וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חנוכה בצל המלחמה: כך החיילים ידליקו נרות בעזה

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל

7.12.2023 / 17:59

לקראת החג, יספק חיל הרבנות הצבאית מענה לחיילים בסדיר ובמילואים כך שיוכלו לחגגו את החג בצורה הטובה ביותר

חיילי צה"ל מתכוננים לחג החנוכה. יח"צ,
חיילי צה"ל מתכוננים לחג החנוכה/יח"צ

בצל המלחמה בעזה, צה"ל נערך לקראת חג החנוכה הקרוב. חיל הרבנות הצבאית יספק מענה לחיילים בסדיר ובמילואים כך שיוכלו לחגגו את החג בצורה הטובה ביותר. בשבוע האחרון פעלו אנשי החיל לחלק מעל 100,000 חנוכיות אלומיניום ונרות צבעוניים בבסיסי צה"ל ובכינוסי החיילים בכל רחבי הארץ, מצפון ועד דרום. כמו כן חולקו יותר מ-15,000 חנוכיות ונרות שמן זית, 5,000 אקווריומים לחנוכייה מפני פגעי מזג אוויר ומאות חנוכיות ענק נוספות.

"לקראת חג החנוכה נערכו רבני היחידות לחלוקת חנוכיות ונרות על מנת שכל חייל המעוניין להדליק נרות, יוכל לעשות זאת", אמרו ברבנות הצבאית בשיחה לוואלה! יהדות, "ההדלקות המרכזיות ייערכו בכל בסיס ובכל הכינוסים שבהם מתבצעת לחימה בדרום ובצפון".

ברבנות הצבאית שתפקידה לתת מענה גם לחיילים הדתיים מספרים כי בשבועות האחרונים התקבלו אינספור שאלות הלכתיות סביב הדלקת נרות חנוכה בזמן המלחמה, ובין היתר, על זמן ההדלקה, מיקום החנוכייה ועוד. "הרבנים של החיל נותנים מענה מידיי לכל החיילים זאת כדי שיוכלו לחגוג את החג בשמחה גדולה", אמרו גורמים בחיל והוסיפו: "ונקווה שהאור ינצח את החושך".

חיילי צה"ל מתכוננים לחג החנוכה. יח"צ,
חיילי צה"ל מתכוננים לחג החנוכה/יח"צ

חיל הרבנות הצבאית פרסם גם הנחיות להדלקת נרות החנוכה במסגרת מצב החירום והלחימה בעזה עבור החיילים בשטח. התקנות שנקבעו על ידי הרבנות הצבאית נבנו על בסיס מצב הלחימה בשטח, תוך שילוב של המימד ההלכתי והערכות המצב אליהן חשופה צמרת הרבנים הצבאיים בחיל ועל פיהן מתקבלות ההחלטות ההלכתיות בזמן המלחמה על ידי הרבנים הצבאיים ובראשם הרב הראשי לצה"ל, איל קרים.

חלק מההנחיות נוגעות ל"חיוב הדלקה לשוהים בשטח פתוח ובספינה קטנה" והן קובעות כי "חיילים השוהים בשדה ולנים תחת כיפת השמיים, וכן חיילים המפליגים בספינה קטנה שאינה מקורה ושאין בה תנאי מגורים בסיסיים, פטורים מהדלקת נרות חנוכה. אם יש שם עשרה חיילים או יותר, רשאים לקיים הדלקה ציבורית במקום כינוסם".

בנוסף, לפי ההנחיות, חיילים השוהים במקומות הראויים למגורים, ואפילו רק למגורים ארעיים, כגון במאהל זמני בשטחי הכינוס, ברכב קרקעי משורין, או בביתני שמירה ואף באוהלי סיירים וסככות, ידליקו בברכה יקפידו להניח את הנר במקום שיהא ניכר שלא הדליקוהו לצורכי תאורה.

ומה לגבי הדלקה בבתי אויב בעזה? לפי הרבנות הצבאית, חיילים העוסקים בלחימה פטורים מהדלקת נרות חנוכה, "בשל היותם עוסקים במצוות עזרת ישראל מיד צר". עם זאת, ככל שהדבר מתאפשר מבלי להסתכן כלל, ובמידה וניתן לכך אישור מפורש של מפקד בדרגת סא"ל לפחות, רשאים להדליק נר חנוכה בבית ששהו בו במשך היום, ולמנהג האשכנזים אף לברך על ההדלקה.

אריה זמיר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully