וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיוחד: השבת שמשפיעה על שנה שלמה

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

7.9.2023 / 11:55

שיעוריו של האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א - נודעים בעולם היהודי. הם משלבים חסידות ומחשבה, לצד טיפים לחיים טובים יותר. ליקטנו פנינים מתורתו הרלוונטים לחיי היומיום של כולנו. והשבוע: פרשת ניצבים - וילך

יהודי מתפלל בבית כנסת עם טלית. ShutterStock
היום זה היום הגדול, יום הרת עולם ראש השנה/ShutterStock

כל ישראל ערבים זה לזה. הוי אומר, מתי שיהודי מתחזק הוא משפיע על כולם, וכן להיפך.

בפרשת השבוע התורה הקדושה אומרת "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם כֻּלְּכֶם לִפְנֵי ה' אֱ-לֹהֵיכֶם רָאשֵׁיכֶם שִׁבְטֵיכֶם זִקְנֵיכֶם וְשֹׁטְרֵיכֶם כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל. טַפְּכֶם נְשֵׁיכֶם וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ". ידוע מה שאומרים רבותינו הקדושים "אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם" היום זה היום הגדול, יום הרת עולם ראש השנה.

וכך מובא בזוהר הקדוש (בא, לב ע"ב) על הפסוק "וַיְהִי הַיּוֹם וַיָּבֹאוּ בְּנֵי הָאֱ-לֹהִים לְהִתְיַצֵּב עַל ה' וַיָּבוֹא גַם הַשָּׂטָן בְּתוֹכָם" (איוב א, ו) שהיום זה מסמל את ראש השנה וַיְהִי הַיּוֹם דָּא רֹאשׁ הַשָּׁנָה, דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא קָאִים לְמֵידָן עָלְמָא.

על פי זה אפשר לבאר ולומר יסוד ממה שהתורה אומרת לנו אַתֶּם נִצָּבִים הַיּוֹם, התורה מונה עשרה סוגים של קהלים בתוך עם ישראל: רָאשֵׁיכֶם - קהל אחד, שִׁבְטֵיכֶם - קהל שני, זִקְנֵיכֶם - קבוצה שלישית, וְשֹׁטְרֵיכֶם - קבוצה רביעית, כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל - קבוצה חמישית. אלו חמש קבוצות שיש בתורה מצד אחד. בצד השני יש גם חמש קבוצות: א. טַפְּכֶם. ב. נְשֵׁיכֶם. ג. וְגֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ. ד. מֵחֹטֵב עֵצֶיךָ. ה. עַד שֹׁאֵב מֵימֶיךָ.

כאשר ניקח את עשר הקבוצות האלו ונחלק אותן כמו בעשרת הדברות - חמש דברות מצד אחד וחמש דברות מצד שני, נראה שרָאשֵׁיכֶם הם כנגד דברה ראשונה, שִׁבְטֵיכֶם כנגד דברה שניה, זִקְנֵיכֶם כנגד דברה שלישית, שֹׁטְרֵיכֶם כנגד דברה רביעית, כֹּל אִישׁ יִשְׂרָאֵל כנגד דברה חמישית. ובצד השני של הלוחות טַפְּכֶם - כנגד דברה שישית, נְשֵׁיכֶם כנגד דברה שביעית, גֵרְךָ אֲשֶׁר בְּקֶרֶב מַחֲנֶיךָ כנגד דברה שמינית, חֹטֵב עֵצֶיךָ כנגד דברה תשיעית שֹׁאֵב מֵימֶיךָ כנגד דברה עשירית.

אם נתבונן על הקבוצה השישית שהתורה מונה - טַפְּכֶם, וכאמור כנגד הדברה השישית "לא תרצח". על פי זה אפשר לומר טפכם הם הלא הילדים, אדם שלא יודע כיצד לחנך את הילדים שלו ונותן להם ללכת שלא בדרך השם, לא משקיע בילדים שלו ולא מתנהג בצורה נבונה וחכמה עם יראת שמיים, גורם שהילדים שלו יתדרדרו בצורה רעה ולמקומות רעים וקשים, עד שיגיע לדברה הקשה ביותר - "לא תרצח", רח"ל.

מסע החיזוק של הרב פינטו בישראל. שובה ישראל,
"השבת הקרובה היא השבת האחרונה של השנה, כל המהות וכל התיקון של כל השבתות של השנה, נמצאים בשבת זו"/שובה ישראל

צריך לדעת יסוד גדול, כל עשר הקבוצות שבעם ישראל קשורות אחת בשניה. בעם ישראל יש ערבות בין יהודי ליהודי וכל יהודי קשור בחברו קשר חזק ביותר. מתי שלא מקיימים דברה אחת, אז כל שאר התשע דברות יורדות והאדם יורד בהכל. מתי שכולם מתעלים ומתחזקים וכולם מתקדשים, יש בעם ישראל ערבות ואחד מרים ומרומם את השני.

ידוע גם שעשרת הדברות הן כנגד עשרה מאמרות שבהן נברא העולם. וגם עשרת הדברות הם כנגד עשרת ימי תשובה, כל יום בעשרת ימי תשובה מתקן דברה אחרת ממה שהקב"ה ציווה אותנו. כך שלושת הדברים - עשרת הדברות, עשרה מאמרות ועשרת ימי תשובה קשורים אחד בשני, מתי שאחד מתחזק אז הכל מתחזק, מתי שאחד נרפה אז כולם נרפים.

כך מתי שכולם בדבקות בקב"ה ומכינים את עצמנו למשפט ולדין להתקרב לקב"ה באימה, ביראה ובהכנעה גדולה, אז הקב"ה רואה את הדין של הערבות בעם ישראל שכולם ערבים זה לזה ומשפיע השפעה גדולה, נותן סיעתא דשמיא ומרומם את כולם.

השבת הקרובה היא השבת האחרונה של השנה, כל המהות וכל התיקון של כל השבתות של השנה, נמצאים בשבת זו. מתי שהאדם מתנהג בדרך השם, בדרך הנכונה והראויה בשבת קודש זו, זה משפיע שפע גדול ומתקן את כל השבתות שהיו אחורה במשך כל השנה כולה.

ידוע ששבת היא מקור הברכה כולה, ואם השבת היא בדרך טובה ונכונה, אז גם המהות של כל השבוע כולה מתוקנת ועולה לרמה גבוהה בפני הקב"ה. כל המהות של ראש השנה יונקת משבת קודש זו ואם בשבת נהיה בקדושה וטהרה, ברוממות הנפש גדולה בקב"ה, אז אנחנו משפיעים שבראש השנה גם כן יהיו לנו השפעות וכוח גדול ביותר ונוכל לעלות לדרגות הגבוהות ביותר בראש השנה.

ראש השנה הוא יום המשפט, יום הדין שבו כל מהות החיים של האדם עוברת לפני הקב"ה ביום ראש השנה. לכן אם אדם ישמור את השבת הקרובה בכל כוחו בקדושה ובטהרה, אז הוא יתקן את כל השבתות של השנה שעברו וגם ייתן במעשיו כוח לשבת זו להשפיע לכל השבוע שבא עלינו לטובה, לראש השנה ועשרת ימי תשובה. בכוח השבת הקדושה הזאת להשפיע השפעה גדולה על כל הימים הקדושים שבאים עלינו לטובה.

לכן נשתדל בשבת קודש הזו בדבקות גדולה וכוח גדול בעבודת השם, כל רגע שמנצלים בשבת ההשפעה שלו עצומה ובלתי נתפסת וכמו שאומר רבנו הבן איש חי (בן איש חי ש"ב, שמות) שכל שעה של לימוד תורה בשבת קודש יש לה השפעה כמו אלף שעות של יום חול בשבוע.

וככל שהאדם דבק בקב"ה בשבת קודש, כך יש לו השפעה לכל השבוע כולו להיות מושפע בקדושה וטהרה. ואומרים רבותינו הקדושים אדם שמקפיד בכל כוחו על שמירת השבת, הוא מכניע את היצר הרע למשך כל השבוע כולו - כל השבוע היצר הרע פחות חזק בזכות שבת קודש. כל דבר של קדושה שהאדם פונה ומתנהג במשך כל השבוע, זה מההשפעה של שבת קודש שמשפיעה השפעה גדולה לטובה ולברכה.

יהי רצון שהשבת הבאה עלינו לטובה תהא עבורנו הכנה נאותה ליום הדין הקרב ובא ונזכה כולנו לכתיבה וחתימה טובה.

(פורסם בשבועון החרדי בקהילה)

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully