וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמדת ההלכה: האם מותר להשתמש בפגסוס?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 29.8.2023 / 16:26

בעקבות החקירה של הרוגלות בטלפונים הסלולרים, הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, נשאל על תוכנת פגסוס. תשובתו המלאה בפנים

מתקפת סייבר. ShutterStock
המרגלים הנ״ל חטאו לא רק לבעלי הטלפונים אלא גם לאלו ששלחו להם הודעות/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: האם מותר להשתמש בתוכנת פגסוס.

שאלה:

שלום לכבוד הרב. בעקבות החקירה המיועדת בפרשת הריגול של הרוגלות בטלפונים הסלולרים הנקראת "פגסוס", התלבטתי אם מלבד האיסור החוקי קיים גם איסור הלכתי.

תשובה:

שלום לכם. ידוע שרבינו גרשום המכונה מאור הגולה (חי במאה ה11 והיה מגדולי רבני אשכנז) תיקן כמה תקנות וגזר כמה גזירות. אחת התקנות שגזר עליהם בחרם היה שלא לראות ולקרוא כתבים ששולח אדם לחבירו (כלבו סימן קטז, באר הגולה יו"ד סוף סימן שלד).

והנה הגאון הרב חיים פלאג'י בספרו שו"ת חקקי לב (סימן מט) נתן כמה טעמים לחרם זה, ונראה שטעמים אלו שייכים גם במעשה הריגול של הטלפונים:

טעם ראשון הוא משום ואהבת לרעך כמוך, וכן מה ששנוא לך על תעשה לחברך. וגם כאן כיון שאלו שריגלו אינם רוצים שיעשו להם כן היה להם להימנע.

טעם שני הנסמך על הפסוק 'לא תלך רכיל בעמיך' הוא שיש איסור לבקש ולחפש מסתוריו של חבירו. לפי טעם זה ודאי שאין לך רכילות וביקוש מסתוריו של חבירו גדול מלהאזין לשיחותיו בסתר ולעיין בדברים הפרטיים שלו בסלולר.

גניבת דעתו שמגלה מצפוני לבו, דהיינו סודותיו, וודאי שזה ששייך גם ברוגלות.

נוסף לזאת המרגלים הנ"ל חטאו לא רק לבעלי הטלפונים אלא גם לאלו ששלחו להם הודעות, שכן הטעמים דלעיל שייכים גם לכל שולחי ההודעות גם כן.

ומכאן למדנו דרך אגב שאסור להתבונן בטלפון של אחרים בלא רשותם, ואפילו אם הם נותנים לנו רשות עדיין אסור להתבונן ולראות הודעות שהגיעו להם מאחרים, כיון שאז אנו עוברים על כל האיסורים דלעיל כלפי שולחי הודעות.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully