וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם מותר להסתיר את החזות היהודית?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

2.1.2024 / 17:59

האם בעקבות המצב, כדאי להסתיר את הזהות היהודית במהלך שהות מעבר לים? הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מסביר בהרחבה

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: האם מותר להסתיר את החזות היהודית?

שאלה:

שלום לכבוד הרב, אני צריך לנסוע לטיול עסקים במקום שיש בו הרבה ערבים, ומכיון שהיום איזור כזה נחשב כמקום סכנה - ארצה לחבוש כובע רגיל וכן לשנות את מלבושי כדי שלא יזהו שאני יהודי. חבר עורר אותי שיתכן שאסור ליהודי להסתיר את זהותו ורציתי לברר איך עלי לנהוג?

תשובה:

שלום וברכה.

אכן הרמ"א (יו"ד סימן קנז ס"ב) הביא בשם האשר"י והנמוקי יוסף ועוד פוסקים שאסור לאדם לשנות לבושו על מנת להסתיר את זהותו היהודי, אולם הוא חילק ואסר רק אם המקום אינו מקום סכנה, אבל במקום סכנה מותר לשנות לבושו. וכן כתב בשולחן ערוך שם: "אסור לאדם לומר שהוא עובד כוכבים כדי שלא יהרגוהו, אבל אם כדי שלא יכירוהו שהוא יהודי משנה מלבושו בשעת הגזרה מותר כיון שאינו אומר שהוא עובד כוכבים".

והש"ך (שם ס"ק יט) הביא שהאידנא נהוג להקל בכל זה, וכתב שהב"ח גם התיר כשהולך בדרך וישנה סכנה לישראל באותן הדרכים שרשאי לשנות מלבושו, והוסיף שכן נהגו רוב הסוחרים והולכי דרכים.והאידנא נהגו כן בכל הדרכים משום דכל הדרכים בחזקת סכנה הם.ולכן אין נוהגים כמו מה שכתבו הפוסקים שאסור ללבוש בגדי עובד כוכבים בדרך.

והנה להסתיר סממן יהודי דינו קל יותר מהא דלעיל, כיון ששם היה הדיון אם רשאי אדם ללבוש בגדי עובדי כוכבים שבזה ניכר שהוא גוי, וכגון שלובש כאפיה על צווארו וכדו', אולם להסתיר סממנים יהודים מובהקים וכגון את הכיפה או את הפאות תחת כובע אין בזה איסור וביחוד במקום סכנה. וכן הביאו כמה פוסקים להתיר להסיר כיפה במקום צורך גדול וכגון שהולך לפגישת עבודה אם נראה לו שאם לא ישב בגילוי ראש בלא כיפה לא יקבלוהו למשרה. (אגרות משה או"ח ח"ד סימן ב')

ולגבי איסור אמירת "גוי אני" הסביר הגרי"ש אלישיב (אשרי האיש יו"ד ח"א עמוד צב) שזה נאסר רק אם רוצים שישנה דתו, אבל אם אין כוונתם לזה רשאי לומר כן במקום צורך גדול. ונתן לזה דוגמא שאם היה מטופל בבית חולים במקום ששונאים יהודים, רשאי לומר שהוא גוי במקום פיקוח נפש על מנת לקבל טיפול טוב, וזאת מכיון שאין הרופאים מנסים לגרום לו לשנות דתו. ואם כן גם לעניננו כיון שאין מנסים לגרום לו להחליף דתו, כל שכן שרשאי לכסות בגדיו שכן הנידון הזה קל יותר מדלעיל.

ואסיים בברכה להצלחה בכל.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
0
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully