וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זו הברכה שצריך לברך על שובם של החטופים

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

27.11.2023 / 17:59

הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מסביר על הברכה שיש לברך עם חזרת החטופים הישראלים

החזרת שבויים במעבר רפיח. ללא, רויטרס
החזרת שבויים במעבר רפיח/רויטרס, ללא

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: איזו ברכה מברכים על שובם של החטופים?

שאלה:

שלום לכבוד הרב ותודה על התשובות המחכימות במדור השבועי בוואלה! יהדות.

שמעתי שיש אנשים המברכים על שובם של החטופים את ברכת 'מתיר אסורים', ושאלתי לרב היא, האם רשאים לברך ברכה זו, ואם נאמר שרק החטופים עצמם רשאים לברך, האם זו אכן נוסח הברכה הנכונה?

תשובה:

שלום לכם וברוך השם שזכינו לראות את אחינו החטופים חוזרים הביתה, ויהי רצון שנראה גם את כל שאר החטופים חוזרים אלינו בריאים ושלמים.

הנה חז"ל לימדונו (ברכות נד) שארבעה צריכים להודות: הולכי מדברות כשיגיעו לישוב, יורדי הים כשעלו ליבשה, מי שהיה חולה ונתרפא, ומי שהיה בבית האסורים ויצא, וכך פסק גם השולחן ערוך (סימן ריט ס"א), ונוסח ברכת ההודאה היא: 'ברוך אתה ה' אלוקינו מלך העולם הגומל לחיבים טובות שגמלני כל טוב'.

וכדרכנו למדנו שהברכה הנכונה שיש לחטופים לברך היא ברכת הגומל ולא ברכת מתיר אסורים. והנה את ברכת 'מתיר אסורים' מצאנו בברכות השחר שענינם הודאה על קיצה בבוקר וריענון אברי האדם, וכגון ברכה זו של מתיר אסורים היא על קימת האדם משכיבתו, כלשון הגמרא (ברכות ס,ב) "כי תריץ ויתיב לימא ברוך מתיר אסורים".

וכמו כן הברכה שייכת רק לאדם שיצא מן המאסר ולא לאחרים, אף שהם שמחים ביותר.

ואכן השולחן ערוך (סימן ריט ס"ד) התייחס לשאלה הזו וכתב כך: "אם ברך אחר ואמר ברוך אתה...אשר גמלך כל טוב, וענה אמן יצא", ואם כן עולה שאחרים רשאים לברך ברכה זו, אלא שכבר הביא בביאור הלכה (ד"ה ואין) חולקים בזה וסוברים שרק החוזר מן המאסר רשאי לברך ולא אחרים, וכך סיכם המשנה ברורה (שם ס"ק יח) וכתב שכיון שיש חולקים על עיקר דין זה, על כן נכון להיזהר לכתחילה שלא לברך בירכת הגומל אפילו על קרובו ואוהבו.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully