וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברגע אחד: הפך מעני מרוד לעשיר גדול

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

עודכן לאחרונה: 14.12.2023 / 9:20

שיעוריו של האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א - נודעים בעולם היהודי. הם משלבים חסידות ומחשבה, לצד טיפים לחיים טובים יותר. ליקטנו פנינים מתורתו הרלוונטים לחיי היומיום של כולנו. והשבוע: פרשת מקץ

איש עשיר עם מכונית יוקרה. ShutterStock
על האדם לדעת, שברגע שתחול עליו ברכת שמים, יש לו את הכוחות להיות הדבר הגדול ביותר/ShutterStock

"וַיִּשְׁלַח פַּרְעֹה וַיִּקְרָא אֶת יוֹסֵף וַיְרִיצֻהוּ מִן הַבּוֹר וַיְגַלַּח וַיְחַלֵּף שִׂמְלֹתָיו וַיָּבֹא אֶל פַּרְעֹה" (מא, יד).

אנחנו רואים דבר פלא בפרשת השבוע, יוסף הצדיק היה בבית האסורים במצרים י"ב שנים בשפלות גדולה. הוא שוהה תחת קורת גג אחת עם כל האנשים השפלים, במקום של כל האנשים הרעים. יוסף הצדיק היה מנותק מכל הוויות העולם במשך י"ב שנים, לא ידע מה ואיך קורה בעולם.

ואז פרעה קורא ליוסף ומוציאים את יוסף מבית האסורים, כשהוא בשפל המצב - יש מרבותינו שאומרים שבמשך י"ב שנים לא סיפר את שערותיו, כאמור בשפלות הגדולה ביותר. פרעה אומר ליוסף חלמתי חלום תענה לי תשובה. יוסף עונה לפרעה על החלום, מיד פרעה לוקח אותו ואומר "אַחֲרֵי הוֹדִיעַ אֱ-לֹהִים אוֹתְךָ אֶת כָּל זֹאת אֵין נָבוֹן וְחָכָם כָּמוֹךָ" וממנה אותו להיות משנה למלך, נותן לו את כל ארץ מצרים. ההתנהגות הזו אומרת דרשני.

מצרים הייתה המדינה הגדולה והעשירה באותן שנים. עומד פרעה שהיה איש חכם גדול ונותן לאדם שמנותק מהעולם להיות מספר שתיים בארץ מצרים, ואומר לו "אַתָּה תִּהְיֶה עַל בֵּיתִי וְעַל פִּיךָ יִשַּׁק כָּל עַמִּי רַק הַכִּסֵּא אֶגְדַּל מִמֶּךָּ" וכך אנו רואים שלמעשה יוסף ניהל את כל מצרים ופרעה רק נקרא מלך.

נבוא ונשאל אדם שהיה מנותק מהעולם, לא היה בקשר עם העולם, איך פרעה עומד ונותן לו מיד את כל השלטון על ארץ מצרים? תן לו לאט לאט להבין את החיים, לחזור מהנתק שבו היה שרוי להוויות היום. איך אפשר לעשות כזה דבר - לצאת משפלות כה עמוקה לגדולה כה רמה מבלי להבין ולדעת כלום? איך פרעה נותן את זה ליוסף?

כדי להבין את עומק הענין עלינו לדעת יסוד גדול ולהטביע אותו בנפש שלנו. מיוסף הצדיק נטבע ונחקק משהו חדש בעולם אצל עם ישראל - בשעה שהקב"ה מגביה שפלים, אין שום צורך שהאדם שיצא משפל המצב אל רום המעלה, יצטרך זמן להתאושש וזמן להכין את עצמו ולהבין את עצמו. ברגע שנכתבה על האדם גדולה, הרי שברגע אחד הוא עולה למעלות הגדולות ביותר בלי זמן להבין ולהכיר, בלי זמן ללמוד. ברגע אחד האדם היה בשפלות, ברגע אחד הקב"ה מרים אותו למעלות הגבוהות ביותר. יש כוח גדול בעולם מיוסף הצדיק, שאדם משלים את הכל ברגע אחד.

אדם שהיה עני מרוד ונכתב עליו עושר, ברגע אחד הוא כבר מבין. הוא יודע לקבל ולעשות, יודע להתנהל וכל דבר בעולם. איך שנכתבה עליו ישועה, הוא כבר מוכן בנפש לקבל את כל עוצמות הנפש לעשות כמו שצריך. אדם שהיה בבית האסורים בשפלות גדולה, לא צריך זמן להתאושש. הקב"ה חנן בעם ישראל כוח לעלות ברגע אחד למעלה הגדולה ביותר.

כך אנחנו רואים שבני ישראל היו במצרים במקום השפל ביותר, ולאחר שיצאו הרי שבתוך כמה ימים עברו משפלות גדולה לגדולה רוחנית עמוקה עד שראו את השם - ראתה שפחה על הים מה שלא ראה יחזקאל בן בוזי במראה מרכבה (מכילתא דשירה, ג). וכך גם מה שהגמרא מספרת במסכת עבודה זרה (יז, א) על רבי אלעזר בן דורדיא שהיה בתחילתו רשע טמא, וברגע אחד עשה תשובה יוצאת בת קול מהשמיים ואומרת רבי אלעזר בן דורדיא מזומן לחיי עולם הבא.

מיוסף הצדיק השתנה בנפש ובכוחות של עם ישראל שאינם צריכים זמן להכנה משפלות לגדולה, אלא ברגע אחד אדם עולה ומקבל את כל הכוחות ויכול לעמוד בכל דבר שיש בעולם. "עֵדוּת בִּיהוֹסֵף שָׂמוֹ בְּצֵאתוֹ עַל אֶרֶץ מִצְרָיִם" (תהלים פא, ו) זו עדות שהיא חלק מעם ישראל, לא משנה באיזו שפלות האדם נמצא - עני, או בתחתית הגדולה ביותר, ברגע אחד שנכתב עליו לעלות, הקב"ה מרים אותו ונותן לו כוחות ויכולת לעמוד במדרגה הגבוהה. יש לכל יהודי את כל הכלים האלה חבויים בתוכו. רק ברגע שהקב"ה כותב שהגיע הזמן של הישועה הוא כבר בנוי לכל הצלחה ולכל ישועה.

מה שנשאר לאדם, הוא לעורר את הברכה להדליק את הניצוץ של הברכה מהשמיים. וברגע שהוא מדליק את הניצוץ אין סוף לעליה, ליכולת ולכלי הקיבול שאדם בנוי בתוכו להשיג ולהגיע לדברים הגדולים והנשגבים ביותר.

על האדם לדעת, שברגע שתחול עליו ברכת שמים, יש לו את הכוחות להיות הדבר הגדול ביותר. הכל נמצא וחבוי בתוכו.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully