וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא עכשיו: מקבץ חיזוקים מתורתו של הרב פינטו

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

13.10.2023 / 17:59

שיעוריו של האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א - נודעים בעולם היהודי. הם משלבים חסידות ומחשבה, לצד טיפים לחיים טובים יותר. ליקטנו פנינים מתורתו הרלוונטים לחיי היומיום של כולנו. והשבוע: פרשת בראשית

הרב פינטו. יח"צ,
על מה התנגדו מלאכי השרת ומה רצו מהתורה? הרב פינטו מסביר/יח"צ

הגמרא מספרת (שבת פח:) על המחלוקת שהתרחשה בין משה רבנו למלאכי השרת, בשעה שמשה רבנו עלה לשמיים להוריד את התורה. המלאכים התנגדו וביקשו מהקב"ה "תְּנָה הוֹדְךָ עַל הַשָּׁמָיִם" (תהלים ח, ב) - שיתן להם את התורה בשמיים. אמר הקב"ה למשה רבנו שיענה למלאכים תשובה, אמר משה רבנו לקב"ה מתיירא אני שמא ישרפוני בהבל שבפיהם, אמר לו אחוז בכסא כבודי וחזור להן תשובה.

אחז משה רבנו בכסא הכבוד ואמר למלאכי השרת כתוב בתורה לא תרצח, לא תנאף, לא תגנוב, וכי יש ביניכם קנאה? יש ביניכם יצר הרע? אז מה תעשו בתורה הקדושה, אין לכם מה לעשות עם התורה אז תנו לי את התורה. מיד הודו מלאכי השרת למשה רבנו ונתנו לו מתנות וגם מלאך המוות נתן למשה רבנו מתנה.

צריך להבין מה העומק של הוויכוח בין משה רבנו למלאכי השרת, על מה התנגדו מלאכי השרת ומה רצו מהתורה?

יש יסוד גדול שכל יהודי חייב להפנים ולדעת אותו בכל יום שהוא לומד תורה - מה המהות של התורה שהקב"ה נתן לנו אותה. הקב"ה נתן לנו את התורה בשביל שני דברים:

דבר אחד זה לקחת את התורה להרחיב אותה ולהעמיק בה, לחדש בה סודות תורה שלא נגלים לעין. מתי שהאדם לומד תורה, לא מספיק רק מה שהוא לומד ורואה את החמישה חומשי תורה, את המשנה והגמרא. חלק מהלימוד תורה זה לחדש עוד חידושים עמוקים שלא נמצאים בכתובים ושהאדם לא רואה אותם, אלא עליו להתעמק ולהוציא את החידושים מתוך התורה הקדושה, זה דבר אחד שהאדם מצווה בלימוד התורה ובקבלת התורה.

דבר שני עליו אנו מצווים בקבלת התורה, הוא לקיים את התורה הקדושה, וזה מה שאנו אומרים בברכות התורה וְהַעֲרֵב נָא ה' אֱ-לֹהֵינוּ אֶת דִּבְרֵי תוֹרָתְךָ בְּפִינוּ ובְפִיות עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, וְנִהְיֶה אֲנַחְנוּ, וְצֶאֱצָאֵינוּ, וְצֶאֱצָאֵי כָל עַמְּךָ בֵּית יִשְׂרָאֵל, כֻּלָּנוּ יוֹדְעֵי שְׁמֶךָ, וְלוֹמְדֵי תוֹרָתְךָ לִשְׁמָהּ. אנחנו צריכים ללמוד תורה ולהתעמק בה, לקיים אותה וגם לחדש בה חידושים חדשים.

מלאכי השרת רצו את התורה, אבל הם לא רצו את הפשטות של התורה, של הציוויים - לא תרצח, לא תגנוב, הם רצו את הסודות תורה העמוקים שנמצאים בעומק של התורה, הם רצו את התורה הפנימית, לא את התורה החיצונית. ואז משה רבנו שאל אותם איך יקבלו את התורה הפנימית בלי החיצונית, מה יהיה עם התורה הפנימית, מה יהיה עם לא תרצח, עם לא תגנוב, לכם אין יצר הרע והתמודדות עם המצוות האלו, לכן אין לכם מה לעשות בתורה הזו ואנחנו צריכים לקבל את התורה, כי התורה הזו נבראה רק בשבילנו ואז מלאכי השרת קיבלו את הטענות של משה רבנו והסכימו שהוא ייקח את התורה.

המעמד הרוחני של האדמו"ר הרב פינטו באירוע רוחני יוצא דופן בהיכל מנורה מבטחים בתל אביב. חיים חי טויטו,
פנינים מתורתו. הרב פינטו/חיים חי טויטו

בדרשותיו המופלאות מחדש ה'חתם סופר', חידוש עצום שצריך להיות אצל כל יהודי יסוד גדול במיוחד בספר בראשית, שכן הכוח הזה מתחדש בכל שנה ושנה. וכך אומר החתם סופר: יש חדות, חכמה ועומק לעם ישראל שאין לאומות העולם. הקב"ה נתן את החדות הזו לעם ישראל במתן תורה בסתר שאיתה נוכל לרדת לעמקות התורה, להבין דבר מתוך דבר, לחדש חידושים, לקחת את הדברים ולהעמיק בהם, להוציא דברים שבשכל רגיל אי אפשר להבין אותם, אדם שאינו יהודי - בשכל רגיל לא יכול להבין את הדברים האלה. אומר החתם סופר שהדברים האלה ניתנו רק לעם ישראל בחדות מיוחדת ובשכל מיוחד עם בינה יתרה שאין באומות העולם, כדי להוציא את סודות התורה האלה מהתורה הקדושה.

לכן מתי שרואים יהודי שמנצל את הכוחות של התורה לעניינים אחרים ומצליח יותר, זה כי לקח את הכוחות שהקב"ה נתן לנו בתורה הקדושה ומשתמש בהם לדברים אחרים ואז הוא משיג השגות והצלחות גדולות שאומות העולם לא יכולים להצליח ולהשיג בשכל הרגיל שיש להם.

אם כך, יש לנו את התורה הקדושה שקיבלנו בהר סיני שמתחילה בבראשית ובה שני סוגי תורה, תורה נגלית ותורה נסתרת. מלאכי השרת רצו את התורה הנסתרת בלבד ומשה רבנו רצה את התורה הנגלית ואת התורה הנסתרת. משה רבנו הכניע את מלאכי השרת וקיבל את התורה הקדושה ויחד עם התורה נתן לנו הקב"ה את הסוד והחדות להסיק מתוך הלימוד תורה שנראה לימוד תורה של פשטות, דברים עמוקים להוציא אותם מהכוח אל הפועל, ולהשיג עוד סודות תורה שלא ניתנו למלאכים ולא לאף אומה, אלא רק לעם ישראל בחדות המיוחדת שהקב"ה נתן לעם ישראל.

צריך לדעת שכשמתחילים את התורה עכשיו מבראשית יש התחדשות חדשה, אנחנו מצווים לדעת את פשטות התורה ואת עומק התורה, וצריך לחדש חידושים בתורה שלא ניתנו עדיין. בכוח המיוחד הזה שנתן הקב"ה למשה רבנו בסתר אפשר להשיג את זה ולהגיע לדרגות וההשגות המיוחדות ביותר, זה הכוח שהקב"ה נתן למשה רבנו להעביר לעם ישראל ועם הכוח הזה משה רבנו הכניע את מלאכי השרת שהסכימו לתת את התורה.

הכוח הזה שוב מתעורר בספר בראשית - חכמה מיוחדת ובינה יתירה להשיג השגות נשגבות. אדם שיודע לקחת את ספר בראשית עם כוחות חדשים, בונה את הנפש שלו ומעורר אותה לחדות ומיוחדות של הרוח האלוקית שירדה עלינו במתן תורה וכך מקיים את מה שהקב"ה ציווה אותנו במתן תורה להבין את סודות התורה שלא כתובים וגם לקיים את התורה.

(פורסם בשבועון החרדי "בקהילה")

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully