וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פגעתם במישהו? זה מה שכדאי לכם לעשות

‏דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

18.1.2024 / 17:59

כיצד למנוע כעסים בין חברים וכיצד למנוע מריבות מראש? האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו הסביר זאת בשיעורו, שהתייחס לפרשת ‏בא שאותה נקרא בבית הכנסת בשבת

שני גברים צעירים מתווכחים. ShutterStock
אדם לא יכול להיות צדיק בינו לבין השם ולפגוע באנשים/ShutterStock

‏בשבת הקרובה נקרא בבית הכנסת את פרשת ‏בא. האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו הסביר בשיעורו את עומקה של הפרשה ופירט את המסרים שניתן לקחת ממנה לחיי היום-יום שלנו. והשבוע: כיצד למנוע כעסים בין חברים וכיצד למנוע מריבות מראש.

"וַיְמַהֵר פַּרְעֹה לִקְרֹא לְמֹשֶׁה וּלְאַהֲרֹן וַיֹּאמֶר חָטָאתִי לַה' אֱ-לֹהֵיכֶם וְלָכֶם. וְעַתָּה שָׂא נָא חַטָּאתִי אַךְ הַפַּעַם וְהַעְתִּירוּ לַה' אֱ-לֹהֵיכֶם וְיָסֵר מֵעָלַי רַק אֶת הַמָּוֶת הַזֶּה" (י, טז-יז).

בדברים של פרעה יש סתירה פנימית - מצד אחד הוא אומר למשה ואהרן שהוא חטא לקדוש ברוך הוא ולהם, ואחר כך הוא מבקש ממשה ואהרן שיסלחו לו ושיבקשו מהקדוש ברוך הוא שיסלח לו ותרד המכה מעל ארץ מצרים.

והנה צריך להקשות אם פרעה אומר שהוא חטא לקדוש ברוך הואולהם, מדוע הוא מבקש מהם לסלוח לו ושהם יבקשו מהקדוש ברוך הוא שיסלח לו ויוריד את המכה מעליו? הרי אם הוא מבקש כי חטא לפני הקדוש ברוך הוא, שיגיד אני מבקש סליחה מהקדוש ברוך הוא ומכם, ולא יאמר חטאתי להשם ואני מבקש סליחה מכם ואתם תבקשו סליחה מהקדוש ברוך הוא, אלא חטאתי להשם ואני מבקש סליחה, חטאתי גם לכם ואני אבקש סליחה גם מכם. מדוע פרעה מבקש סליחה קודם מהם הרי הקדוש ברוך הוא לפני כל דבר, משה ואהרן הם בסך הכל שליחים של הקדוש ברוך הוא, ומדוע הוא מבקש קודם סליחה מהם ורק אחר כך מהקדוש ברוך הוא?

כדי להסביר את הדברים עלינו לפרש ולומר יסוד גדול:

המשנה אומרת במסכת יומא (ח, ט) עֲבֵרוֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַמָּקוֹם, יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר. עֲבֵרוֹת שֶׁבֵּין אָדָם לַחֲבֵרוֹ, אֵין יוֹם הַכִּפּוּרִים מְכַפֵּר עַד שֶׁיְּרַצֶּה אֶת חֲבֵרוֹ.

נבאר את הדברים, לוחות הברית מחולקים לשני חצאים - ה' דברות ראשונות בין אדם למקום, בינו לבין הקדוש ברוך הוא. חמש הדברות השניות בין אדם לחבירו.

התורה הקדושה אומרת אדם שעשה עבירה בינו לבין הקדוש ברוך הוא וגם עבירה בינו לבין בשר ודם, הקדוש ברוך הוא לא מוחל ולא סולח על העבירות שבינו לבין הקדוש ברוך הוא, עד שיקדים ויבקש מחילה מחברו.

אדם לא יכול להיות צדיק בינו לבין השם ולפגוע באנשים, אדם צריך לדעת שאם הוא פוגע באנשים הקדוש ברוך הוא לא יסלח לו עד שירצה את חבירו! אדם לא יכול לומר אני אבקש סליחה ומחילה מהקדוש ברוך הוא ומה שפגעתי באנשים אני לא אבקש על זה מחילה, כי הקדוש ברוך הוא לא ימחל ויסלח לו עד שירצה את חבירו. אין מציאות 'להסתדר' עם הקדוש ברוך הוא ולא להסתדר עם אנשים אלא עד שירצה אותם ויבקש מהם סליחה.

אם כך אפשר לפרש אותו דבר גם פה - פרעה ידע שחטא לקדוש ברוך הוא. חטא זה הוא בין אדם למקום. אבל מה שחטא וביזה את משה ואהרן, זה חטא בין אדם לחבירו והקדוש ברוך הוא לא יסלח לו על מעשיו שבין אדם למקום עד שיתקן את החטאים שבין אדם לחבירו. לכן עומד פרעה שהיה חכם וידע איך מתנהגים ואומר "חטאתי לה' ולכם" - אני מבקש קודם שאתם תסלחו לי שאהיה נקי ומתוקן בין אדם לחבירו ואז אבקש סליחה מהקדוש ברוך הוא שיסלח לי על החטאים שלי שבין אדם למקום.

הרב פינטו. יח"צ,
חטאים בין אדם לחבירו הם הדברים הגדולים שמעכבים את הסליחה שבין אדם למקום/יח"צ

למדנו כאן יסוד גדול ונפלא:

הקדוש ברוך הוא לא סולח על בין אדם למקום עד שתהיה התפייסו בין אדם לחבירו. רק אחרי שיש סליחה והתרצות בין אדם לחבירו,הקדוש ברוך הוא ימחל ויסלח על החטאים בין אדם למקום.

יש אנשים שחושבים שיהיו צדיקים עם הקדוש ברוך הוא, אבל מה שפוגעים ומבזים את החברים שלהם או שמצערים אותם, על זה הם לא צריכים לעשות תשובה ועל זה הם לא צריכים כפרה. אבל צריך לדעת שהקדוש ברוך הוא לא יסלח ויכפר על זה. התשובה של האדם לא עולה לשמיים עד שירצה את חבירו, כי חטאים בין אדם לחבירו הם הדברים הגדולים שמעכבים את הסליחה שבין אדם למקום.

דרך ארץ קדמה לתורה - עניינים שבין אדם לחבירו הם לפני עניינים שבין אדם לקדוש ברוך הוא ועד שהאדם לא ירצה את חבירו הקדוש ברוך הוא לא יסלח לו.

אם פרעה הבין את היסוד הזה, על אחת כמה וכמה שאנחנו צריכים להבין אותו לפעול בצורה הזו - לא להותיר כעסים או הקפדות ביננו לבין חברנו ואם חס וחלילה פגענו באי מי, לפייס אותו בהקדם. לא צריך לחכות עד ערב ראש השנה או ערב יום כיפור כדי להתפייס, אפשר גם בשבוע של פרשת בא.

‏דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully