וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הדרך המהירה לקבל ברכה ועושר": פנינים מתורתו של הרב פינטו

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

22.11.2023 / 17:59

שיעוריו של האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א - נודעים בעולם היהודי. הם משלבים חסידות ומחשבה, לצד טיפים לחיים טובים יותר. ליקטנו פנינים מתורתו הרלוונטים לחיי היומיום של כולנו. והשבוע: פרשת ויצא

גבר צעיר משקיף מהחלון. ShutterStock
כשאדם עושה דברים בגדולה ובקדושה לשם שמיים ומוסר נפש, בסוף הוא מקבל ברכה ושמחה והשפע שלו גדול ביותר/ShutterStock

"וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵר שָׁבַע וַיֵּלֶךְ חָרָנָה".

רבותינו הקדושים אומרים שיעקב אבינו הלך ללבן עם רכוש גדול כדי להתחתן, אבל עשו הרשע כששמע שיעקב ברח, שלח את בנו אליפז שירדוף אחריו ויהרוג אותו. אליפז שהיה בביתו של יצחק ולמד תורה ממנו, לא רצה להרוג את יעקב.

הלך אליפז ליעקב ואמר לו: יש לי מצוות כיבוד אב להרוג אותך, מה אעשה? אמר יעקב לאליפז קח את כל רכושי והעני נחשב כמת, וככה תעמוד במה שהבטחת לאבא שלך להרוג אותי. ועל זה אומר המדרש (בראשית רבה סח, ב) "רַבִּי שְׁמוּאֵל בַּר נַחְמָן פָּתַח שִׁיר לַמַּעֲלוֹת אֶשָֹּׂא עֵינַי אֶל הֶהָרִים - אֶשָֹּׂא עֵינַי אֶל הַהוֹרִים". אמר יעקב אבינו, בשעה שיצחק אבי היה צריך להתחתן, הלך אליעזר עם עשרה גמלים מלאים כל טוב להביא כלה, ואני הולך בלי כלום - "מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי?" ואז המשיך "עֶזְרִי מֵעִם ה' עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ" - הקב"ה יעזור לי.

אומרים רבותינו הקדושים שכאשר עשו שמע שאליפז לא הרג את יעקב, הלך לעמלק בנו של אליפז והשביע אותו שבועה חמורה לדיראון עולם שירדוף את יעקב ואת בניו שנאה גדולה עד חורמה, וכך נשבע עמלק.

וכך מדקדקים רבותינו הקדושים "וַיֵּצֵא יַעֲקֹב מִבְּאֵ"ר שָׁבַ"ע וַיֵּלֶ"ךְ חָרָנָ"ה" - ראשי תיבות מ'יד ב'א א'ליפז ר'שע ש'הוא ב'ן ע'שו ו'יתן ל'ו י'עקב כ'ל ח'ילו ר'ק נ'שאר ה'מקל. ופה, מלמדים אותנו רבותינו, נרמז בתורה שאליפז לקח ליעקב הכל והשאיר לו רק את המקל.

ועוד אומרים רבותינו הקדושים כשיעקב פגש את לבן "וַיְהִי כִשְׁמֹעַ לָבָן אֶת שֵׁמַע יַעֲקֹב בֶּן אֲחֹתוֹ וַיָּרָץ לִקְרָאתוֹ וַיְחַבֶּק לוֹ וַיְנַשֶּׁק לוֹ וַיְבִיאֵהוּ אֶל בֵּיתוֹ וַיְסַפֵּר לְלָבָן אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה". כך בראשי תיבות "אֵ"ת כָּ"ל הַדְּבָרִי"ם הָאֵלֶּ"ה" - א'ל ת'תמה כ'י ל'א ה'באתי ד'בר ב'רכוש ר'ב י'צאתי מ'שם ה'לך א'ליפז ל'קח ה'כל, כך הלך יעקב אל לבן בלי כלום.

הרב פינטו. שובה ישראל,
"ידוע שיש שתי דרכים שהקב"ה מנהיג את עולמו - דרך העוני ודרך העושר". הרב פינטו/שובה ישראל

מקשים רבותינו הקדושים, יעקב אבינו בחיר שבאבות למה כך הוא הולך להתחתן עם רחל ולאה בעוני חסר כל, למה הקב"ה לא ריחם עליו שיהיה לו משהו להתחתן. למה עילת העילות וסיבת הסיבות כך סיבב שיעקב הולך להתחתן במצב כל כך קשה?

אלא אפשר לברר ולומר, ידוע שיש שתי דרכים שהקב"ה מנהיג את עולמו - דרך העוני ודרך העושר. ורבותינו הקדושים אומרים שניסיון העוני הוא הניסיון הראשון, ומי שעובר את ניסיון העוני אז הקב"ה נותן לו את ניסיון העושר.

הקב"ה התחיל עם יעקב אבינו עם ניסיון העוני, כי רצה שהיסוד של עם ישראל יהיה עם כוחות וטבע להתמודד עם זמנים של עניות וזמנים קשים ביותר.

לכן בשעה שיעקב הולך לבנות את ביתו עם רחל הבית הראשון של עם ישראל י"ב השבטים "שִׁבְטֵי יָ-הּ עֵדוּת לְיִשְׂרָאֵל" (תהלים קכב, ד) הקב"ה מגלגל שיקחו ליעקב אבינו את הכל ולא יהיה לו כלום, בית ישראל הראשון נבנה בעניות גדולה. לקחו מיעקב אבינו הכל, יעקב אומר אני הולך בלי כלום לבית של רמאי ונוכל, איך אני אתמודד ואיך אני אסתדר "מֵאַיִן יָבֹא עֶזְרִי" (תהלים קכא, א) אבל "עֶזְרִי מֵעִם ה' עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ".

והקב"ה מלמד אותנו ונותן לנו את הכוחות שגם אדם בלי כלום יכול ללכת כמו יעקב אבינו שהתחיל בלי כלום, נהיה בסופו של דבר עשיר מופלג ובעל ברכה והצלחה גדולה.

וזהו היסוד הגדול שכך בית ישראל הראשון נבנה בלי כלום - ואחר כך הקב"ה נתן לו עשירות ועושר גדול. וזהו הפירוש "וְהִנֵּה סֻלָּם מֻצָּב אַרְצָה וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה" (כח, יב) מֻצָּב אַרְצָה למטה בעניות גדולה בלי כלום, אבל לאט לאט וְרֹאשׁוֹ מַגִּיעַ הַשָּׁמָיְמָה אדם מגיע לעשירות ולשפע גדול שאין כדוגמתו. וזה היסוד הגדול שאדם צריך לחזק בנפשו, לדעת שגם עם ישראל התחיל בעניות גדולה ומשם המשיך לעשירות גדולה ביותר.

אומר הרמ"ע מפאנו שאליפז שלא שמע לעשו אביו ולא הרג את יעקב, זכה להתגלגל באונקלוס כפי שהגמרא (גיטין נו:) מספרת שהיה שר גדול ובן אחותו של הקיסר ורצה להתגייר למרות שהדוד שלו שהיה במלכות אמר לו לא להתגייר, זכה לעשות תרגום על כל התורה כולה.

אליפז לא שמע לאביו להרוג את יעקב וגם אונקלוס לא שמע לדוד שלו שאמר לו לא להתגייר, וכך זכה להיות הגר הגדול והצדיק שתרגם את כל התורה כולה.

הלקח שאותו עלינו לקחת איתנו - כשאדם עושה דברים בגדולה ובקדושה לשם שמיים ומוסר נפש, בסוף הוא מקבל ברכה ושמחה והשפע שלו גדול ביותר.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully