וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מותר לבנות סוכה מדלתות המכונית?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

28.9.2023 / 17:59

רגע לפני חג סוכות, נשאל הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, על בניית סוכה

אילוסטרציה מכונית מטען בגאז'. ShutterStock
"נמצאו כמה דרכים להפוך את המכונית לסוכה"/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: האם מותר לבנות סוכה מדלתות המכונית?

שאלה:

שלום לרב. שמעתי שניתן ליצור סוכה מדלתות המכונית ורציתי הדרכה איך בדיוק לעשות זאת באופן הלכתי.

תשובה:

שלום לכם וחג שמח. הנה נמצאו כמה דרכים להפוך את המכונית לסוכה עם מקפידים על כמה תנאים.

א. אם ישנן שני מכוניות, ניתן לקרב אותן ואז צדדי המכוניות יוצרות שני דפנות, ומכיון שלהכשר סוכה נצרך שלושה דפנות, אם כן יש לפתוח את דלת המכונית ואז נעשה דופן שלישי, וכל מה שנותר זה להניח סכך על גביהם.

אולם יש לדעת שדופן שיש תחתיה ריוח של שלשה טפחים (24 ס"מ) הרי היא פסולה, ומכיון שתחת המכונית יש ריוח של שלשה טפחים ויותר יש להניח משהו שיסגור את המרווח הנ"ל או לחנות את המכונית קרוב למדרכה גבוהה ולודאות שהריוח הוא פחות משלשה.

דבר נוסף שיש לתת עליו את הדעת הוא שמכיון שהחלל תחת הסכך בסוכה שעשויה כנ"ל נמוכה בדר"כ, לכן יזהר שלא ירד הסכך לתוך עשרה טפחים ויפסול את הסוכה.

ב. כשיש רק מכונית אחת אפשר לקרב אותה אל גדר או קיר ואז הגדר והמכונית יוצרים שתי דפנות, ואם פותחים את דלת המכונית נוצר דופן שלישי. גם כאן יקפיד שתחת הדלת לא יהיה ריוח של ג' טפחים.
ג. מכונית שיש לה דלת קדמית ודלת אחורית, יפתח את שניהם ואז יהיו לו ג' דפנות.
ד. מכונית שיש לה גג שמש נפתח, אזי יפתחנו ויניח עליו את הסכך ויוכל לשבת תחתיו ולאכול. ויש לודאות שהגג הוא לא פחות משבעה טפחים (56 ס"מ) לרוחב ולאורך. כמו כן יראה שיש עשרה טפחים פנויים תחת הגג שמש, שהרי חלל סוכה הוא עשרה טפחים.

ואף שדפנות המכונית רחוקות ממקום הסכך, יש להתיר זאת מטעם הדין של דופן עקומה שהיא הלכה למשה מסיני. הדין של דופן עקומה מתיר לנו להמשיך גג פסול מהדופן עד הסכך מכל ארבעת הצדדים עד ד' אמות.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully