דבר' במובלעת וזאת לכאורה 'הכנה לשואה החדשה'. נציג הבדלנים ורדאניאן אף אמר כי 'סבלם של הארמנים גדול מהסבל של קורבנות השואה, כי היהודים נטבחו לא על אדמתם'.

"ואני עומד כאן בפני העם היהודי כולו ושואל: "איזה זכות יש להם לדבר על השואה, כשבמרכז בירת ארמניה עומדת אנדרטה לזכר משתף פעולה נאצי גארגין נזדא ועל שמו גם נקראים רחובות רבים ברחבי המדינה?".

"הארמנים הם בני ברית ובני חסות של טהרן. ארה"ב הזהירה לא אחת את ארמניה מההתקרבות יתרה לאיראן, כולל במהלך ביקורו של ראש ה-CIA בירוואן בקיץ 2022. אולם הארמנים זלזלו בכך. במשך השנה האחרונה נשיא איראן הדגיש מספר פעמים את חשיבות היחסים עם ארמניה ודגל בחיזוקם. "איראן רואה בארמניה מדינה קרובה וידידותית", אמר ראיסי. שר החוץ של איראן הוסיף כי 'ביטחון ארמניה הוא ביטחון איראן'. רק באחרונה העבירה טהרן מזל"טים ומאות טילים. באפריל השנה הצבא הארמני השתמש לראשונה במזל"טים מתוצרת איראנית כדי לתקוף את אזרבייג'ן".

הרב איסייב קרא למנהיגות היהודית בישראל ובתפוצות "לתמוך בעם האזרי, שבמשך דורות עמד לצדינו, שמר על היהודים, נתן מחסה לאלה שברחו מהפוגרומים של תחילת המאה 20 בתחום המושב ומהזוועות של הנאצים. הסכסוך בין ארמניה לאזרבייג'ן נמשך זה יותר משלושה עשורים ובמלחמה האחרונה לפני כשלוש שנים החזירה אזרבייג'ן בסיוע מצד ישראל את רוב השטח למעט חבל קראבאך בו מתגוררים כמה עשרות אלפי ארמנים. ארה"ב והאיחוד האירופי עושים מאמץ על מנת להביא להסכם שלום בין ארמניה ואזרבייג'ן ולכן הפעלת הלחץ הפסיכולוגי באמצעות עירוב הנושא של 'השמדת עם' רק פוגעת בתהליך משא ומתן".

בבית הכנסת בבאקו. יח"צ,
בבית הכנסת בבאקו/יח"צ

הגאון רבי אריה רלב"ג אב בית הדין של אגודת הרבנים בארה"ב ובקנדה והרה"ג רבי דוד רוברטס רב בקהילת "עדת ישראל" בברלין, אמרו כי הם "דוחים כל ניסיון השוואה או דמיון כל שהוא בין השואה האיומה לסכסוכים מקומיים ותהא חשיבות אשר תהא - אין מקום להזכרת השואה, זה חילול הקודש של ממש". רבה של פרנקפורט ויו"ר ארגון רבני גרמניה הרה"ג רבי אביחי אפל, רבה של פולין הרה"ג רבי מרדכי שודריך ורבה של מולדובה הרה"ג רבי פנחס זלצמן אמרו כי הם מזועזעים נוכח השימוש בשואה בסכסוך מקומי. "יש לעקור מהשורש כל ניסיון השוואה או אפילו אזכור של איימי השואה בהקשרים של סכסוכים ויהיו אשר יהיו".

רבה של שטרסבורג וחבל הריין בצרפת הרה"ג רבי אברהם ווייל, רבה של בלארוס הרה"ג רבי מרדכי רייכנשטיין ורבה של וינה הרה"ג רבי ירון אנגלמאייר קראו אף הם למנהיגי העולם להוקיע את הדברים ולהביע את מחאתם על ההשוואה של סכסוך כל שהוא לשואה האיומה "שבה ביקשו הנאצים ועוזריהם להשמיד עם בשיטתיות מזויעה". הרה"ג רבי אליהו המרה מייסד 'ועידת רבני אמריקה הלטינית' יו"ר ועד הקהילות בארגנטינה ומרבני ארגון 'אמי"ה" אמר כי כל ניסיון להעלות את השואה בכל ריב או חילוקי דעות בין מדינות ועמים הוא פסול. "כרב קהילה שסבלה מפיגוע טרור רצחני מידיה הארוכות של איראן; זוועות השואה אין להם כל השוואה ואין מקום להעלות על הדעת השוואה כזו לכל סכסוך שהוא".

רבה של פנמה הרה"ג רבי דוד פרץ, רבה של צ'ילה הרה"ג רבי אליהו תמים ורבה של הקהילה הקווקזית בעולם הרה"ג רבי יניב נפתלייב אמרו כי הם דוחים בשאט נפש כל אזכור קדושי השואה בהקשרים של סכסוכי עמים על קרקעות או כל סכסוך אחר. "זוועות השואה אינן ניתנות להשוואה כלל וכלל. זו זילות הקרבנות הי"ד". הרב נפתלייב קרא למנהיגות היהודית בישראל ובתפוצות "לתמוך בעם האזרי, שבמשך דורות עמד לצדינו, שמר על היהודים תמך וסייע והקים תשתית חמה ומעשית לחיי רוח וחומר ליהודים ונתן, כאמור, מחסה לאלה שברחו מהפוגרומים של תחילת המאה 20 בתחום המושב ומהזוועות של הנאצים".

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
3
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully