וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הטבח הערבי חייב לחבוש כיפה?

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל

29.1.2024 / 17:59

האם יש לדרוש מטבח גוי שעובד בישיבה לחבוש כיפה על מנת שהוא לא יראה אחרת מכל שאר הנמצאים במקום? הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, משיב בהרחבה

גבר מבשל במטבח. ShutterStock
טבח מקצועו לבשל ולהכין אוכל, ולכן יש דוקא לראות שהוא אינו יהודי פן יכשלו לטעות בו שהינו יהודי ויסמכו עליו בעניני כשרות/ShutterStock

פעמים רבות בחיי היומיום שלנו צפות שאלות הלכתיות ועולים ספקות אקטואליים. הרב שי טחן, ראש כולל שערי עזרא וראש בית הוראה ארזי הלבנון, מנגיש לנו את ההלכות ומשיב על שאלות שנשאלו בבית המדרש ומחוצה לו. והשבוע: האם טבח גוי צריך לחבוש כיפה?

שאלה:

שלום לצוות ההלכה באתר וואלה! יהדות, רצינו לבקש הדרכה לגבי טבח גוי שעובד אצלנו בישיבה, האם אנו צריכים לדרוש ממנו לחבוש כיפה על מנת שהוא לא יראה אחרת מכל שאר הנמצאים במקום. מודים לכם מראש.

תשובה:

שלום וברכה.

אכן שאלתכם מעניינת, ואחר החיפוש מצאתי שישנם כמה פוסקים בני הדור הקודם שחלקו בשאלה זו (הובא בספר החשוב פתיחת האגרות עמוד רל).

בספר דברי הרב (עמוד קמג) כתב בשם רב שלום רפהן שנשאל ממנהל ישיבה קטנה אם נכון לבקש ממורה נכרי ללימודי חול שיחבוש כיפה בזמן שהוא בכיתה, והשיב שכן כיון שעליו להתנהג כמו כל שאר האנשים. אולם כששאלו את הגרי"ד סולוביציק השיב למנהל שאין צורך לבקש. ושוב הביא שהגר"א קוטלר ראש ישיבת ליקווד המעטירה השיב שדוקא לא יבקשו כן כיון שיש עניןשל הבדלה מן הנכרים.

אולם היה נראה לי להוסיף שיש חילוק בין מה שאמרו הם לנידון דידן, כיון שמורה ללימודי חול רק מלמד את החומר המתבקש, אבל טבח מקצועו לבשל ולהכין אוכל, ולכן יש דוקא לראות שהוא אינו יהודי פן יכשלו לטעות בו שהינו יהודי ויסמכו עליו בעניני כשרות, וכן יתנו לו לבשל דברים שיש בהם משום איסור של בישולי עכו"ם.

דוד ברגר, בשיתוף שובה ישראל
  • עוד באותו נושא:
  • יהדות
1
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully