וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עמדת ההלכה: האם ראוי לבלות ולטייל בימי מלחמה?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

7.11.2023 / 17:59

הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, נשאל על טיולים בימים קשים אלו. תשובתו המלאה והמנומקת בפנים

אבא ובן מטיילים בטבע. ShutterStock
אבא ובן מטיילים בטבע/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: האם ראוי לבלות בימי מלחמה?

שאלה:

אנו כמה חברים שכבר זמן רב מתכננים טיול, והתעוררה לנו השאלה אם בזמן מלחמה ראוי לצאת לטיולים. כמו כן אנחנו נוהגים כבר שנים לצאת לבילויים מדי שבוע, וגם בזה הסתפקנו אם הדבר מתאים עכשיו. תודה מראש.

תשובה:
שלום וברכה לשואלים.

למדנו בגמרא (תענית יא,א): "בזמן שישראל שרויין בצער ופירש אחד מהן, באין שני מלאכי השרת שמלוין לו לאדם ומניחים לו ידיהן על ראשו ואומרים: פלוני זה שפירש מן הציבור אל יראה בנחמת הציבור".
וכן נמצא גם בפרקי אבות (פרק ב' משנה ד'): "אל תפרוש מן הציבור". והסביר רבי עובדיה מברטנורא שיש להשתתף עם צער הציבור.

וכן נפסק בשולחן ערוך (סימן תקעד ס"ה): "כל הפורש מן הציבור אינו רואה בנחמתן, וכל המצטער עמהם זוכה ורואה בנחמתן". והנה הסבירו המשנה ברורה (ס"ק יג) וכן הכף החיים (ס"ק טז) שהכוונה היא שדוקא בדבר שיוכל להועיל לציבור, וכגון בתפילה, בתענית או בממון, אולם אם אין לו שום תועלת לא נאמר דבר זה. ואף על פי כן הסביר בכף החיים (ס"ק יז) שיש לאדם לצער עצמו עם הציבור כשם שמצינו במשה רבינו שציער את עצמו בשעה שעם ישראל לחמו בעמלקים, שנאמר וידי משה כבדים. ולכן ודאי שאין ראוי לבלות וכן לצאת לטיולים בזמן שאחינו נמצאים בלוחמה ורבים נמצאים תחת איום טילים תדיר.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully